Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MisticRider schreef:kwtijfel nog steeds...
zouden jullie 4 wielige wagen (vrij zwaar) of sulky dr achter hangen?
gem schreef:Bij de menstal waar mijn merrie beleerd is, worden ze wel voor de sleep gezet.
[AR-ITP] Nieuwe carrière voor Valkenhoeve's Sterre (deel 1)!
Ze halen ook altijd zó de paarden eruit die écht groen worden aangeboden (lees: waar geen fouten mee gemaakt zijn), en degenen waarmee al geklooid is. Die zijn veel wantrouwiger, en het duurt langer voordat ze veilig wegrijden met de koets.
Wij hebben hier zelf genoeg ervaring in het zadelmak maken en inrijden, maar geen haar op mijn hoofd die erover gedacht heeft om de risico's met het beleren voor de wagen op te zoeken. Beleren is een VAK.
RandyOrton25 schreef:gem schreef:Bij de menstal waar mijn merrie beleerd is, worden ze wel voor de sleep gezet.
[AR-ITP] Nieuwe carrière voor Valkenhoeve's Sterre (deel 1)!
Ze halen ook altijd zó de paarden eruit die écht groen worden aangeboden (lees: waar geen fouten mee gemaakt zijn), en degenen waarmee al geklooid is. Die zijn veel wantrouwiger, en het duurt langer voordat ze veilig wegrijden met de koets.
Wij hebben hier zelf genoeg ervaring in het zadelmak maken en inrijden, maar geen haar op mijn hoofd die erover gedacht heeft om de risico's met het beleren voor de wagen op te zoeken. Beleren is een VAK.
Tuurlijk is beleren een vak maar een pony die al verkeersmak is en prima naar je stemhulpen luistert
kan je gerust zelf voor de wagen beleren.
Ik ben zelf ook het diepe in gesprongen maar had wel het vertrouwen in me pony en hij blijkbaar ook in mij.
Ik zeg niet dat het bij iedereen zo makkelijk en goed gaat maar dat wil niet zeggen dat je het niet zelf kan proberen.
Ook niet ieder paard hoeft weg gebracht te worden om zadelmak gemaakt te worden want uit eindelijk is dat ook een vak.
JoyCiej007 schreef:En 'proberen' is leuk gezegd, maar als jij het verkeerd 'probeert', heb je vaak al heel erg veel verpest, en als men dan wel uiteindelijk naar een ervaren, professionele beleerder gaat, is dat vaak héel lastig te herstellen, soms is dat zelfs onmogelijk.
Die paarden, daaraan merk je meteen dat ermee 'geprutst' is.
tine10 schreef:Even een vraagje: dat ik al het longeerwerk heb gedaan en het erachter lopen met druk op de borst, is dat ook al prutswerk? Hoop het niet, wil het beste voor mijn paard.
tine10 schreef:Is er nog meer wat ik aan voorbereiding kan doen of is de volgende stap nu echt die kar erachter?
Tuurlijk moet het lopen met druk op de borst nog een aantal keren gedaan worden, zodat dat bevestigd is. Maar ik wil het de beleerder zo makkelijk mogelijk maken, en ik wil mijn paard natuurlijk ook zo snel mogelijk weer thuis, mocht hij weggebracht worden.