Trots Op mijn shet @Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Trots Op mijn shet @Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:38

Hoi,

Ik ben begonnen met mijn shet te leren longeren, hier heb ik een filmpje van. dit is nog wel de 4e x dat hij het doet, en ik vind dat hij het goed doet voor een 4e x. Tips welkom maar wel vriendelijk en opbouwend *\o/*
*\o/* *\o/*

floorsil

Re: Trots Op mijn shet @Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:42

ziet er wel aardig uit, hij weet precies waar de uitgang is :P
probeer zelf meer op 1 plek te blijven staan, ik tekende altijd een rondje op de grond waar ik in moest blijven staan. geeft ook meer steun aan de shet.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:43

hahaha ja dat wel :D oke wel een goed idee ja :D Dankjewel

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:45

ziet er al wel aardig uit voor de 4e keer!
probeer idd zelf meer op 1 plaats te staan. en meer met je stem te werken daarmee bedoel ik dus dat als hij langzamer moet gaan je lager en rustiger met je stem moet gaan praten wil je hem sneller laten gaan dan verhoog je je stem.
nog succes met oefenen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:46

Wow, zoveel lijn & zweep voor zo'n kleine pony :')
Maar het is een erg leuke shet! En het ziet er niet slecht uit, paar dingetjes zijn al gezegd ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:49

Ik zou juist mee lopen, zo kun je hem drijven en ook sneller of langzamer laten gaan op lichaamstaal.
Juist stil staan in het midden is behoorlijk onduidelijk.

Verder zou ik de rondjes een stuk groter maken, dit is behoorlijk belastend.

Verder ziet het er goed uit :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:49

ja daar zal ik eens mee gaan oefenen, ik dacht miss zijn er mensen van bokt die nog tips weten :')
Dankjewel :D

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:52

Het begin is er zeker al.
Probeer zelf rustiger te zijn. Dus rustige stem hem vragen naar de draf als hij niet reageerd eventueel een knalletje of zwiepje met de zweep doen en nog eens je stem gebruiken. Wil je stappen dan vraag je met een rustige lage stem of hij wilt stappen en vergeet je paard ook zeker niet te belonen voor het goede gedrag.
Dus als hij de overgang doet kun je best even enthiossast reageren zo weet hij dat hij het goed doet.
Verder zou ik misschien nog maar even op een plek blijven tot die het beter begrijpt en dan beginnen met lopen.
Als jij denkt dat je prima al met hem kunt lopen (wat ik namelijk niet echt goed op het filmpje kan zien) dan gewoon zo lekker door gaan.
Je bent meer met het paard en jou houding bezig als je wat meer ruimte gebruikt.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:54

Oke :D kan ik weer eens lekker aan mezelf werken :')

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:44

Ziet er goed uit, Mischien wel een tip om wat rustiger met de zweep te doen en de pony niet te raken.
Probeer zo veel mogelijk met je stem hulpen geven, dat hij daar goed naar luisterd. Je moet van jezelf, de zweep en je pony eigelijk een drie hoek maken, jij bent de punt en je arm met de longeerlijn is de ene steel en de zweep de andere. Zo sluit je je pony als het waren op.
Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje snapt.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:46

ja ik weet dat ik ook aan mezelf moet werken en elke tip kan handig zijn :D

Edit: ik hou de zweep trouwens zo omdat hij als ik hem zo in een driehoek doe dat hij echt wegrent zeg maar, de stemhulpen moet hij nog beter leren zeg maar

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:50

Leuke pony! Ik ben zelf wel voor het stilstaan op 1 plek, maar voor meelopen zijn ook wel weer voordelen te verzinnen. :)

Mijn tip: Alleen zweep gebruiken als je pony veranderd sinds de laatste keer dat jij gezegd hebt wat hij moest doen. Dus bijvoorbeeld: Overgang stap-draf = Stem:drrrraf --> eventueel zweep = reactie = stoppen met zweep. Als het paard dan weer terug naar stap gaat gebruik je je stem en zweep pas weer. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:52

Air schreef:
Ik zou juist mee lopen, zo kun je hem drijven en ook sneller of langzamer laten gaan op lichaamstaal.

Niet waar. Je bent juist heel duidelijk als je stil staat.

Ik zou eens een longeerlesje nemen, je kunt nog een hoop leren. Het begin is nu gezet!
Ik vind het een leuke pony!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:17

Chaos schreef:
Air schreef:

Niet waar. Je bent juist heel duidelijk als je stil staat.

Ik zou eens een longeerlesje nemen, je kunt nog een hoop leren. Het begin is nu gezet!
Ik vind het een leuke pony!

