[AR] sleep of geen sleep bij beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

sleep of geen sleep bij beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:45

Ik ben mijn 11 jarige pony aan het beleren voor de wagen. dit alles gaat echt super!
ze vind het werken leuk, en heeft een erg cool karakter.
ze heeft haar menhoofdstel diverse keren in gehad (nog even geklooi naar een lekker bitje!)
Ook het tuig in haar geheel heeft ze op gehad, kon dr ook geen barst schelen.
Lange lijnen gaan ook best aardig. ze doet heel erg haar best, en is super fanatiek.

Nu wil ik over een weekje oid. met een volgende stap verder gaan.
Maar nu heb ik het een en ander gehoord over een sleep, de een zecht van wel, de ander van niet.
wat zijn nu precies de voor en na delen van een sleep?
wat hebben jullie gedaan en waarom?

Sabbientje

Re: sleep of geen sleep bij beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:51

Wij hebben er ook over nagedacht en het uiteindelijk wel gedaan.
Met een sleep leren ze toch dat er geluid achter zich is en ze leren tegelijk trekken.

Wij hebben zelfs de band over de straat getrokken om haar aan harde geluiden te laten wennen.
Mijn paard is 12 en wordt momenteel ook beleerd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:58

Ik vond het nogal een gedoe eerlijk gezegd. Heb het met Alwyn wel een paar keer gedaan, maar al snel de sulky erachter gehangen want ik loop niet zo makkelijk, dus dan zit ik er liever achter :+
Denk dat een sleep vooral handig is om ze te laten wennen aan het geluid van iets achter ze aan, het echte trekken leren ze er niet mee, daar is het veel te licht voor.
Het leren met strengen tussen benen e.d. heb ik gewoon gedaan terwijl hij stilstond maar ik ben de uitdaging niet aangegaan een streng tussen benen te doen en laten lopen voor de sleep, wat je ook wel eens hoort, dat durfde ik niet. Misschien stom, dat je dat moet oefenen, maar ik denk dat als het ooit gebeurt ze zich dat toch niet meer herinneren omdat het dan toch noodsituaties zijn. Dan moeten ze gewoon luisteren op je stem dat ze stil blijven staan totdat de groom de boel uit elkaar kan halen. Het bleek dat Alwyn het ook niets interesseert, zie onderstaande foto...
Alwyn na ritje met slee ... :+
Afbeelding

Maar onze Snuit doe je dus echt geen plezier met een sleepje, hij vindt het dus doodeng zo licht dingetje achter je aan. De slee vindt hij ook heel raar, is gewoon te licht. Wagen, tweewieler en ander wat zwaarder materiaal maakt hem niet uit, ook niet het lawaai of wat dan ook. Dus denk dat hij daar of nooit mee beleerd is of dat hij het gewoon altijd eng heeft gevonden.
Simba vond een sleep ook raar, maar dat bleek eraan te liggen dat ik het sleepje achter hem hing met zijn gewone hoofdstelletje zonder oogkleppen, met oogklepjes ging het goed.

Bij de menstal waar ik sta wordt wel altijd gewerkt met lopen voor de band. Dat doen ze net zo lang totdat dat echt goed gaat en dan voor de wagen. Mijn paard heeft met opnieuw beleren een keer voor de sleep gestaan, ze reageerde nergens op en toen hebben we haar ook maar direct voor de wagen gedaan.

Dus voor het wennen aan geluid dat achter je aan blijft gaan, is het denk ik handig. Voor het trekken, denk dat je dan echt 't spul voor de wagen moet zetten.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-05-11 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:02

zou het wel doen. je zal je denk ik voor je kop slaan als het straks wel fout gaat.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 10:03

kwtijfel nog steeds...

zouden jullie 4 wielige wagen (vrij zwaar) of sulky dr achter hangen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:04

Ik ben normaal gesproken nooit zo van het slepen, dit omdat ik het al diverse malen flink verkeerd heb zien gaan; paard met autobanden en al aan de kletter, beleerder kreeg de autobanden tegen het hoofd en was knock-out, paard niet meer stil te krijgen door die stuiterende banden......

