Even een vraagje: dravers vaker blind aan 1 oog?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Predacha

Even een vraagje: dravers vaker blind aan 1 oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:35

Hoi allemaal

Ik heb zelf een draver merrie waar ik nog steeds iedere dag heerlijk van kan genieten
Kwa karakter kan ik me geen beter paardje wensen eerlijk en recht door zee

Nu heb ik haar al weer bijna 4 jaar

Na aankoop is ze een 1 jaar ongeveer daarna blind geworden aan een oog
Hier hebben we verder geen problemen mee want hierdoor is de band die we hebben alleen maar sterker geworden omdat ze me 100% vertrouwt
We hebben er alleen veel ellende mee gehad omdat ze een verkeerde reactie gaf op de spuiten van de veearts wat haar toen bijna het leven gekost heeft

Maar nu lees ik links en rechts meer dravers die last hebben van blindheid aan een oog is dit misschien dan ook erfelijk bepaald
Laatst bijgewerkt door Apple op 01-06-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

Aprils_joke

Re: Even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:37

ik heb vroeger ook een draver gehd die slecht zag aan een oog
wel toevallig dan :')

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:07

Ik heb het nog nooit gehoord in ieder geval :n Ik ken maar 1 Draver die maanblind is aan 1 oog, en ik ken er best heel wat :+

jantjeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:06

Ken ook best heel wat dravers, maar heb er ook nog nooit van gehoord

Judith_W

Re: Even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:07

Ik ken er ook heel wat en weet maar van 1 die door maandblindheid blind is geworden, die is nu 16. Verder weet ik van 1 die geheel blind is geworden als jaarling (later elitefokmerrie geworden), maar dat had een andere oorzaak

wolflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:40

Ik heb er zelf ook vaker over gehoord.
het is eigelijk wel raar dat je dat vaak bij dravers ziet.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:48

Hee dat is inderdaad wel opvallend. Ik ken ook 2 dravers die blind zijn aan 1 oog!
Ik blijf dit topic even volgen :)

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:34

Ik merk het indd dus vaker bij verschillende mensen die een draver hebben dat deze blind is aan een oog

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik in de paardenfokkerij niet echt thuis ben
maar zelf wel mijn eigen honden kennel heb en hier dus dagelijks mee in de weer ben kwa belijning en vererving

Nu gaan wij misschien verhuizen en zat ik er aan te denken haar misschien heel misschien te laten dekken om het veulen daarna voor mijn eigen aan te houden
maar dan is het de vraag in hoeverre kan zoiets erfelijk bepaald zijn ? gezien ik net zoals bij mijn honden ook voor mijn merrie het beste wil niet te vergeten ook voor haar eventuele veulen

Mag ik dan aan diegene vragen die ook een draver hebben die blind is aan een oog en dit mag eventueel ook per pb
de afstamming weten van het paard de vader en moeder

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:09

Ik ken heel erg veel dravers, maar eigenlijk geen een die blind is aan 1 oog. :)
Maanblindheid is het gevolg van een bacteriële infectie, dat staat los van welk ras een paard heeft.

Judith_W

Re: Even een vraagje: dravers vaker blind aan 1 oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:22

idd, ik ken er 100-en en maar 2 die blind waren/zijn.

Daarnaast is blindheid een symptoom, geen ziekte en zou ik dus niet familieverbanden gaan zoeken tussen paarden die blind zijn. Je moet naar de onderliggende oorzaak kijken (zoals uveïtis/maanblindheid, waarvan de oorzaak overigens lang niet altijd bacterieel is en in vele gevallen idiopatisch) en dat zijn er velen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:59

Judith_W schreef:
idd, ik ken er 100-en en maar 2 die blind waren/zijn.

