Probleem met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tova

Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:08

Ik longeer mijn verzorgpaard sinds 4 weken met een pessoa teugel zodat ze haar achterhand er niet uit kan gooien wat ze met alleen een touwtje wel doet. Ze doet het erg goed maar sinds een week heeft iets nieuws uitgevonden om er onderuit te komen. Als ik haar aan laat draven word het een erg langzaam drafje, en dan vraag om harder te draven galoppeerd ze aan. Na een rondje krijg ik haar terug en vaak kan ik haar dan harder laten draven maar soms springt ze weer aan in de galop. Ze probeert er gewoon onderuit te komen. Zit de pessoa te strak? Hoe kan ik het oplossen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:21

Zodra ze aangaloppeerd eerst flink naar voren jagen. Flink door laten galopperen, daarin goed voor elkaar krijgen en na laten geven. Dan terug laten gaan naar draf. Dan weer zweep erachter en naar voren laten gaan, springt ze weer aan dan herhaal je het bovenstaande. Draaft ze harder dan roep je heel hard BRAAAAAF!!
Ze moet leren dat ze niet onder het werk uit kan komen door aan te galopperen.

Tova

Re: Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:44

In de bak staan aan de kant waar ik longeer(anders kan het niet!) staat een waterbak, als ik haar door jaag vliegt ze uit bocht en komt met haar benen tegen de waterbak. Dus ik jaag haar liever niet door.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:02

Tova schreef:
In de bak staan aan de kant waar ik longeer(anders kan het niet!) staat een waterbak, als ik haar door jaag vliegt ze uit bocht en komt met haar benen tegen de waterbak. Dus ik jaag haar liever niet door.

Dan is je bak niet geschikt om in te longeren en zal je je probleem niet oplossen.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 19:17

Iemand anders misschien een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:21

Suzanne F. schreef:
Zodra ze aangaloppeerd eerst flink naar voren jagen. Flink door laten galopperen, daarin goed voor elkaar krijgen en na laten geven. Dan terug laten gaan naar draf. Dan weer zweep erachter en naar voren laten gaan, springt ze weer aan dan herhaal je het bovenstaande. Draaft ze harder dan roep je heel hard BRAAAAAF!!
Ze moet leren dat ze niet onder het werk uit kan komen door aan te galopperen.

Werkt dit ook bij een pony die niks van hulpteugels aan heeft maar wel geen zin heeft om op 1 bepaalde kant te lopen? }:0
Die van mij doet linksom namelijk hetzelfde, eigenlijk niet willen draven (of sloffen) en als je dan meer vraagt gaan huppelen & galopperen ... Nu zit ik dus te denken hoe ik dat het beste kan oplossen, bovenstaande oplossing is al voorbijgekomen. Is dat iets wat je elke keer gewoon kan doen en gaat het dan vanzelf beteren? Pony is trouwens medisch helemaal in orde ... Ik begin altijd rechtsom omdat dit z'n goede kant is, dus op zich is hij ook wel al opgewarmd voor we linksom beginnen (en hij loopt 24/7 buiten), maar toch weet ik niet of het wel zo goed is hem meteen een heel stuk te laten galopperen zeg maar ... Maar als dat het probleem oplost :Y) Door omstandigheden heb ik het wel al eens gedaan (ik wilde hem van hand laten wisselen, dus naar linksom, en hij besloot mij omver te duwen .. toen heb ik hem weggejaagd en eens goed laten galopperen, linksom, en toen kon hij ineens prachtig draven daarna :Y) ) maar ik vraag me dus af of je dit gewoon standaard kan gaan doen zeg maar, en dat het probleem dan vanzelf minder wordt...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:42

Als je dit consequent toepast zoals ik hierboven beschreef, is je probleem binnen een dag, hooguit 2 dagen opgelost.

Dat aangalopperen en 'op terug' blijven is een trucje om onder de aanspanning en dus het werk uit te komen. In plaats van goed onder te treden met het achterbeen in draf door meer door te draven, gaan ze langzaam galopperen. En als je dan ho roept om te proberen naar draf terug te krijgen dan hebben ze hun zin. Want dan hebben ze iets gevonden. Dan blijven ze het doen.