Daar ben ik het niet echt mee eens.
Mijn pony reageert heel erg op lichaamstaal.
Als ik stil sta op één plek dan is dat voor hem een teken dat hij moet stoppen/vaart minderen.
Een beetje meelopen heeft een drijvende werking.
Als ik nu stil ga staan, dan weet die van mij niet meer wat hij moet doen hoor ;)

TS: het ziet er al best netjes uit voor de 4e keer :)
Probeer inderdaad niet te veel te drijven met de zweep, anders gaat de werking ervan verloren.
En let op je lijn. Die hangt op sommige momenten (bijna) op de grond, maar je pony loopt volgens mij ook nog niet echt hele ronde voltes dus daar zal het wel aan liggen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:36

Dan is jouw lichaamstaal niet goed.
Neem een longeerles, dan wordt alles duidelijk. :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:46

mij is altijd geleerd in een drijvende positie (dus aan de kont, niet aan de schouder) te blijven, en dus wel een klein beetje mee te draaien..

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:29

Met mijn lichaamstaal is niets mis hoor :)
Heb vroeger veel hulp gehad bij grondwerk en mij is geleerd om een drijvende houding aan te nemen. Als je in het midden blijft staan en een beetje mee draait met je paard dan werk je niet met lichaamstaal lijkt mij ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:47

Oh, maar dan is het longeren wat jij doet al heel anders als het longeren waar ik het over heb.
De drijvende houding heb je doordat je een 3-hoeks verhouding maakt, zweep en jouw arm en schouder en heup zijn dan de drijvende veer. Niet door te lopen. :n

Edit: Grondwerken vind ik heel wat anders dan longeren. Ik train beide, maar het is een wereld van verschil.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:54

Ja, daar heb je wel een punt.
Mijn pony legt alleen dus wel de link tussen grondwerken en longeren.
Als ik bij longeren in ene een andere lichaamstaal aanneem, terwijl hij wel voorwaarts moet, dan begint hij te stressen.
Heb ook vaker gelongeert voor andere mensen en die paarden reageerden ook erg goed op drijvende lichaamstaal. Dat vind ik handiger dan continue een zweep erachter. Meeste paarden zijn dan niet echt meer 'onder de indruk'.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:00

Leuke pony en dat op een plek staan...is ouderwets. Kijk eens op Chris Irwin voor hoe je ook kan longeren waardoor het voor jou en de pony leuk blijft om te doen:)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:03

Onder de indruk waarvan?
De zweep drijft en tikt alleen aan wanneer nodig. Met longeren ga ik voor spiertraining, conditietraining etc.
Met grondwerk werk ik vanuit een gezamenlijke happening, met paard werk ik aan een betere harmonie tussen ons beiden. Daar gaat het met longeren bij mij niet om.

Net als hierboven, Chris Irwin, dat is niet longeren, longeren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:10

Zo min mogelijk mee lopen...ben ik het wel mee eens, maar deze Shetlander word voor de 4de keer gelongeerd en dan mag je er best nog even achteraan rennen!
Ik vind het al heel netjes, want ik weet ook hoe irritant die kleine opdonders kunnen zijn!
En als ze iets niet willen...dan WILLEN ze het ook niet!
Lekker zo doorgaan TS, je bent goed bezig!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:32

Chaos schreef:
Onder de indruk waarvan?
De zweep drijft en tikt alleen aan wanneer nodig. Met longeren ga ik voor spiertraining, conditietraining etc.
Met grondwerk werk ik vanuit een gezamenlijke happening, met paard werk ik aan een betere harmonie tussen ons beiden. Daar gaat het met longeren bij mij niet om.

Net als hierboven, Chris Irwin, dat is niet longeren, longeren.

Maar dat zegt toch niet dat ik verkeerd longeer? Tuurlijk weet ik hoe ik een zweep moet gebruiken, maar als dat niet de beste methode is voor mijn pony, waarom zou ik er dan mee doorgaan?
Ieder heeft naar mijn idee zo zijn eigen manier. Ik geloof niet echt in één manier van longeren die goed is :n
En met het 'onder de indruk van' bedoel ik dat veel pony's niet echt meer reageren op de zweep. Tenminste, niet wanneer je hem goed gebruikt (dan heb ik het niet over meppen natuurlijk.)

Maar ik wil geen discussie aangaan in het topic van de TS.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:57

Omdat heel veel trainingen niet meer onder longeren vallen, maar onder grondwerk. En dat veel mensen dat niet meer kunnen scheiden om de en of andere reden.

Overigens kan élk paard correct met zweep gelongeerd worden, al zijn ze er nog zo bang van. Het ligt allemaal aan de longeur. :)

Ik zeg nergens dat je verkeerd longeert, maar je hebt een andere methode.