Daarnaast is blindheid een symptoom, geen ziekte en zou ik dus niet familieverbanden gaan zoeken tussen paarden die blind zijn. Je moet naar de onderliggende oorzaak kijken (zoals uveïtis/maanblindheid, waarvan de oorzaak overigens lang niet altijd bacterieel is en in vele gevallen idiopatisch) en dat zijn er velen

toch weet ik dat niet zeker :n

ik had dan geen draver maar een appaloosa en haar opa was Sonny af Hojmark en een oud stalgenootje heeft hem gereden en vertelde dat hij blind geworden was
mijn appaloosa werd blind en nog een appie van een kennis ook familie was ook blind

stalgenootje vertelde dat veel nazaten van Sonny blindheid hadden aan 1 of beide ogen
lijkt mij dan toch iets wat doorerft.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:48

Natuurlijk kunnen bepaalde ziektes erfelijk zijn. Maar om op basis van een paar voorbeelden (die niet eens direct verwant zijn) uit vele duizenden een patroon te zoeken gaat mij wat te ver. ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:53

tja, je noemt met de Appaloosa ook wel net een ras dat bekend staat om een verhoogd risico op het krijgen uveïtis en dat is bij de draver niet bekend/niet aangetoond

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:58

iedereen bedankt voor de antwoorden

ik was benieuwd of dit eventueel ook erfelijk zou kunnen zijn

Mijn merrie zelf heeft geen maanoog en de echte rede of oorzaak is nooit achterhaald en ben hier na overleg met dierenarts ook niet mee verder gegaan

En dit is geen aanval op de dravers paardjes hoor want ben er zelf helemaal weg van ik heb wat dat betreft nog nooit zon eerlijk paard onder me kont gehad als die ik nu heb vroeg het me eigenlijk af omdat ik het links en recht meer hoor en zie
en omdat ik haar heeeeeeeel misschien wilde laten dekken vroeg ik me af of dit misschien ook erfelijk bepaald zou kunnen zijn
Ik ga nog kijken denken en observeren wat ik zal gaan doen in de toekomst

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:03

Nina_rex schreef:
Ik ken heel erg veel dravers, maar eigenlijk geen een die blind is aan 1 oog. :)
Maanblindheid is het gevolg van een bacteriële infectie, dat staat los van welk ras een paard heeft.

Predacha schreef:
iedereen bedankt voor de antwoorden

ik was benieuwd of dit eventueel ook erfelijk zou kunnen zijn

Mijn merrie zelf heeft geen maanoog en de echte rede of oorzaak is nooit achterhaald en ben hier na overleg met dierenarts ook niet mee verder gegaan

En dit is geen aanval op de dravers paardjes hoor want ben er zelf helemaal weg van ik heb wat dat betreft nog nooit zon eerlijk paard onder me kont gehad als die ik nu heb vroeg het me eigenlijk af omdat ik het links en recht meer hoor en zie
en omdat ik haar heeeeeeeel misschien wilde laten dekken vroeg ik me af of dit misschien ook erfelijk bepaald zou kunnen zijn
Ik ga nog kijken denken en observeren wat ik zal gaan doen in de toekomst

Net zoals Nina ken ik er ook genoeg en nog maar 1 die inderdaad maanblindheid had (en dat komt inderdaad door een infectie).
TS een maanoog is wat anders als maanblindheid he ;)
AfbeeldingAfbeelding
Rechts maanblindheid en links maanoog
en het bijbehorende stukje :

http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... blindheid/

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:16

Inderdaad, een maanoog is gewoon een blauw oog (en dat hebben appaloosa's ook heel veel :)) ).

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:33

mijn draver is blind wss van haar geboorte maar dit is niet 100% zeker kan ook van een ongeluk na haar geboorte gekomen zijn ze heeft nu microfthalmie wat wil zegen dat er wel een soort oog is. Je hebt dit in verschillende vormen en maten (bull terriers hebben dit ook vaak). Bij har is er wel en soort weefsel bol (als een oog dus) maar niet functioneel en gewon bedekt met mucosa (zoals op het derde ooglid) ook is deze "bol" lang niet zo groot als een gewoon oog en zie je het normaal aangelegde 3de ooglid veel beter. Njah doet er niet zo veel toe voor mij, het schijnt wel dat als het aangeboren was deze afwijking erfelijk is (ik heb wel eens gehoord dat er een draverhengst was die dit doorgaf maar heb het nooit kunnen vinden via google ofzo). dus ik blijf dit topic even volgen voor meer informatie. Dit is een fototje van mijn pardje van die kant. Ik weet het geen super foto heb wel betere mar die zijn niet geupload op een site dus kan ik niet hierop plaatsen