Als ze aangalopperen, eerst goed door laten galopperen, daarin aan het werk zetten. Na laten geven en laten gehoorzamen. Dan terug naar draf en na een rondje weer proberen. Als ze weer aangaloppeert, weer naar voren etc en dan pas terug naar draf. Eerst je niet voorwaartse probleem oplossen in galop.
Je zal zien dat je paard dan beter aantreedt, vlugger wordt en veel gehoorzamer. Hij kan niet onder het werk uitkomen en zal uiteindelijk gewoon gehoorzamer en meer doordraven omdat hij doorheeft dat het toch geen zin heeft.

Is een heel bekend trucje van paarden hoor, gaan ze bijna allemaal wel een keer doen aan de longe.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:00

Ik ben het met Suzanne eens, als een paard niet wil draven, maar aangaloppeerd, gewoon flink door laten galopperen en pas terug laten komen als je tevreden bent over hoe ze in galop loopt.
Als je dit goed en consequent doet, hebben ze al vrij snel door dat actief draven toch verstandiger is dan langzaam aangalopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:16

Hetgeen waar ik dan een klein beetje mee zit .. vergroot dat niet de kans op blessures? Of valt dat wel mee? (ik zit namelijk met het "eerst opwarmen: stap - draf beide handen & dan galop in mijn hoofd). Bedoel ook niet dat ik hem zomaar ongecontroleerd in galop ga rondjagen, maar jullie snappen me wel denk ik ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:38

[***] schreef:
Hetgeen waar ik dan een klein beetje mee zit .. vergroot dat niet de kans op blessures? Of valt dat wel mee? (ik zit namelijk met het "eerst opwarmen: stap - draf beide handen & dan galop in mijn hoofd). Bedoel ook niet dat ik hem zomaar ongecontroleerd in galop ga rondjagen, maar jullie snappen me wel denk ik ;)

Nou je begint gewoon met stap en dan draf. Als hij uit zichzelf aangaloppeert laat je hem gewoon voorwaarts galopperen.
Er zit een verschil tussen naar voren drijven en de bak door meppen he?
Pas als hij niet reageert op de voorwaarts drijvende stemhulp kom je met de zweep erachter en pas als hij daar niet op reageert raak je hem een keer aan met de zweep etc etc.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:45

Ik ben het echt totaal niet met Suzanne eens. Wat een belachelijke methode. Wie zegt dat het paard begrijpt dat hij moet draven? Paarden kennen overigens geen trucjes. Paarden zullen nooit iets doen om het voor jou vervelend, banketstaaf of wat dan ook te maken. Daar denken ze namelijk helemaal niet overna. Het is duidelijk dat het paard de werking van de pessoa teugel niet begrijpt, daarom gaat hij iets zoeken wat voor hem prettig is. Paarden doen namelijk dingen waar hij voordeel uit kan halen.

Dit probleem los je dus niet op door boos te worden, want dat begrijpt hij niet. Hij zal misschien harder gaan draven, maar niet omdat hij begrijpt wat de bedoeling is. Hoe is het paard zonder die hulpteugel met zijn gangen? En longeer je op stem en houding of gewoon met de zweep er achteraan??

En @[***]: als ik jou was zou ik je paard een beetje gaan rechtrichten aan de hand. Paarden zijn van nature scheef, allemaal. Het is dus aan ons om ze zo min mogelijk scheef te maken. Aan de hand kun je dit super oplossen. Zoek maar eens wat dingen op over rechtrichten. Zal je wel helpen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:53

In mijn specifiek geval: waarom gaat het dan wel ineens als hij een tijdje heeft moeten galopperen? Niet omwille van wat Suzanne zegt, maar toevallig, omdat hij vond dat hij me wel even omver kon duwen (en daar kan ik niet mee lachen :+ ) .. Daarna was draven (dus linksom) totaaaaaal geen probleem meer. De keer erna begon het huppelen weer ... Dus hij kan het wel, het is niet dat hij zo scheef is dat hij niet kan lopen (elk paard is trouwens scheef en daar moet je altijd aan werken), dus ik denk toch dat hij wel beseft hoe de vork in de steel zit hoor. Ik dacht ook altijd "paarden nemen je niet in de maling, die denken zo niet .." .. En toen ontmoette ik die van mij :+ Kan hele verhalen vertellen maar dat gaat offtopic, maar ik ben er nu echt van overtuigt dat hij het dondersgoed weet allemaal ;)

(en ik heb het dus over dingen die hij kent .. als ik hem nu een pessoa zou aandoen, wat hij nog nooit heeft omgehad dan hou ik natuurlijk wel rekening met reacties omdat hij niet weet wat het is ;) ).

