[AR] Bestaan er beschermers bij een mentuig voor bij de 'singel'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Corientjuh94

Bestaan er beschermers bij een mentuig voor bij de 'singel'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 23:52

Hoi,

Het zit zo:
Ik ben vanmiddag sinds een tijd weer weg geweest met mijn merrie met de kar.
Maar nu bleek ze aan het eind toen ik het tuig eraf haalde aan de binnenkant van haar been net naast de singel een open plekje. (ze schuurt dus met de binnenkant van haar been over het tuig aan de zijkant/onderkant van haar buik)
Dus de vraag is: zijn er ook beschermers voor om om de 'singel' te doen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,

Jenkins

Re: Bestaan er beschermers bij een mentuig voor bij de 'singel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:58

Er zijn bontjes, ik heb bijv z'n goedkoop bontje van 6 euro ofzo, maar die schuurt en werkt ook niet lekker met je tuig.
Nou heb ik dus hetzelfde probleem als jij, en heb ik even zitten google en kwam uit op een handige singel in soort maandverband vorm. Die kan je dus later om je singel vouwen.
Maar waar je die koopt geen idee...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:59

Vraag Joyciej007 eens. Die had dit probleem ook met haar shet. Ze kan je vast wel tips geven ;)

Violette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:08

Probeer eens of het weg gaat als je het schoftje een stuk verder naar achteren legt..
Succes..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 06:14

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:24

ik heb en neopreen hoes om mijn singel, zelfde idee als neopreen singels voor een zadel...

het beste werkt een gewoon echt schapenvachtbontje...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:31

Nouvel schreef:
ik heb en neopreen hoes om mijn singel, zelfde idee als neopreen singels voor een zadel...

het beste werkt een gewoon echt schapenvachtbontje...

Klopt........ ik heb ook allerlei onderleggers, hoezen e.d. geprobeerd, maar meestal werd het probleem dan nog eens verergerd, omdat de gespen van de buitensingel dan nog dichter bij haar oksels kwamen.
Enige wat bij ons echt heeft gewerkt, is een door de tuigenmaker gemaakt bontje van echt schapenvacht.

Verder staat hierboven een link naar een soortgelijk topic van nog niet eens zo heel lang geleden, waar ik zelf ook heb gereageerd.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 11:57

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik denk dat ik een schapenbontje op maat laat maken, dan is het hopelijk gelijk opgelost.
Iemand nog ideeën waar ik dat het best kan doen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:07

Corientjuh94 schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik denk dat ik een schapenbontje op maat laat maken, dan is het hopelijk gelijk opgelost.
Iemand nog ideeën waar ik dat het best kan doen?

Als jij een goede, handige tuigenmaker hebt, kan hij dat vast wel fixen voor je.
Denk er wel even aan dat er rekening wordt gehouden met het vastmaken van de buitensingel? Dus dat hij misschien wel vrij diep ingesneden moet worden en dan met klittenband dichtgemaakt moet worden?

Ik deed het bontje altijd om de singel bij het optuigen, klittenband liet ik dan open/los.
Bij inspannen de buitensingel vastmaken, even wat 'prutsen', en dan klittenbandje dicht :j
Edit: beste is wel dat je dan meteen ook een speciaal wolwasmiddeltje haalt voor schapenvacht e.d. (heb ik ook, in zo'n oranje flesje).
Na een paar keer gebruik werd hij soms erg vies en daardoor was hij ook niet meer zo zacht. Dan deed ik hem eventjes op de hand wassen met dat spul, was hij meteen weer lekker schoon en zacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:48

ik heb in mijn singelbontje gewoon aan beide uiteindelijk V-vormige inkepingen geknipt, zodat 'ie aan de kant van de huid wel de gespen bedekt, maar je wel bij de gespen kunt om aan te singelen...

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:51

Ik heb een gewoon singel bontje dubbel getrokken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:37

Nouvel schreef:
ik heb in mijn singelbontje gewoon aan beide uiteindelijk V-vormige inkepingen geknipt, zodat 'ie aan de kant van de huid wel de gespen bedekt, maar je wel bij de gespen kunt om aan te singelen...

uiteinden bedoel ik... :+

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:40

Het wordt tijd dat de tuigenmakers eens over het probleem na gaan denken... heb er zelf ook last van bij mijn forester. Blijkbaar komt het veel vaker voor.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:06

Durf het bijna niet te zeggen, maar er zijn bontjes die je voor zowel schoft, borst en evt singel kunt gebruiken.
Bontjes van echt bont worden niet vies en beschermen daardoor ook de huid, vanwege de natuurlijk eigenschappen (wol is vet, dus vuil werend en wordt niet stug)

http://www.paardeluxe.nl/a-17477291/nie ... beschermer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:16

Maroesjka schreef:
Durf het bijna niet te zeggen, maar er zijn bontjes die je voor zowel schoft, borst en evt singel kunt gebruiken.
Bontjes van echt bont worden niet vies en beschermen daardoor ook de huid, vanwege de natuurlijk eigenschappen (wol is vet, dus vuil werend en wordt niet stug)

http://www.paardeluxe.nl/a-17477291/nie ... beschermer

ik heb ook zulke, inderdaad voor schoftje en voor de borst, maar voor om de singel zijn deze wel erg breed, dan kun je beter een schapenwollen singelhoek nemen...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:33

Ik heb deze singelhoes:
http://www.busse-reitsport.de/produkte.php?WGR=BE
en dan de afbeelding bij Schoner.

Zo kun je wel bij de singelgespen maar zijn wel beschermd voor als je gaat mennen. Kun je gewoon uitwassen en je buitensingels kun je er ook doorheen halen. Bij tweespan haal ik hem er wel doorheen bij enkelspan niet dan doe ik hem eroverheen.
*gauw afkloppen* maar sinds ik met dit bontje rij heb ik hem nooit meer open gereden. Terwijl hij een supergevoelige huid heeft.

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:42

Ik heb een bontje (echte schapenpels) gekocht van BR.
Had net hetzelfde probleem.
Heeft 30 euro ofzo gekost en probleem is opgelost.
Ik was dit wel na 2 keer gebruiken met de hand uit met een
speciaal product voor wol.
Dan blijft het mooi zacht!

Meestel gaat het ook wel over na paar keer rijden, als
haar vel terug beetje harder is op deze plek.
Maar ik ben zelf ook iemand die dit niet kan zien en
dus met schapenwolletjes begint rond te sleuren! :-)

Veel succes!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:33

wij hebben der een oude wollene sok omheen gedaan. :oo

onze merrie heeft er alleen last van toen ze drachtig was en het schoftstukje met lichogen had, toen we een ander schoftstukje hadden gekocht was dit over.(oke als ze drachtig is dan heeft ze het alsnog een beetje maar door de sok niet meer.).

we hadden eerst een karretje met vaste lamoen en toen met onafhankelijk van elkaar bewegend en daarom moesten we een ander schoftstukje.
omdat ze voor contitie training nog wel eens voor de "oude" kar gaat hebben we het andere schoftstukje erbij gehouden.
tevens als er sneeuw ligt dan gaan we met de arreslee en zijn we het schoftstukje met lichtogen nodig...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:35

Ik heb gewoon een neopreen singelhoes gekocht, deze een beetje bijgeknipt en nu past hij prima om mijn men-singeltje! Lekker goedkoop en prima oplossing!