stilstaan bij opstappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mel86

stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:33

Hoi allemaal,

Het paardje wat ik sinds kort verzorg, blijft niet altijd netjes staan bij het opstappen.
Sowieso is ze wat ongeduldig, stilstaan tijdens het rijden is lastig, ze wil graag gelijk weer door. Dit gaat al wat beter, halthouden op stem, zit en evt. teugels, belonen, even wachten en weer gaan. Als ze eerder gaat lopen weer herhalen.
Ik gebruik graag een opstapje, maar een met een wandelend paard is dit een hele opgaaf :Y)
Ze lijkt geen last van haar rug te hebben en het zadel is er nog niet als te lang geleden opgepast, voor zover ik kan oordelen ligt dit goed.
Ik wil hier aan gaan werken met verschillende grondoefeningen, hebben jullie ideeen?

Groetjes, Mel

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:41

Ik denk dat je verzorgpaard misschien niet ontspannen genoeg is om stil te staan op het moment van opstappen.

Ik had dit probleem ook met mijn verzorgpony. Ik ben terug gegaan naar het begin, opzadelen.
Toen bleek dus dat het zadel zelf al een probleem was. Zodra ik met het zadel aankwam(en hij stond niet vastgebonden) liep hij weg. Voor mij een teken dat hij het zadel niet als iets leuks zag.

Ik ben eerst daarmee aan de slag gegaan. Eerst door vanaf de grond met hem te spelen en daarbij steeds het zadel te betrekken. Dus cirkelen langs het zadel, het zadel aan laten raken. Veel actie vragen en steeds rust bij het zadel. Zo ging hij het zadel met iets leuks associëren.

Daarna begonnen met het zadel opleggen, laten ruiken, op zijn rug zwaaien(niet leggen vanaf de zijkant want dat kan erg bedreigend overkomen voor een paard door je lichaamshouding, een beetje zoals een beer). Gelijk weer eraf en weghalen. Dat kan je dan weer uitbouwen, even laten liggen en weer afhalen. Steeds goed op de blik en houding van je paard letten. Kan hij stilstaan of wil hij liever weglopen. Zodra je merkt dat je paard bang word haal het enge dan weg. Zo bouw je vertrouwen op.

Wanneer je paard rustig stil kan staan met een relaxt postuur en blik kan je verder met opstijgen. Dit pak je hetzelfde aan. Eerst alleen naast het zadel springen om opnieuw te laten wennen aan de beweging. Steeds rust geven tussendoor zodat hij het kan verwerken(tot hij gaat kauwen en likken).

Wanneer dit okay is half opstijgen en weer afstijgen(dus nog niet je been erover). Daarna je been erover en weer afstijgen. etc.

Zoals ik het heb gedaan is het best een lang proces. Bij mij is er zeker 6 weken overheen gegaan en in die tijd heb ik niet gereden(ik ben er ongeveer 2/3 keer in de week).
Nu is het helemaal okay, heeft hij geen negatieve associaties meer met het zadel en kan ik rustig opstappen zonder dat hij bang wordt en gaat lopen(dat is eigenlijk vluchten, je paard wil weg van de druk maar kan dat niet want je zit vast op zijn rug).

Dit is hoe ik het heb gedaan :) Misschien heb je er wat aan, het is wel iets waarvoor je je paard goed moet kunnen 'lezen', dus begrijpen wat zijn lichaamshouding en gedrag betekend. Dat heb ik geleerd met Parelli(dvd's en les). Je pakt het probleem zo echt aan bij de wortel.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 06:34

Dank je voor je antwoord!
Het is inderdaad misschien wel een goed idee om helemaal terug te gaan naar de basis.
Van de week ga ik eerst goed observeren hoe ze is met zadel opleggen.
Ik denk dat ik dan een betere inschatting kan maken, en het er eens met eigenaresse over hebben.

skabelpunk

Re: stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:44

Goed idee! Gewoon proberen haar negatieve associaties om te zetten naar positieve. Dan komt het allemaal goed!