Velen zien er wel een voordeel in, omdat ze dan toch wat leren 'trekken', en ze leren wennen aan het idee dat er iets achter ze hangt/sleept. In dat opzicht ben ik het daar wel mee eens, al is het gewicht natuurlijk vaak te verwaarlozen met het gewicht van een echte wagen; met slepen hoeven ze eigenlijk niet echt heel erg te trekken, tenminste, of je moet er iets heel zwaars achter hangen (wat dan ook weer nadelen heeft).

Met mijn Welsh A merrie heb ik dit wel gedaan; ik voorzag overal spoken (bleek achteraf totaal niet nodig) en wilde haar daarom echt optimaal voorbereiden. Het was eigenlijk meer voor m'n eigen gemoedsrust moet ik zeggen.
Wat ik dan wel heel belangrijk vind, is dat je igg 1 persoon er bij hebt die helpt, liefst zelfs 2 personen extra. Het is ook zeker aan te raden om de strengen middels paniekhaken aan de zweng te maken. Aan de ringetjes van de paniekhaken, waarmee je ze los kan trekken, had ik (stro)touwtjes bevestigd, en die kreeg de helper in handen. Mocht er wat verkeerd gaan, dan was pony in 1 ruk los van zweng + sleep.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat het absoluut niet aan te raden valt om een groene pony voor de wagen te beleren, zonder enig verstand van het beleren..... Dan had je namelijk enigzins de voor- en nadelen van het slepen wel geweten.
De kans dat er iets mis gaat met het beleren is gewoon vrij groot, en die wordt nog groter als je er zelf geen ruime ervaring mee hebt...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:08

Joycie, om die reden hadden wij er in het begin een extra persoon bij, die de band met 1 ruk aan een touw los kon trekken.
Veiligheid voor alles inderdaad.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:10

MisticRider schreef:
kwtijfel nog steeds...

zouden jullie 4 wielige wagen (vrij zwaar) of sulky dr achter hangen?

Dat is toch niet bedoeld als sleep, mag ik hopen? Maar toch als ze echt voor de wagen gaat?
Want dat is wel héel belangrijk, dat je de wagen niet als 'sleep' gebruikt, en als ze voor 't eerst voor de wagen gaat, dat er dan ook meteen een menner op de bok zit met leidsels en zweep in handen.

Beiden hebben voor- en nadelen. Sulky is vrij licht, maar moet wel echt goed in balans hangen omdat hij anders op het schoftje drukt en/of gaat klapperen. Tevens kan een sulky makkelijker achterover klappen indien een paard steigert (nu is steigeren natuurlijk uit den boze, maargoed). Verder voel ik mij zelf prettiger en stabieler op een 4wieler, maar dat is ook persoonlijk.

Een 2wieler kan niet scharen, een 4wieler wel. Al kan je dat meestal vrij makkelijk voorkomen als je er een rem op hebt zitten, en helpers hebt, en je precies weet wat je moet doen. Dit is ook de reden waarom ze bij mij in het begin nog geen achterwaarts voor de wagen leren; eerst helemaal goed bevestigd zijn voor de wagen en alles kennen, dan pas achterwaarts leren gaan. Als ze het nl. tegen je gaan gebruiken is dat geen pretje.
Bij een iets zwaardere wagen kan je in het begin, bij het wegtrekken, de pony wat laten helpen door een helper/helpers de kar vanachteren even een zetje te geven, zodat het net iets lichter wegtrekken is.

Verder vwb slepen: wat ik zelf een veiligere manier vind, is leren 'trekken' door druk op de strengen te zetten (helper begeleid paard naast het hoofd, ander gaat eerst in stilstand, dan in stap e.d. met z'n gewicht aan de strengen hangen, steeds meer gewicht, paard ook leren om er doorheen te trekken). Dat werkt vaak beter én je hoeft je paard niet aan een sleep vast te maken.
Om te leren dat er wat achteraan hangt/sleept, kan je ook zelf er iets achteraan slepen. Bouw dat rustig op, maak steeds meer lawaai, doe dat ook over de weg.