En wie zegt trouwens dat ik niet al alle info heb opgezocht en daar niet al mee bezig ben? Vind het een beetje een snelle conclusie "zoek maar eens wat op over rechtrichten en je probleem is opgelost" ..

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:02

Ik denk toch dat het helpt om je paard door te laten galloperen. Galloperen is gemakkelijker en minder zwaar dan draven in een bak en op deze manier verlicht hij het werk voor zichzelf. Ook kan er een dominatie-spelletje onder zitten waardoor hij zelf gaat doen waar hij zit in heeft en niet naar jou luisterd, omdat hij de baas is ;) Ik zeg niet dat hij met opzet dwars doet om jou te vervelen. Laat hem maar lekker galloperen, tot hij zelf merkt dat het spelletje niet meer zo leuk is, druk dan nog even je punt door (nog even galloperen) en daarna weer naar de draf en belonen. Zorg wel dat je paard goed warm is (veel stappen in het begin) . Veeel overgangen maken :) Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:23

Apennootje schreef:
Ik ben het echt totaal niet met Suzanne eens. Wat een belachelijke methode. Wie zegt dat het paard begrijpt dat hij moet draven? Paarden kennen overigens geen trucjes. Paarden zullen nooit iets doen om het voor jou vervelend, banketstaaf of wat dan ook te maken. Daar denken ze namelijk helemaal niet overna. Het is duidelijk dat het paard de werking van de pessoa teugel niet begrijpt, daarom gaat hij iets zoeken wat voor hem prettig is. Paarden doen namelijk dingen waar hij voordeel uit kan halen.

Dit probleem los je dus niet op door boos te worden, want dat begrijpt hij niet. Hij zal misschien harder gaan draven, maar niet omdat hij begrijpt wat de bedoeling is. Hoe is het paard zonder die hulpteugel met zijn gangen? En longeer je op stem en houding of gewoon met de zweep er achteraan??

En @[***]: als ik jou was zou ik je paard een beetje gaan rechtrichten aan de hand. Paarden zijn van nature scheef, allemaal. Het is dus aan ons om ze zo min mogelijk scheef te maken. Aan de hand kun je dit super oplossen. Zoek maar eens wat dingen op over rechtrichten. Zal je wel helpen denk ik.

Paarden zoeken altijd de weg van de minste weerstand en ze leren door ervaring. Als hun ervaring is dat ze ergens onder uit kunnen komen door iets te doen dan leren ze dat en blijven ze het doen.
Daarbij heb ik het niet gehad over boos worden. Gewoon consequent zijn en de problemen voorwaarts oplossen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:00

=> GVL

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:19

Zonder pessoa reageert ze erg goed op mijn stem. als ze erg vrolijk is(dus staart de lucht in en gek doen) reageert ze slechter. Ik heb alleen de zweep vast zodat de 3hoeksverhouding blijft want op de rechterhand heeft ze nog wel eens de nijging om snel naar de linkerhand om te draaien. Ik hoef dan maar te zwaaien( niet eens in haar richting) en ze draait al om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:55

Tova schreef:
Ik hoef dan maar te zwaaien( niet eens in haar richting) en ze draait al om.

Klinkt allemaal niet zo best. Zou je geen deskundige begeleiding gaan zoeken? En/of een stal waar je een goede longeercirkel hebt waar je je problemen kan oplossen?

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:10

Een stal met longeercirkel is hier niet in de buurt, een half uur met de trailer ervoor rijden ga ik niet doen, en daarbij ik heb zelf geen rijbewijs. Ik bedoel, hoef me hand dan alleen maar op te tillen, als herrinering dat ik de zweep vast heb.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:00

Eens met de eerste oplossing van Suzanne, zo doe ik het ook, ook onder het zadel ;-)

Voor wat betreft het omdraaien, met longeren is ook rehctsom mijn slechte kant. Hierbij sta ik anders dan linksom. Zorg dat je goed achter het achterbeen blijft (als het even nog niet lukt blijf ik er altijd even achteraan lopen ipv stilstaan), zodat je je paard niet blokkeert met je lichaamshouding.