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:57

Als ik op wil opstappen en mijn pony loopt weg dan knip ik altijd eventjes met mn vingers, zo van even opletten.
Je moet gewoon netzolang wachten totdat ze gewoon stil blijft staan.
Dat is mijn methode dan. :)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:03

ik heb zowel het stilstaan met opstappen als tijdens het rijden geleerd met een clicker en wat lekkers. eerst geven als ze stil bleef staan tijdens zadelen, aansingelen en naast opstapje zetten, daarna vanuit het zadel als ik eenmaal zat. bij halthouden tijdens rijden ook vanuit het zadel. ik rij bitloos, dus paard kan makkelijk iets aannemen om op te eten. ze had het in no time door. nu doe ik nog af en toe belonen (zonder click) maar lang niet altijd meer, ze blijft het gewoon goed doen. of dit nog onder 'natural' valt weet ik niet, maar het werkte erg goed. ze kan nu ook veel langer blijven staan zonder ongeduldig te worden.

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:27

Manier 1: paard tegen een muur of iets anders zetten
Manier 2: Pas volledig opstappen als het paard stil staat

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:49

Zelf heb ik ook een paard getraind wat absoluut niet stil wilde staan met opstappen.
Je kan 3 dingen doen en dan hangt het van je paard af welke werkt.

Als je paard ongeduldig is dan kan je het beste het opstappen meerdere keren herhalen totdat ze echt stil blijft staan en jij normaal op kan stappen. Als je dan zit beloon der ook heel goed dmv kroelen of krabben in de manen (zijn de meeste echt gek op). Het is hierbij heel belangrijk dat je geduld blijft houden, niet boos word en het wel als langste vol blijft houden.

Heb je een paard dat gewoon de baas wil zijn kan je dat het beste oplossen met grondwerk.
Wil je opstappen en ze rent/loopt weg laat je ze rondjes rennen en mogen pas weer stappen als ze nagevelijk zijn. Dan probeer je weer op te stappen.
Doet ze het weer herhaal je het nogmaals en dit doe je tot ze stil blijft staan als je opstapt.

Als je een paard hebt dat angstig is, is belonen en praten tegen haar heel belangrijk.
ga voorzichtig zitten en nooit in het zadel ploffen of je been eroverheen gooien.
Je zit voor hun in een dode hoek en moeten alles op gevoel doen
Als dan iets plots is kunnen ze gaan lopen en dit leren ze dan ook zeker niet zomaar af.
Doe ook iedere keer precies hetzelfde en probeer ook in het begin het steeds in dezelfde hoek te doen zodat ze weet dat die hoek de opstap hoek is.
Als ze dit eenmaal kent dan kan je het ook uitproberen op andere plekken.

Let wel op met alle drie de tips dat braaf klaar is en je ze goed moet belonen dmv kneden of kroelen
De meeste mensen geven een schouderklopje maar dit is eigenlijk niet eens lekker voor een paard.
Met een schouderklop boots je mama die haar veulen terecht wil stellen teveel na en kunnen ze zien als een correctie ipv beloning.

Een clicker kan wel werken maar ikzelf ben geen voorstander van het belonen met lekkers
Ze moeten het voor jou willen doen en niet voor het lekkers

Succes ermee en hoop dat je er wat aan hebt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:55

Wat hier ook goed helpt is druk op de stijgbeugel zetten, zodat pony zich schrapzet. Dan staat hij stevig en hoeft hij niet te bewegen om in evenwicht te blijven tijdens het opstappen.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 11:47

Bedankt voor de tips allemaal!
Van de week ben ik met grondwerk aan de gang geweest, ging best heel goed, en inderdaad steeds uitgebreid gekroeld bij schoft.
Daarna toch gaan rijden. In de bak opgestapt (in de hoek, niet eens met haar neus tegen het hek) en dat ging eigenlijk prima!
Had het idee dat ze meer begreep dat ze even geduld moest hebben en dat ze meer ontspannen was.

tamary schreef:
Wat hier ook goed helpt is druk op de stijgbeugel zetten, zodat pony zich schrapzet. Dan staat hij stevig en hoeft hij niet te bewegen om in evenwicht te blijven tijdens het opstappen.

Dit is ook wel een goeie! Merk dat ik soms als ze dan stilstaat het snel wil doen en da's natuurlijk funest..

Het zadel zelf reageert ze wisselend op, lijkt wel van d'r bui af te hangen. Soms vindt ze het prima en soms gaat ze wel wat draaien. Dat is dan met het erop leggen, ook een puntje om aan te werken dus!