Edit: zie ook topic in mijn onderschrift.

eerst met begeleider bij het hoofd (voor steun; pony is altijd erg onzeker in het begin) en ik aan de noodtouwtjes.
Toen ik aan de leidsels, begeleider voor de zekerheid nog bij het hoofd, ik had ook de noodtouwtjes vast....
en uiteindelijk, ik helemaal alleen, leidsels + noodtouwtjes vast.
Afbeelding

Maar nogmaals; weeg goed alles af, écht leren trekken leren ze er toch niet mee, dan moet je er zoiets zwaars achter hangen, dan wordt het weer gevaarlijk als ze dan echt aan de kletter gaan, druk op de strengen en leren dat er wat achter ze aansleept kan dus ook op een andere manier, waarbij je dus niet iets aan/achter het paard zelf hoeft vast te maken.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 29-05-11 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 10:11

alvast bedankt voor de reacties!

ik ben ook zeker niet van plan om maar aan te klooien.
zolang het allemaal lekker gaat, en we hebben vertrouwen er in, doe ik het zelf.
Als ik twijfel haal ik er iemand anders bij.
maar heb wel al eerder een pony beleerd. bij die was het gewoon zeker niet nodig, en hebben we al snel de sulky er achter gehangen. ging echt goed allemaal.
maar ik hoor nu steeds vaker over slepen.. vandaar!

haha nee hoor, wagen is om mee te rijden, niet om te slepen natuurlijk. kben misschien wel blond, maar niet geheel achtelijk!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:13

Zowieso hoor je met mennen altijd met zn 2-en te zijn naar mijn idee.
Wel een interessant topic, aangezien ik deze week mijn mini voor het eerst in het tuig zet en ook nadacht over hoe en wat qua sleepje.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:14

Hoi

Wij hebben mijn haflinger zelf beleerd 1ste keer sleep geen succes
pony over de zeik met alle gevolgen dien.
Dus ik heb de 2de keer besloten om maar gewoon de sulky er achter te gooien en te zien wat er gebeurde
super braaf niets aan het handje dus nee ik ben niet van de sleep.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:01

Ik sleep wel altijd.
Mede omdat mijn pony's niet alleen voor de wagen, maar ook voor de weidesleep komen te lopen. Slepen in het begin is 1 autobandje, voor het idee. Pas als ze daar braaf op zijn gaat de wagen er achter en daarna pas de weidesleep.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:04

Bij mij op stal lopen ze er eerst achter langs de weg. Vervolgens zetten ze de wagen erachter.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:10

Bij de menstal waar mijn merrie beleerd is, worden ze wel voor de sleep gezet.
[AR-ITP] Nieuwe carrière voor Valkenhoeve's Sterre (deel 1)!
Ze halen ook altijd zó de paarden eruit die écht groen worden aangeboden (lees: waar geen fouten mee gemaakt zijn), en degenen waarmee al geklooid is. Die zijn veel wantrouwiger, en het duurt langer voordat ze veilig wegrijden met de koets.

Wij hebben hier zelf genoeg ervaring in het zadelmak maken en inrijden, maar geen haar op mijn hoofd die erover gedacht heeft om de risico's met het beleren voor de wagen op te zoeken. Beleren is een VAK.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:19

gem schreef:
Ze halen ook altijd zó de paarden eruit die écht groen worden aangeboden (lees: waar geen fouten mee gemaakt zijn), en degenen waarmee al geklooid is. Die zijn veel wantrouwiger, en het duurt langer voordat ze veilig wegrijden met de koets.

Wij hebben hier zelf genoeg ervaring in het zadelmak maken en inrijden, maar geen haar op mijn hoofd die erover gedacht heeft om de risico's met het beleren voor de wagen op te zoeken. Beleren is een VAK.

