Irritant met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingela

Irritant met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:59

Haai! :+

Ik heb een probleempje met m'n paardje, Lucky, als ik wil gaan longeren gaat ze gelijk in draf en daarna galop.
Wat natuurlijk helemaal niet goed voor d'r is, ik laat haar gelijk weer stappen maar ik wil wel dat ze al lekker is losgestapt, anders is ze de volgende dag stijf.
Hebben jullie misschien tips zodat ze rustig gaat stappen? :D

Liefs, Ingela

Farah_

Re: Irritant met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:39

Probeer het eens aan de dubbele lijnen. Op die manier heb je meer controle over je paard dan aan de enkele lijn en kun je hem afremmen als hij te hard gaat. Als je dit nog nooit gedaan hebt is het wel handig om even hulp te vragen van een ervaren iemand!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:48

Ik vind dubbele lijnen echt vreselijk onpraktisch, dus zou er zeker hulp bij halen als je dat gaat proberen, t is nogal een kunst :+

Ik zag in je profiel dat je 11 bent, als ik jou was zou ik er sowieso instructie bij gaan halen. T is toch wel belangrijk dat je het goed aanleert en het zit er best in dat het probleem wordt veroorzaakt door misschien jouw houding of positie, of misschien weer door iets totaaaaal anders. Dubbele lijnen zijn dan best handig, maar geen echte oplossing. Als je er hulp bij hebt kan diegene goed zien wat er aan de hand kan zijn en je helpen het probleem op te lossen :)

Verder kun je in ieder geval voor het longeren eerst aan de hand losstappen, dan is je paardje in elk geval opgewarmd voor ie er vandoor schiet :) Maar, nogmaals, denk dat het niet onverstandig is om gewoon hulp te vragen aan iemand in je omgeving :)

Winnie_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:51

Ik zou voor een oplossing te gaan zoeken wel eerst kijken waar het probleem vandaan komt. Misschien sta je wel niet goed, of geef je de verkeerde signalen af aan je paard. Een goede instructrice/instructeur kan hier naar kijken en tips geven. Eventueel kan je zelf al wat boeken aanschaffen/lenen over het longeren. Hier staan vaak ook al tips in over de meeste "problemen". Veel succes ermee!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:57

Ernaast lopen in stap?
Hand/arm aan de kant van het hoofd omhoog kan een hulp zijn om terug te komen(evt pas naar voren) en de hand/arm aan achterhand omhoog laat een paard versnellen.

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:59

Eerst aan de hand 10 minuutjes stappen.
In de longeerring een paar minuten uit laten razen en dan aan het werk.

Ingela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:07

Snippertje, ze staat op een boerenbedrijf, ik heb alleen een weiland. :+

Maar de rest, bedankt! Er zijn niet erg veel mensen waarvan ik denk 'Wow! Die kunnen goed rijden', maar ik zal doorzetten! :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:14

Waarom is dat draven en galopperen vanuit rust niet goed voor het paard ?

Een paard is van oorsprong een vlucht dier, dus een paard kan vanuit slaap ineens in galop gaan als een roofdier eraan komt.

Je hebt geen probleem hoor, laat haar even lekker spetteren aan de longeerlijn en daarna kan je aan de oefeningen beginnen.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:28

Ariebren schreef:
Waarom is dat draven en galopperen vanuit rust niet goed voor het paard ?

Een paard is van oorsprong een vlucht dier, dus een paard kan vanuit slaap ineens in galop gaan als een roofdier eraan komt.

Je hebt geen probleem hoor, laat haar even lekker spetteren aan de longeerlijn en daarna kan je aan de oefeningen beginnen.

Imo is een rustige draf of zelfs galopje geen probleem zolang als het geen uit-zijn-dak, door-het-lintje actie is. Ik doe vooraf een minuut of 10 warmstappen aan de hand alleen s'winters -- paard is koud, lucht is koud, en paard is ERG FRIS en gaat wel uit zijn dak voordat wij kunnen beginnen met echt longeren. Dan is het wel handig dat ie al een beetje warm is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:44

Waarom ??
Het paard is een vluchtdier en kan uit volledige rust ineens tot maximale actie overgaan.

Hier bij mij op stal genieten we in de winter er elke keer weer van als de dames buiten gezet worden in de buitenbak.
Ze gaan als gekken tekeer en na vijf minuten komt de rust erin.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:55

Vooral niet leren om te vluchten, dat is snel aangeleerd (doordat het een vluchtdier is) en moeilijker af te leren. Buiten in de wei rennen, prima, maar naast/onder jou bepaal jij.

Ingela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:18

Het gaat nu al een stuk beter, als ik eerst een rondje stap en d'r steeds grotere rondjes laat lopen gaat het goed! Toch erg bedankt voor al jullie hulp! :)

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:55

Ik had precies hetzelfde probleem *D