[AR] menschort voor groom. KNHS-reglementen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SunNDLM

menschort voor groom. KNHS-reglementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:02

Vandaag op wedstrijd was er iemand die op zijn protocol de opmerking kreeg dat de groom geen menschort om mag. Dit zorgde voor wat verwarring want de laatste wedstrijd werden ze er juist op gewezen dat de groom wel een menschort om moet.
Nu hebben we het opgezocht in de reglementen en daar staat:
Artikel 407 - Kleding
Voor deelnemers en grooms is correcte kleding verplicht zowel tijdens het losrijden als tijdens de wedstrijd. Deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de deelnemer.
Een deelnemer en grooms diene als volgt gekleed te zijn:
- Heren: kostuum of combinatie - bijpassende (bol)hoed of veiligheidscap, schootskleed en handschoenen.
- Dames: kostuum, combinatie of rok - hoed of veiligheidshelm, schootskleed en handschoenen.

Er staat duidelijk dat dit geld voor zowel de deelnemer/koetsier als de groom(s). Maar in de meeste gevallen heeft de groom geen schootskleed om en ik persoonlijk heb nog nooit meegemaakt dat iemand daar terecht op wordt gewezen.

Staat er nu een fout in de reglementen of doen wij het met z'n alle fout?
We hebben het ook met de jury's overlegt en zij zijn ook van mening van een menschort alleen voor de koetsier bedoelt is. Dit zou ook logisch zijn want de achterliggende gedachte is dat de leidsels er op kunnen rusten.

Weet iemand wat de correcte kleding is?

Dennis

Re: menschort voor groom. KNHS-reglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:06

Voor zo ver ik weet is een schort alleen voor de koetsier (al is het voor de groom als het koud is op buitenrit ook wel prettig ;) ).

Ik heb altijd een groom zonder schort gehad en heb hier nog nooit commentaar op gehad. Ik heb zelfs nog nooit een groom met schort gezien.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:37

Hier hetzelfde groom heeft hier geen schort om maar zelf ook niet bij andere gezien.
Zorgt nu wel voor verwarring inderdaad.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:39

Blijf het een appart verhaal vinden. Heb nog nooit comentaar gehad op het feit
dat mn groom geen schort aan had maar als je dit zo leest.

Ik heb dus geen idee.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:55

Nee hoor, groom heeft geen menschort om. Maar het staat er ook een beetje dubbel op:

Dit staat namelijk bij SGWM:
Citaat:
Artikel 518 - Kleding en uitrusting
1. KLEDING EN UITRUSTING TIJDENS PROEF A EN C
a. De kleding van de deelnemers en de grooms moet met de stijl van het rijtuig en het tuig overeenkomen.
b. Jas of nationaal tenue, schootkleed, hoofddeksel en handschoenen zijn voor de deelnemers verplicht.
c. Grooms moeten een jas of nationaal tenue, hoofddeksel en handschoenen dragen.
d. In de klasse 1 mag de deelnemer in ruitertenue

Denk dat dat gewoon een fout is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:03

Mijn groom draagt ook nooit een menschort, maar wel een (wikkel)rok, dat vind ik wel zo netjes staan. Ruitertenue vind ik niet zo mooi staan.
(ik start overigens niet officieel)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 07:17

Ik ben inmiddels Z dressuur geworden zonder schort bij de groom. Op de Hippiades ook nooit gestart met schort bij groom.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:23

Vast een overenthousiast nieuw jurylid dat de regels een beetje te letterlijk interperteerd. :=

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:50

Het zorgde inderdaad voor wat verwarring. Ik heb er ook nog nooit commentaar op gehad als de groom geen schort om had dus ga er maar vanuit dat het verkeerd in de reglementen staat geformuleerd.
Bij SGMW staat het inderdaad een stuk duidelijker! Ik blijf voorlopig maar rijden zoals ik doe en op de volgende wedstrijd zal ik het ook nog eens overleggen met een nieuwe jury, ben benieuwd wat die ervan zegt.