Tuurlijk is beleren een vak maar een pony die al verkeersmak is en prima naar je stemhulpen luistert
kan je gerust zelf voor de wagen beleren.
Ik ben zelf ook het diepe in gesprongen maar had wel het vertrouwen in me pony en hij blijkbaar ook in mij.
Ik zeg niet dat het bij iedereen zo makkelijk en goed gaat maar dat wil niet zeggen dat je het niet zelf kan proberen.
Ook niet ieder paard hoeft weg gebracht te worden om zadelmak gemaakt te worden want uit eindelijk is dat ook een vak.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:46

Ik heb ook een hele slechte ervaring met slepen. Paard aan de kletter en bijna verongelukt.

Is daarna ook nooit meer voor de kar geweest.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:25

Lees even mee. Wij hebben vandaag voor het eerst druk op de strengen gehad, nadat we eerst een stuk of 8 keer hadden gelongeerd met compleet tuig op. Paard snapt eerst even niet dat hij door mocht trekken, en bleef dan ook keurig staan. Maar na wat aanmoediging, ging hij lopen en kreeg hij het spelletje door. Kon er ook al vrij snel achter gaan lopen.

Tot nu toe is hij superbraaf, maar het moment dat er een kar achter gaat, gaat toch wel gebeuren met een ervaren beleerder. Ik had er al een gepolst, maar die woont 1,5 uur rijden hiervandaan. Stal waar mijn paard in moet komen, staat me niet zo aan en weet ook niet of hij wel buiten komt (paard is hengst). Maar nu via mijn hoefsmid gehoord van een man die hier in de buurt woont. Dan zou het paard gewoon thuis kunnen blijven en kan ik evt ook helpen met alles. Nog eens goed over nadenken. Het moet wel iemand zijn die echt weet wat hij doet, want ik heb nooit een paard beleerd. Men al wel heel wat jaren, maar da's toch heel anders. Nu is het wel een Groninger, heel koel in de kop, maar toch..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:36

RandyOrton25 schreef:
gem schreef:

Tuurlijk is beleren een vak maar een pony die al verkeersmak is en prima naar je stemhulpen luistert
kan je gerust zelf voor de wagen beleren.

Ik ben zelf ook het diepe in gesprongen maar had wel het vertrouwen in me pony en hij blijkbaar ook in mij.
Ik zeg niet dat het bij iedereen zo makkelijk en goed gaat maar dat wil niet zeggen dat je het niet zelf kan proberen.
Ook niet ieder paard hoeft weg gebracht te worden om zadelmak gemaakt te worden want uit eindelijk is dat ook een vak.

Ben ik het absoluut niet mee eens.
Als het zo gemakkelijk was, waren er ook niet zoveel paarden geweest die compleet verpest zijn, omdat het bij het beleren gigantisch mis is gegaan.
Vertrouwen, band, klinkt allemaal héel erg leuk, maar sorry, daar koop je helemaal niets voor. Het blijven vluchtdieren. Kan je nog zoveel vertrouwen in paardlief hebben, en paard in jou, zo'n beest kan in een split-second totaal onverwacht toch echt ergens gigantisch van schrikken, en vervolgens aan de kletter slaan of heel raar reageren.
En uiteraard kan het áltijd fout gaan.

Maar als men zelf geen ervaring heeft in het beleren van paarden voor de wagen, worden er sneller fouten gemaakt en ziet men ook minder snel het risico van dingen in.
Er zijn mensen zo idioot om een wagen achter hun paard te knuppen, en het paard daarmee te gaan longeren. Of ze zijn zo dom dat ze er een wagen achter hangen, en er zelf naast gaan lopen, zonder menner op de bok.
Om maar even een paar voorbeelden te noemen.
Zelf 'een begin' maken vind ik dan nog anders.