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:55

Ja dat is funest als je paard niet stil staat, nou ik heb er ook één die niet stil staat ik moet wel vier keer het krukje verplaatsen voor ze stil staat en ik kan opstappen.
Nu heb ik hier al heel wat discussies over gehad, maar ik ben blij dat ik na de vierde keer wel rustig kan opstappen zonder boos te worden, of met een paard te beginnen die al gestrest van mijn word voor we gaan rijden.
Ik merk ook dat mijn paard zo iets heeft van oke ik sta wel stil , het is ook een beetje humor van haar .
Ik moet er wel om lachen .
Maar het vreemde vind ik wel als ik ben afgestapt omdat ik wat moet pakken of toch ff naar de w.c moet dan kan ik daarna direct opstappen zonder dat ze weg loopt.
Ik denk zelf dat dit wel met de jaren beter word want het is al een heel stuk beter dan het al was.

Voor de rest succes en heb geduld

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:56

Mijn paard loopt soms weg met opstappen en soms blijft ze echt superstil staan totdat ik zit en aangeef dat ze weg mag stappen. Dit uiteraard na een beloning. Als het voor haar makkelijker is om weg te stappen, vind ik dat oke. Ze loopt pas als ik mijn been over haar rug doe. Ik stap wel op met opstapje. Ik denk dat je het rustig moet doen en leren dat ze even stil staat. Soms zet mijn paard al een stap als ik nog op het opstapje sta. Dan zet haar een stapje terug. Ze weet ook wel dat ze even moet blijven staan.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:45

in het begin bleef dotje braaf stilstaan bij het opstappen, toen kreeg ze in de gaten dat wanneer zij bewoog ik moeilijker kon opstappen, zo kreeg ze het in haar hoofd om weg te lopen vanaf ik nog maar naar het zadel liep.

Dan heb ik een tijdje mn halster over mn hoofdstel gedaan en ze zo vastgezet aan een paal in de piste, dan kon ze proberen weglopen hoeveel ze wou, maar dat werkte nietmeer,

nu kan ik terug zonder het vast zetten in de piste opstappen :)

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:55

Hier ook een loper.
Wanneer hij gaat lopen tijdens het opstijgen --> direct stilzetten en achteruit laten lopen. net iets langer dan dat hij het leuk vindt. Doet hij dit goed, belonen. En weer proberen op te stappen.. weer bewegen = weer achteruit.
Achteruitgaan wordt geen straf, want wordt wel beloond, maar paard snapt (die van mij staat helemaal stil nu!) dat stilstaan makkelijker is (Weg van de minste weerstand).

(ik heb wel gebaald hoor, toen ze langs de kant stonden te kijken van 'wat doe jij dan'.. maar dooooorzetten :) )
Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:07

Ik zou het paard van tevoren al even vragen te lopen. Vanaf het krukje. Dan even een paar pasjes achteruit, zodat het paard niet in een voortgaande beweging denkt. Dan even kroelen en mag ze weer lopen, ook de rechter kant op. Hetzelfde herhalen, maar dan iets langer stilstaan.
Na de 3e keer lopen en pasjes achteruit (hoe sneller je paard reageert, hoe minder pasjes hij hoeft te zetten) en even kroelen stap je gewoon zonder aarzelen op.

Zet bij het opstappen je rechterhand aan de rechtervoorkant van het zadel. Zorg dat je zo snel mogelijk de druk ook op die hand hebt, zo oefen je het minst druk uit aan één kant van de rug. En uiteraard lichtjes gaan zitten.

Zorg er wel voor dat je paard bij dat lopen en achteruit gaan ontspannen blijft. Hier is het kroelen ook voor bedoelt.

De volgende keer stap je juist op na 2 of 4 keer het proces gedaan te hebben totdat uiteindelijk een vriendelijk kriebeltje genoeg is.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 21:24

Inmiddels een aantal keer met grondwerk geoefend met op licht signaal vooruit en achteruit en stilstaan, terwijl ik b.v. op een verhoging stond.
Vandaag enigzins bij een muurtje opgestapt, ging in 1 super goed! Daarna bleef ze ook heel rustig staan dus uitgebreid beloond met kroelen en een snoepje. *\o/*
Hoop dat het vanaf nu beter gaat, dus ook oefenen in het vrije veld..
Bijzonder dat er voor zo iets nog zoveel manieren zijn waarop mensen dit aanleren he?

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:32

ja mooi he
En voor ieder paard werkt weer een andere methode beter dan de ene

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:22

Wat je ook nog kunt doen is wanneer je paard netjes stil heeft gestaan met opstappen, gewoon weer afstappen. Dan geef je je paard een dubbel positieve ervaring.