Afbeelding

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 17:16

thx weer voor het reageren

en klopt indd slimme ik het is geen maanoog wat ze heeft

nu ik de foto zo zie denk ik indd dat ze ook maanblind is ze heeft ook ht geel/witte gedeelte alleen zitten er bij haar zwarte spikkels in en om het gelige gedeelte ook zwart het is toen dr tijd met een blauwe waas begonnen

Ik zal eens kijken of ik vanavond een duidelijke foto kan maken van haar oog als ik daar geweest ben dan plaats ik hem daarna even

maar dan nog blijf ik met de vraag zitten dat ik merk dat er links en rechts hier meerdere last van hebben hoe kan dit dan tot stand komen ?
Ik ga me even inlezen op het stukje maanblindheid om te kijken hoe het dan naar voren kan komen

het is begonnen met een blauwe waas nadat ik haar een aantal maanden had na verder geinformeerd te hebben scheen ze dit ook al gehad te hebben bij de mensen waar ik haar gekocht had maar na een korte periode kwam die waas weer terug op haar oog en dit bleef zichzelf zo herhalen de dierenarts vertelde me toen dat er een dag zou komen dat ze blind zou worden aan dat oog ( voor mij verder geen probleem want ze wordt er voor mij niet minder om )
Ik heb er toen dr tijd meerdere dingen aan gedaan bij haar en dat is toen zelfs een keer bijna mis gegaan omdat ze haar met verkeerde insuline gespoten hebben waardoor ze dag erna instortte

@cyclo86 ik denk dat bepaalde aandoeningen wel degelijk erfelijk zijn alleen is het dan om te kijken waar het vandaan komt en wat de oorzaak is

zelf geef ik ook al aan dat ik niet echt thuis ben in de paardenfokkerij
maar net zoals ik het met mijn honden helemaal uitpluis voor ik een bepaalde combinatie doe doe ik dit ook graag voor mijn paard omdat gezondheid toch op een staat hier
en dan nog sluit je niet altijd alles uit maar dan heb ik in ieder geval wel me best gedaan door me erin te verdiepen over hoe en wat

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:19

Predacha schreef:
thx weer voor het reageren

en klopt indd slimme ik het is geen maanoog wat ze heeft

nu ik de foto zo zie denk ik indd dat ze ook maanblind is ze heeft ook ht geel/witte gedeelte alleen zitten er bij haar zwarte spikkels in en om het gelige gedeelte ook zwart het is toen dr tijd met een blauwe waas begonnen

Ik zal eens kijken of ik vanavond een duidelijke foto kan maken van haar oog als ik daar geweest ben dan plaats ik hem daarna even

maar dan nog blijf ik met de vraag zitten dat ik merk dat er links en rechts hier meerdere last van hebben hoe kan dit dan tot stand komen ?
Ik ga me even inlezen op het stukje maanblindheid om te kijken hoe het dan naar voren kan komen

het is begonnen met een blauwe waas nadat ik haar een aantal maanden had na verder geinformeerd te hebben scheen ze dit ook al gehad te hebben bij de mensen waar ik haar gekocht had maar na een korte periode kwam die waas weer terug op haar oog en dit bleef zichzelf zo herhalen de dierenarts vertelde me toen dat er een dag zou komen dat ze blind zou worden aan dat oog ( voor mij verder geen probleem want ze wordt er voor mij niet minder om )
Ik heb er toen dr tijd meerdere dingen aan gedaan bij haar en dat is toen zelfs een keer bijna mis gegaan omdat ze haar met verkeerde insuline gespoten hebben waardoor ze dag erna instortte