En 'proberen' is leuk gezegd, maar als jij het verkeerd 'probeert', heb je vaak al heel erg veel verpest, en als men dan wel uiteindelijk naar een ervaren, professionele beleerder gaat, is dat vaak héel lastig te herstellen, soms is dat zelfs onmogelijk.
Die paarden, daaraan merk je meteen dat ermee 'geprutst' is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:08

JoyCiej007 schreef:
En 'proberen' is leuk gezegd, maar als jij het verkeerd 'probeert', heb je vaak al heel erg veel verpest, en als men dan wel uiteindelijk naar een ervaren, professionele beleerder gaat, is dat vaak héel lastig te herstellen, soms is dat zelfs onmogelijk.
Die paarden, daaraan merk je meteen dat ermee 'geprutst' is.

exact _/-\o_ !

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:02

Even een vraagje: dat ik al het longeerwerk heb gedaan en het erachter lopen met druk op de borst, is dat ook al prutswerk? Hoop het niet, wil het beste voor mijn paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:10

als je kiest om te slepen dan kun je eerst iemand anders de band laten trekken is ze bang kan deze stil gaan staan en heb je niet dat paard met band de kletter op gaat.ook vind ik dat je het moet bekijken per pony wij hebben er 2 waar we het wel mee gedaan hebben en 1 heb ik dit niet mee gedaan.waarom kan ik je niet zeggen gewoon gevoel.succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:02

tine10 schreef:
Even een vraagje: dat ik al het longeerwerk heb gedaan en het erachter lopen met druk op de borst, is dat ook al prutswerk? Hoop het niet, wil het beste voor mijn paard.

Nee hoor, als je dat gewoon normaal en doordacht hebt gedaan, is dat imo meer voorbereidend werk, dat kan je prima doen vind ik.
Gaat meer om de echte laatste stap(pen); het echt voor de wagen zetten en dat soort dingen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:34

Is er nog meer wat ik aan voorbereiding kan doen of is de volgende stap nu echt die kar erachter?
Tuurlijk moet het lopen met druk op de borst nog een aantal keren gedaan worden, zodat dat bevestigd is. Maar ik wil het de beleerder zo makkelijk mogelijk maken, en ik wil mijn paard natuurlijk ook zo snel mogelijk weer thuis, mocht hij weggebracht worden. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:22

tine10 schreef:
Is er nog meer wat ik aan voorbereiding kan doen of is de volgende stap nu echt die kar erachter?
Tuurlijk moet het lopen met druk op de borst nog een aantal keren gedaan worden, zodat dat bevestigd is. Maar ik wil het de beleerder zo makkelijk mogelijk maken, en ik wil mijn paard natuurlijk ook zo snel mogelijk weer thuis, mocht hij weggebracht worden. :D

Als je bekend bent met het longeren met dubbele longe, is dat dé perfecte voorbereiding, tevens ook voor straks vanaf de grond te trainen als paard al beleerd is.

Stemcommando's er heel goed in zetten, leren onvoorwaardelijk op ieder gewenst moment goed halt te houden, evt. leren wennen aan de oogkleppen en hier bijv. ook mee te gaan wandelen.

Als je er mee bekend bent, leren wijken voor druk en dit uitbouwen naar wijken voor de menzweep.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:29

Ik longeer hem al met dubbele longe, doe eigenlijk nooit anders dan dubbel. Hij luistert heel goed naar alle commando's. In het begin vindt hij stilstaan nog erg moeilijk, maar als we een poosje gewerkt hebben gaat dat ook heel goed. Ik heb hem de laatste vier keer ook met menhoofdstel gelongeerd. Eerste keer wilde ik eigenlijk alleen wandelen met menhoofdstel, maar hij pakte het zo goed op, dat ik hem ook een stukje heb gelongeerd in stap. Nu kan ik alles doen, stap, draf en galop. Ook erachter lopen met hele tuig om, met bakjes rammelende spijkers ed gaat super.

Hij is wel heel druk aan het kauwen op de stang en schuimt enorm (ohz wordt hij met dubbel gebroken trens gereden)

Gisteren dus voor het eerst ook wat druk op de borst gehad.

Wijken zal ik gaan proberen, maar dit vindt hij ohz ook nog erg moeilijk (is ongeveer een jaar ohz). Maar hebben we weer iets nieuws om aan te werken. Bedankt voor de tip.