[AR] Bit voor shetlander, zwaar op de hand & stug.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Bit voor shetlander, zwaar op de hand & stug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:44

Ik ben op zoek naar een geschikt menbitje voor mijn shetlander (zie profiel, Boris).
Ik men hem nu met een ongebroken liverpool met losse scharen, en op zich loopt hij hier wel steeds lekkerder op, maar ik vind één groot nadeel aan het bit dat hij er zo stug op loopt.
Nu is hij nooit makkelijk te sturen geweest, maar als ik een keer een scherpe bocht moet maken kost dat enorm veel moeite.

Nu ben ik dus op zoek naar een bitje wat bij hem lekker zou liggen, zodat hij wat lichter in de hand wordt.
Natuurlijk weet ik dat dit niet alleen aan het bit ligt, wij zijn hier dan ook erg mee bezig, en het gaat echt de goede kant op (jaar geleden: kop in de lucht, geen rem, geen stuur, alleen maar rennen).
Maar ik en dus benieuwd of er een bit is waar op hij gewoon wat lichter reageert, dus geen scherper bit natuurlijk.

Prijskaartje maakt niet uit, als poonie er maar blij mee is.
Andere suggesties zijn natuurlijk ook heel erg welkom (zoals bepaalde oefeningen om hem lichter te maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:50

Niet mogelijk :)
Enigste wat je zou kunnen doen is dan een scherper bit pakken, daar zou hij gevoeliger op zijn, echter de kans is dan groot dat hij na verloop van tijd weer stug word. Stugge mond is echt iets wat je rijtechnisch (of mentechisch in dit geval) moet oplossen (ja typische bokt opmerking, alleen het is wel zo)

Wat wél mogelijk is, is dat dit bit verkeerd ligt en zich dat uit in stugheid. Ga is op stal vragen of je wat bitten mag lenen, en probeer het daar mee (klein adviesje, doe dit in de bak en niet buiten op de openbare weg :) )

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:59

Scherper bit is ook idd niet mijn oplossing, ik wil hem geen pijn doen. Maar er moeten toch wel bitten zijn die beter in zijn mond liggen dan liverpools. :)

Probleem is dat ik mn eigen stalletje heb, dus niet even gauw mensen kan vragen of ik bitten kan lenen. :P Ook geen bekende menners in de buurt (met shetlanders), dus het moet echt aankomen op het kopen. Tuurlijk kan ik wel bij de ruiterwinkel vragen of ik mag uitproberen, dat mag altijd daar, maar dan moet ik natuurlijk wel even voorbeeldje krijgen van wat beter zou kunnen werken.

Ik zal straks een topic op AR-ITP openen, dan kunnen jullie ook even kijken naar mijn rijstijl en misschien concluderen dat het daaraan ligt.
Natuurlijk ligt het niet aan hem zelf dat hij een stugge mond heeft, dat heeft de vorige eigenaar er helaas van gemaakt, ik probeer het alleen maar beter te maken dat hij nu heeft.

kinel

Re: Bit voor shetlander, zwaar op de hand & stug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:09

heb zelf twee shetties en een ervan is aangespannen en die rijdt ik met een enkel gebroken bustrensje. heb ik bij de vorige die inmiddels al een paar jaar weg is ook gedaan. heb nooit problemen met stugheid gehad. mijn dochtertje rijdt er ook op.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:31

Ik men inderdaad mijn andere shet ook op een gewoon dubbel gebroken trensje, ook helemaal geen problemen mee. Zou ik opzich bij Boris ook nog weleens kunnen proberen, paar keer mee rijden en kijken hoe hij reageert. Hoewel ik dat wel erg eng vind, want vroeger had hij nog weleens van die momenten dat hij onbestuurbaar ging rennen, en met liverpool heb je dan toch wat meer te vertellen dan met een trensje. :=

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:33

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:50

Ik weet niet welke maat hij heeft, maar je zou mijn Myler bitje wel eens mogen proberen :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:49

Evelli: Dat zou ik even moeten nakijken, maar dat vond ik wel ontzettend aardig van je! :D
Ik ga het vanmiddag even nakijken en dan PB ik je wel even erover.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:11

Toch hoor ik nog graag suggesties voor bitten?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:14

rubberen stangetjes? Of met meer tongvrijheid? Of de leidsels een gaatje lager als ie het niet meer goed doet...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:36

Meer tongvrijheid zou idd ook wel een idee zijn, moet ik wel ergens een bitje zien te lenen maar wie weet kan ik bij de winkel wel een weekje uitproberen. :j
Leidsels gaatje lager is voor mij geen optie, ik ben blij dat we nu eindelijk met leidsels in de bovenste gleuf kunnen rijden, dan ga ik ze niet weer lager doen, wordt hij alleen maar stugger van. :n

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:02

inderdaad toch kijken naar een andere vorm bit ofzo.
Heb voor Sunny ook een heel scala aan bitten uitgeprobeerd, ongebroken, enkel- en dubbel gebroken trensjes, liverpool recht, liverpool met gebogen mondstuk, bokkebitje, en nu mn wannabe-myler-liverpool. De laatste loopt hij het fijnst op, de LP met gebogen mondstuk gaat echter ook.
Was best een duur geintje, aan de andere kant, ben nu bezig met mn jongste voor de wagen en kan dus diverse bitjes proberen :P Hij loopt echter ook het fijnst op de wannabe-myler en de LP met gebogen mondstuk gaat ook goed.

Natuurlijk is het ook heel belangrijk hoe hoog het bit in de mond hangt; niet te laag of juist te hoog. En natuurlijk hoe dik is je bit en hoeveel ruimte heeft je paard in het bekkie? Die rechte LP drukte bij beide shetten erg op hun vrij dikke tong en dat vond vooral Sun niet prettig. Hij uitte dat in het bit absoluut niet willen aannemen en ik mocht er ook echt niet aankomen, maar je hebt natuurlijk ook paarden die dan juist de druk erop gaan leggen om zo tegen het ongemak/pijn in te lopen.

Groetjes, lacuna

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:09

Lacuna: Dankje! Mag ik vragen waar jij jou wannabe-myler-liverpool ( :+ ) vandaan hebt en hoe die eruit ziet? Dat klinkt namelijk wel goed, ook de LP met tongvrijheid ga ik zeker proberen als ik die ergens kan uitproberen, aangezien meerdere mensen mij die aanraden. Het klinkt ook wel logisch, shetters hebben maar een klein kort bekkie en dikke tong idd, dus het klinkt aannemelijk dat dit rechte bit op zijn tong drukt en hij dat vervelend vind.

Enkel en dubbelgebroken trensjes en bokkebitje heb ik ook, in alle vormen en maten :+ Maar ook daar loopt hij helaas niet zo lekker op, onder het zadel wel altijd, op een gebroken trensje, maar voor de sulky helaas niet.