[AR] stijgeren met beleren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

stijgeren met beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:07

Ik heb op het moment een welsh pony onder me hoede,
Hij is niet van mij nou ja, ik zorg er voor en betaal zijn voer.
Dus ik heb besloten dat hij maar eens de kost moet gaan verdienen.

Een tijd geleden is iemand met hem bezig beweest om voor de kar te krijgen.
Dit is toen niet gelukt, hij stijgerde.

Nu heb ik het rustig aan maar eens opgepakt met hem.
Ben al weken aan het slepen, over en langs de weg en het verkeer wandelen.
Gaat eigenlijk prima, hij draait af en toe om, maar je je weet hoe eigewijs ze kunnen zijn.

Nu heb ik afgelopen week een karretje gekregen, een twee wieler, zo'n dresseer kar van hout.

Dus vanavond met hulp besloten dat het eens tijd werd na al dat oeffenen dat hij er nu maar eens aan moest geloven.
Dus pony ervoor, uiteraard eerst gesleept.
En hij komt dus inderdaad omhoog, zodra hij druk tegen de bost voelt.
Dus een paar keer kwam hij om hoog en na een tikje met de zweep ging hij vooruit.
En als hij dan liep ging het prima.
Eerst hebben we met zijn tweeen elk aan een kant van de pony gelopen een paar rondjes door de bak heen.
Later ben ik er met de leidsels ernaast gaan lopen en iemand anders hield hem aan een touwtje.
Nou dit ging echt wel heel goed.
Maar toen ik weer halt hield en weer weg wilde stappen raakte hij in paniek stijgerde en kwam een soort van op de zij terecht.
broek was onder de staart geschoten en alles zat raar.

Ben maar gestopt, morgen met mijn stal eigenaar die aardig kan mennen nog eens proberen.
Maar hebben jullie tips, want als hij stijgert kiept dat karretje naar achteren en lijkt hij zijn evenwicht te verliezen.
Nog een tikkie geven helpt niet dan raakt hij helemaal in paniek.

Verder ben ik niet super ervaren, ik heb altijd haflinger gereden zo'n 12 jaar lang en in die tijd heb ik er heel wat betuigd samen met de eigenaar, ik mende zelf toen ook heel veel met de haflingers, maar altijd recratief.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:15

Bij deze mijn oprechte excuses, hele verhaal gelezen, laatste zin ook, alleen is dat blijkbaar niet helemaal goed doorgedrongen, lees het nu zelf ook en snap niet hoe ik dat over het hoofd heb kunnen zien. :o

TS: het is de pony dus al wel een paar keer gelukt? Dan gaan ze het wel echt door krijgen......
Zou in dat geval ook voor een wat stevigere wagen kiezen dan zo'n houten dresseergeval, want als dat echt aan de kiep gaat heb je natuurlijk een gigantisch probleem...... Misschien toch voor een degelijke 4wieler inspannen? Ik zou er nu wel echt hulp bij halen, elke keer dat pony zijn zin kan doordrijven is er 1 te veel.

En ga anders eerst eens terug naar de basis; hij steigert dus op het moment dat hij moet aantrekken, wellicht is hij daar nog niet goed genoeg in bevestigd. Ga er een tijdje een paar keer achter lopen, groom bij 't hoofd en zelf geleidelijk steeds met meer gewicht aan de strengen gaan hangen, leer hem echt door gewicht heen te trekken.
Eerste paar keer voor de wagen wil een 'zetje' van achteren aan de wagen ook nog wel eens helpen.

Al vraag ik me af hoeveel gewicht hij werkelijk moet trekken, gezien je een dresseerwagentje noemt.... dat moet niet zo zwaar zijn om van de plaats te trekken.
Zijn lichamelijke problemen uitgesloten trouwens??
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-05-11 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:30

Ho, ho, TS heeft best wel wat ervaring hoor...
Citaat:
ik heb altijd haflinger gereden zo'n 12 jaar lang en in die tijd heb ik er heel wat betuigd samen met de eigenaar, ik mende zelf toen ook heel veel met de haflingers, maar altijd recratief.

ben je dus al aardig bezig geweest.
Zou het ook niet weten hoor, en dus hulp in gaan schakelen, wat je ook gaat doen. Zonde dat ze opzij is gestuiterd, hopenlijk komt het nog goed.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:35

