Dravers zijn schraal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Dravers zijn schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:06

Ik kom het tegen op het internet, op stal,...overal eigenlijk.
Wanneer je opmerkt dat een paard (en dat paard is toevallig een Draver) wat te schraal is, schiet de eigenaar altijd in de verdediging met de uitspraak 'Dravers horen zo, die zijn ielig, schraal,...'.
Opmerkelijk dat je dit alleen bij dit ras hoort. Geen enkel ander paard 'hoort schraal te zijn', behalve de Draver.
Maar die dieren zijn toch helemaal niet te dun? Als je nu eens googlet zie je allemaal mooie, gespierde en op goed gewicht zijnde paarden.
Enkele voorbeelden:
http://www.pferdeklinik-in-parsdorf.de/ ... Traber.jpg
http://www.doliwa-artphoto.com/SPORT/Sp ... d_3885.jpg
http://www.tongeren.info/afb/groot/3573.jpg
http://www.zone-turf.fr/images/200932/ilaria-jet.jpg

Ik vraag me dus af waar de fabel vandaan komt dat een draver schraal moet zijn (wat niet hetzelfde is als in goede conditie zijn).

ylena

Re: Dravers zijn schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:12

Mm.. ik ben het er idd niet mee eens dat dravers schraal en ielig horen te zijn! Misschien bedoelen ze gewoon dat ze wat minder snel dik te krijgen zijn dan andere rassen zoald bv de haflinger of de fjord?

Maar, je laat nu allemaal koersende dravers zien- dat is wel even wat anders dan een draver als rijpaard! Die koerspaarden zijn sws allemaal super gespierd en dr gaat behoorlijk wat krachtvoer in.. ik denk niet dat die tot zulke prestaties in staat zijn als ze dunnig en iel zijn??

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:19

Mijn draver heeft het erg moeilijk om schraal te zijn :P na de winter is ze altijd net perfect (met enkel ad libitum hooi). Had haar mooi op gewicht door regelmatig redelijke afstanden te rijden helaas geblesseerd geraakt en nu staat ze al 2 maand stil in de zin van rijden. Ze is niet mer mank dus ben weer langzaam aan het opbouwen maar nu begint ze toch weer serieus naar iets te dik te gaan hoor. Wou soms dat ze wat schraler was ;). Foto van gister:

Afbeelding

weet wel dat ze niet het meest typische draver is maar is en blijft één ;)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:25

Een draver die goed op gewicht is, dus niet te dik, ziet er i.m.o. al snel wel een beetje "pezig" uit. Misschien dat daar het misverstand vandaan komt en dat sommige mensen daarom het verschil tussen gezond en te schraal niet zien.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:30

Nee, de rest van de paarden zijn gewoon té dik. :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:40

Quir schreef:

Nu scheer je wel alle paarden over een kam...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:43

Leinearthur schreef:
Quir schreef:

Nu scheer je wel alle paarden over een kam...

Oke, niet alle paarden. Het gros is zeker wel te dik.
Mensen weten gewoon niet meer hoe een paard er uit moet zien. Als een paard keurig op gewicht is, wordt die standaard als te mager/schraal bestempeld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:45

de paarden op de foto's zijn ook allemaal top paarden in bijhorende conditie.
de meeste draver eigenaren zijn recreatie ruiters en hebben hun paarden dus niet in deze staat van conditie om dat het niet nodig is voor het werk wat ze verrichten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:45

Veel paarden zijn wel echt te dik idd. Maar ik vind sommige dravers echt te schraal, imo hoort dat ook niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:46

Quir schreef:
Mensen weten gewoon niet meer hoe een paard er uit moet zien. Als een paard keurig op gewicht is, wordt die standaard als te mager/schraal bestempeld.

vind het paard op je ava anders ook aardig rond :) of is die dragend? ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:49

themuisje schreef:
Quir schreef:

vind het paard op je ava anders ook aardig rond :) of is die dragend? ;)

Ze is inderdaad drachtig. ;)
Is ook niet voor niks dat ze weer gereden wordt, er mogen wat kilo's af en het is niet mijn paard (dus niets over te zeggen).

