Hoi, Mijn merrie kan sinds een maandje flemen op commando. Eerst ging het nog een beetje moeizaam, en moest ik haar echt aanmoedigen. Maar nu kan ze niet meer stoppen. Elke seconde dat ik geen 'kunstje' vraag staat ze te flemen. Ik begin een beetje te twijfelen of ze geen pijn heeft ofzo ? Ze doet dit echt alleen bij VD, en niet als ze bezig is met een andere oefening.. Moet ik dit afstraffen, negeren, belonen ?
Nee, geen pijn, dit gewoon aangeleerd - nieuw en veel interresanter dan die andere oefeningen. Negeren, uit de oefening halen door dit lichtvoetig te corrigeren (zwiepen met de hand, néé zeggen, iets in die zin) en gewoon doorgaan en doen alsof ze niets bijzonders doet...
Negeren en af en toe nee zeggen en wat dwingender ander kunstje vragen.
Mijn haflinger doet het met de Spaanse pas en jambette. Vindt hij leuk. In het begin bleef hij het doen. Nu heeft hij donders goed door dat het toch niets oplevert. Alleen bij veel enthousiasme of wanneer hij iets niet begrijpt doet hij de jambette.
Nachtlampje
Geplaatst: 02-06-11 22:21
Dit heeft Thom ook. Als hij enthousiast is fleemt hij extreem veel, en als ik eten in mijn zak heb fleemt hij al als ik aan mijn hoofd krab.
Noah doet het met kusjes geven, dat vind hij blijkbaar zó geweldig dat hij dat de hele tijd tussendoor probeert te doen Als hij iets ongevraagd doet draai ik me van hem af en negeer het, totdat hij niks meer doet en dan ga ik gewoon verder waar ik mee bezig was
Die van mij heeft dat ook Maar enkel als we aan het trainen zijn, soms probeer ik het als ik gewoon eens langsloop in de weide ofzo maar dan doet hij niks Maar is ook niet erg natuurlijk
Die van mij doet het: - als hij niet begrijpt wat ik van hem vraag - als het moeilijk is wat ik van hem vraag - als hij geen zin heeft om te doen wat ik vraag En soms ook gewoon tussendoor voor de lol
Ik heb echt het idee dat het zijn, hoe moet je dat zeggen, ZIJN trucje is zeg maar .. Iets wat hij altijd & ten alle tijden boven kan halen en wat hij soms probeert in de hoop toch goede punten te scoren Ik lach er dan eens mee en doe weer verder met wat we bezig waren ...
Ben wel blij dat hij het flemen uitgekozen heeft, en niet de jambette ofzo .. Soms heeft hij wel eens momenten dat hij voetjes geeft & dan z'n been uitslaat (terwijl hij de jambette eigenlijk niet beheerst ) als ik iets anders vraag, dit straf ik wel af. Dan zeg ik duidelijk "neen" en als hij niet meteen stopt dan stuur ik hem achteruit of weg van mij ... Het flemen vind ik geen probleem (al beloon ik hem niet als hij dat ongevraagd doet, maar vind het ook niet nodig om hem dan echt af te straffen zeg maar ), maar ander dingen moet hij niet te pas & te onpas gaan doen ...
lottex
Geplaatst: 05-06-11 19:25
Luna doet dat ook Meestal als ze geen zin heeft in de oefening die ik vraag of als ze het gewoon niet snapt Waarschijnlijk omdat ik het tijdens het leren zo aangemoedigd heb en altijd beloond heb, en eenmaal dat het op commando staat moet je proberen om haar weer duidelijk te maken dat ze het nu enkel op commando mag doen.
Op zich is flemen grappig & niet gevaarlijk, maar het is ook wel een vorm van 'kunstje misbruiken', dus ik probeer het te negeren of af te straffen, want als we later bijvoorbeeld ooit het steigeren aanleren, mag ze niet constant steigeren wanneer het haar uitkomt (zoals bij het flemen)
Laatst bijgewerkt door lottex op 05-06-11 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Haha oké Misschien omdat ze het flemen ziet als een makkelijke manier om aandacht of beloning te vragen? (minder lastig dan haar been uitslaan voor een jambette ofzo )
ja zou kunnen maar dan kan ze ook gaan nee schudden, ja schudden, kusjes geven oid Maarja ze zal het wel gewoon leuk vinden ze is zoiezo nogal enthousiast altijd met dr lippen