Als ik de laatste zin lees dan denk ik dat je nivo al bovengemiddeld is hier op AR :Y)
Maar wat jammer dat de pony startproblemen heeft. Dit is in het begin goed op te lossen maar als hij zo na een paar keer staken zijn zin heeft gekregen en je hebt hem uitgespannen dan zal het wel wat voeten in aarde hebben om hem aan de praat te krijgen.
Het makkelijkste is in zo'n geval hem op tweespan te zetten met een betrouwbare rot er naast die hem er doorheen sleept.
Op enkelspan moet je er zelf van overtuigd zijn dat je het lukt als je er aan begint. Stijgeren kan erg gevaarlijk zijn. Daarom moet er iemand naast lopen die de longe vast heeft. Deze kun je in dit geval het best door de binnen-bitring halen, achter de oren langs over het hoofd aan de buitenbitring vast maken. De begeleider neemt de pony mee naar voren, de koetsier doet niets behalve de commando's geven. Zodra het voorwaarts gaat probeer je voorzichtig contact te nemen. Probeer continue de ontspanning op te blijven zoeken en zorg dat je de overtuiging behouden.
Als je van te voren twijfelt bij één van de bovenstaande dingen of het lukt dan kun je het beter aan iemand overlaten die die overtuiging wel heeft!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:37

Hoe kan het dat pony bij slepen waar hij lijkt mij ook druk op de borst voelt niet omhoog komt en voor de kar wel?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:45

tamary schreef:
Hoe kan het dat pony bij slepen waar hij lijkt mij ook druk op de borst voelt niet omhoog komt en voor de kar wel?

Vroeg ik mij ook af, maar ligt er natuurlijk ook aan waarmee je sleept.... meestal is dat gewicht toch een stuk minder dan het werkelijke gewicht van een wagen.
Heb hier een Busband liggen die erg zwaar is, maar die durfde ik niet achter m'n Welsh A te hangen, vond het toch wel erg gevaarlijk als dat mis zou gaan.

(ben zowiezo niet zo weg van het slepen, heb het helaas al eens flink mis zien gaan, met mijn Welsh merrie heb ik het toch maar wel gedaan maar dan wel zo veilig mogelijk met panieksluitingen e.d. en extra helpers altijd).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:50

Dat zit bij de pony tussen de oren.
Ik heb er ook al eens één van iemand gehad, een shetlander. Verzoek om het even aan te beleren. Daar waren ze even vergeten bij te vertellen dat ze het zelf ook al geprobeerd hadden voor een veel te zware kar. Zodra het een lamoen om zich heen kreeg verzette het geen stap meer en sloeg daarbij met zijn voorbenen als je hem voorwaarts probeerde te bewegen.
Toen ik het daarna hoorde van de eigenaar heb ik hem op laten halen. Ik voel me behoorlijk genaait als mensen de waarheid niet vertellen en daarmee mij in gevaar brengen. Als je het weet ben je voorbereid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:53

BlackDevils schreef:
Dat zit bij de pony tussen de oren.
Ik heb er ook al eens één van iemand gehad, een shetlander. Verzoek om het even aan te beleren. Daar waren ze even vergeten bij te vertellen dat ze het zelf ook al geprobeerd hadden voor een veel te zware kar. Zodra het een lamoen om zich heen kreeg verzette het geen stap meer en sloeg daarbij met zijn voorbenen als je hem voorwaarts probeerde te bewegen.
Toen ik het daarna hoorde van de eigenaar heb ik hem op laten halen. Ik voel me behoorlijk genaait als mensen de waarheid niet vertellen en daarmee mij in gevaar brengen. Als je het weet ben je voorbereid.

:oo >;) lekker dan.... groot gelijk hoor!

koetjeboe

Re: stijgeren met beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 08:51

hey. Ja heb er iemand naast lopen. Maar zodra je maar voren wilt ter plaatst hij al het gewicht naar de achter hand. Als ik hem dan aandrijf of dat nou met me stem is of met de zweep dan gaat hij overeind. Verder sleepte ik met een beetje een rot sleep dat ging goed. Alleen dat ding is nogal groot en onhandig. Naar dat deed hij altijd wel goed. En die is ook groot. Zal vandaag eens met iets van een pallet gaan slepen. Nog maar eens oefenen. Ik de kar een klein zetje geven wat ik net ook al aan te denken. en verder een 4 wieler vind ik ook weer eng met scharen enz. Naja vandaag nog maar eens slepen zal eens kijken of ik een filmpje kan maken..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:23

De kans dat een 4wieler gaat scharen en er dan wat gebeurd, is volgens mij in jou situatie echt wel kleiner dan de kans dat je met een 2 wieler nog een keer echt gaat kiepen als dit paard zo blijft stijgeren.... Ik had het persoonlijk wel geweten, helemaal bij een stijgerend paard, dan zou ik m'n plan toch veranderen en voor een 4wieler gaan... Zo snel schaar je ook niet hoor, en dat is meestal nog aardig te voorkomen.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:47

Onze eerste menpony Noortje weigert bepaalde karren te trekken. Bij de ene gaat ze omhoog en is ze niet te houden en bij de ander loopt ze super goed. Pony heeft al veel ervaring in de mensport. Ze is gewoon erg kieskeurig met menwagentjes. Ook het geluid van een wagentje kan een paard blijkbaar irriteren. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

koetjeboe

Re: stijgeren met beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:37

Nou onder tussen heeft hij voor de kar gelopen, heb een filmpje staan bij aangespannen rijden in de picture.