@cyclo86 ik denk dat bepaalde aandoeningen wel degelijk erfelijk zijn alleen is het dan om te kijken waar het vandaan komt en wat de oorzaak is

zelf geef ik ook al aan dat ik niet echt thuis ben in de paardenfokkerij
maar net zoals ik het met mijn honden helemaal uitpluis voor ik een bepaalde combinatie doe doe ik dit ook graag voor mijn paard omdat gezondheid toch op een staat hier
en dan nog sluit je niet altijd alles uit maar dan heb ik in ieder geval wel me best gedaan door me erin te verdiepen over hoe en wat

Verschillende oorzaken kunnen leiden tot maanblindheid.. van een stro-tje wat iin het oog komt tot een klap op het oog.. heel verschillend.
Maanblindheid gaat ook nooit meer weg !!!
Daar moet altijd rekening mee gehouden worden en op tijd op ingespeeld worden als je paard het weer krijgt want het is heel erg pijnlijk voor het paard ;)
Lees het stuk even door er staat heel veel in ( ;) )

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:27

Ik denk het niet?
hier op stal heeft een haflinger het door een ongeluk (trap op haar hoofd), en een oude shetlander en een oude kwpn :))
Volgens mij hebben de oude shet en de kwpn hetzelfde als de foto op deze pagina..

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:51

voor maanblindheid (uveïtis oftwel een ontsteking van de iris van het oog) is heel vaak geen oorzaak aan te wijzen, wel komt het altijd terug en vaak gaat uiteindelijk ook het andere oog meedoen. Om je paard zolang mogelijk zicht te geven is het belangrijk om zodra er weer een acute ontstekingsreactie te zien is (blauwe waas) dat er meteen een DA komt en dat je dan een zalfje krijgt met cortico's erin om de ontsteking te remmen. Het gaat niet meer weg en genezen kan dus ook niet. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je steeds op tijd handelt tijdens een opflikkering, omdat dan het zicht zolang mogelijk bewaard blijft. Afwachten is altijd fout in deze

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:36

Hoi allemaal

Mijn merrie is nu al een drie jaar blind aan haar oog en hier is dus indd niks meer aan te doen
Ik ben er altijd op tijd bij geweest en heb er met regelmaat de dierenarts naar laten kijken

Hier een foto van haar oog zoals hij er nu al drie jaar uitziet na de laatste behandeling was er de controle en toen werd me verteld dat het niet meer te redden was
Afbeelding

Voor zover ik nu kan merken aan haar heeft ze hier verder geen last

Ze is alleen gevoeliger met haar linker oor en gevoeliger in haar doen en laten

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:19

De arabier van een kennis had al jaren maanblindheid aan 1 oog. Een andere DA ging het alsnog behandelen met zalf en het is voor zover ik weet helemaal weggegaan. Fel (zon)licht schijnt enorm pijnlijk te zijn voor paarden met maanblindheid, en maakt het erger. Een goed donker vliegenmasker doet heel veel goeds.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:21

Nina_rex schreef:
De arabier van een kennis had al jaren maanblindheid aan 1 oog. Een andere DA ging het alsnog behandelen met zalf en het is voor zover ik weet helemaal weggegaan. Fel (zon)licht schijnt enorm pijnlijk te zijn voor paarden met maanblindheid, en maakt het erger. Een goed donker vliegenmasker doet heel veel goeds.

Maanblindheid kan nooit helemaal weg gaan.. wat waarschijnlijk het geval is is dat de symptomen geheel weg getrokken zijn.. een paard kan bijvoorbeeld op zijn 3de zijn eerste uitbraak hebben..
Er vervolgens 6 jaar geen last van hebben (als je geluk hebt) en dan op 9 jarige leefdtijd weer een terugsprong krijgen ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:57

Dat kan kloppen, maar hij is nu 20 en al een jaar of 5 symptoomvrij. Meer wil je als eigenaar ook niet, toch? :)