Dus ja, klopt. :))

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:50

Tsja, lastig onderwerp. Ik heb zelf een (kruising?) draver, toen wij hem kregen was hij wel erg schraal, het heeft ook veel tijd gekost om hem op een mooi gewicht te krijgen en hiervoor hadden we ook andere supplementen nodig. Maar om te zeggen dat het zo hoort vind ik weer wat anders..

Foto ter vergelijking van mijn paard:
De dag dat we hem kregen http://album.partyflock.nl/73740926.jpg

Zo'n 2 jaar later na dagelijks een schep maisgrutten ter aanvulling: http://helen-91.hyves.nl/album/43429738 ... 28/0/JbFR/

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:54

Quir schreef:
Is ook niet voor niks dat ze weer gereden wordt, er mogen wat kilo's af en het is niet mijn paard (dus niets over te zeggen).

oke, zou wel typisch bokt zijn. een mening hebben over te dikke paarden en dan zelf een 10 tonner hebben :Y)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:54

Tsja was is schraal :D
Een koerspaard in conditie is afgetraind. Maar ook een afgetraind koerspaard kan mooi rond van de spieren zijn.
Aangezien het gros van de rijpaarden te dik is zullen mensen dat als snel als schraal bestempelen. Maar ook de meeste recreatiedravers zullen niet snel de looks van een rijpaard krijgen. Dat heeft met hun bouw te maken, en het doel waarvoor ze gefokt zijn. Een hoop dravers zijn nou eenmaal wat smaller en hoekiger van bouw dan een ander ras. Die kan je met voeren wel een graspens bezorgen maar het zullen niet snel volle ronde dieren worden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:02

themuisje schreef:
Quir schreef:

oke, zou wel typisch bokt zijn. een mening hebben over te dikke paarden en dan zelf een 10 tonner hebben :Y)

Haha precies, nee mijn diertjes zijn niks niet dik! ;)

http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... einer.jpg/

Ribben moet licht zichtbaar en goed voelbaar zijn, als ze er dus echt op liggen. Ja, dan is je dier te mager/schraal. Alleen als de ribben compleet niet meer zichtbaar zijn, slecht of niet (met moeite) voelbaar. Dan is je dier (veeeel) te dik.
En of het nu een Draver, KWPN, Haflinger, Fjord of Shetlander is. Dat maakt geen enkel verschil!!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:03

uuuhm ik mag mischien een zeikerd zijn, maar ik vind jouw paard dus wel vallen in de catergorie schraal en onbespierd :o ik weet niet wat voor werk hij doet?

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:10

Themuisje: Dat vind ik persoonlijk eigenlijk heel moeilijk te beoordelen vanaf deze foto met al dat tuig op. Mag ik vragen waarom jij dat paard wel in die categorie vindt vallen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:11

Onbespierd, klopt. :j
Schraal, zeker niet.

Ze is op die foto 3jaar en net zadelmak, dus niks gewend qua werk.
Werk wat ze nu doet? Niks, lekker paard wezen op de weide.
Ze is getraind op Z-niveau dressuur. Ik zal eens een recente foto van haar zoeken, of ja een foto van haar in het werk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:17

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:18

@ quir aha dan snap ik het :) een pupy dus nog op die foto. dan heb ik uiteraard niets gezegd. ben beniewd naar een recente foto :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:19

Oh kijk die ziet er top uit!!
helemaal goed :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:20

Heb niks te veel gezegd, toch? :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:22

absoluut niet :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:24

Mijn draver wordt van de wind al dik. :o
Zie bruine ruin in mijn profiel.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:31

Hier ook een Draver die al dik wordt van het denken aan grasjes. :+ Hij is eventjes schraal geweest, dat was nadat ie gecastreerd werd, maar voor de rest komt schraal zijn niet in zijn woordenboek voor. Wat mij wel opvalt is dat als ik zeg dat ie dik is, mensen tegen me zeggen 'joh, dat valt wel mee', kennelijk houden die meer van dikke paarden ofzo.