[AR] Jeugdrubrieken mennen / 'bixie' voor mennertjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Jeugdrubrieken mennen / 'bixie' voor mennertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:10

Nadat zoonlief gisteren enthousiast in stap door de waterbak is gesukkeld vraag ik me af :+ wat de regels zijn met de jeugdrubrieken mennen. Kan er verder niets specifieks over vinden bij reglementen KNHS, of ik kijk verkeerd.
Is het bijvoorbeeld toegestaan dat de groom (ik dan in dit geval :+ ) de leidsels overneemt als mennertje (zoon, 9 jaar) de boel niet meer onder controle heeft (natuurlijk tellen de punten dan niet meer maar mogen we dan wel doorrijden)? Het gaat lijkt mij bij deze rubrieken vooral om het leer-effect en dat ze de lol van het wedstrijdjes door krijgen. Toch altijd leuk als je met je/een pony eens mee mag doen.

Kortom wie heeft ervaring met jeugdrubrieken / mee laten doen van kinderen jonger dan 12 jaar met mennen en hoe pak je dat aan?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:19

Allereerst heb ik er geen ervaring mee maar zou dit wel graag krijgen aangezien ons dochtertje ontzettend graag met haar pony aan een bixie menwedstrijdje mee zou doen.

Een echte aanrader is het bixie boekje (kun je gewoon online bestellen) daarin staat eigenlijk alles wat je weten wilt over bixie wedstrijdjes, de regels en ook de proefjes. Kost geloof ik een euro of 4.

Ik zoek af en toe in de wedstrijdschema's maar het valt mij op dat de menwedstrijdjes (op bixie niveau) erg weinig georganiseerd worden (heb er tot nu toe nog maar 1 gezien en dat was op de bixie-dag en helaas kon ons dochtertje toen niet meedoen omdat ze moet wachten tot na eind juli (dan wordt ze 7) )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 11:05

Bedankt voor de info!
Ik vraag me dan ook af wat het verschil is tussen 'jeugdrubriek', op vraag programma's en een bixie menrubriek?.

Keet

Re: Jeugdrubrieken mennen / 'bixie' voor mennertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:07

Dennis hier op bokt is Bixie men jury :) die kan je vast meer vertellen over de regeltjes.

Er worden zo weinig bixie menwedstrijden uitgeschreven omdat er te weinig animo voor is :) te weinig inschrijvingen.

Over de jeugdrubrieken staat er vast wel wat in het reglementen boekje, maar volgens mij is dat voor de iets oudere kinderen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:16

hehehe...nou hier is animo en motivatie genoeg hoor Sanne ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:32

Ik ben bixie jurylid, al ruim 1,5 jaar. Maar heb nog nooit gejureerd......

Er is binnenkort hier in de buurt bixie menwedstrijd. Van mij gaan er zeker 2 combies heen :D.
Er is weinig animo voor tot nu toe. Ik hoop dat na deze wedstrijd er meer gaan volgen. Zou het wel heel tof vinden en zal mijn pony's er zeker voor in zetten, ook als ik andere fanatieke mennertjes kan helpen :).

Je mag met de kleintjes met een dubbel leidsel rijden (1 voor bixie menner en 1 voor groom/voorlezer). Groom moet minimaal 18 zijn. Bixie mag alleen met een enkelspan gereden worden.

In het KNHS regelement staat wel wat over de jeugd rubrieken. Voor het bixie mennen moet je het bixie boekje hebben (kost een paar euro).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:46

Nou startlijsten echt doorgespit hoor, kan echt geen menrubriek bixie vinden, wel onder het zadel maar niet mennen.
Als er niets wordt georganiseerd, kun je ook niet meedoen. Als er maar een paar wedstrijden per jaar verspreid over het hele land worden georganiseerd werkt het niet, je sleept kind plus pony niet het hele land door natuurlijk.

Wel grappig met dubbel leidsel :j
Maar bij jou ook geen nadere info bekend over wat dan precies een jeugdrubriek inhoudt, of dat aan bepaalde eisen / voorwaarden voldoet?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:02

dat had ik dus ook vanhuisuit, spit ze ook regelmatig door en kom nooit het mennen tegen behalve die ene keer op de bixiedag (wat me ook ontzettend leuk lijkt maar is helaas maar 1 keer per jaar)

waar/wanneer is die wedstrijd bij jou in de buurt Ciska?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:16

Zaterdag 9 juli in Barsingerhorn. Ik weet niet of hij op de bixie kalender staat, maar hij staat wel op de men-kalender (onder gewoon dressuur en vaardigheid).
25 juli op de NSPS wedstrijd dag in Heteren is er ook bixie mennen stond op de startlijst (maar dat is dus alleen shetten).

Ik ben een weekeindje weg dus heb alle regelementen niet bij me. Ik zal het een en andere echt na moeten zoeken.