Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Judith_W schreef:idd, ik ken er 100-en en maar 2 die blind waren/zijn.
Daarnaast is blindheid een symptoom, geen ziekte en zou ik dus niet familieverbanden gaan zoeken tussen paarden die blind zijn. Je moet naar de onderliggende oorzaak kijken (zoals uveïtis/maanblindheid, waarvan de oorzaak overigens lang niet altijd bacterieel is en in vele gevallen idiopatisch) en dat zijn er velen
Nina_rex schreef:Ik ken heel erg veel dravers, maar eigenlijk geen een die blind is aan 1 oog.
Maanblindheid is het gevolg van een bacteriële infectie, dat staat los van welk ras een paard heeft.
Predacha schreef:iedereen bedankt voor de antwoorden
ik was benieuwd of dit eventueel ook erfelijk zou kunnen zijn
Mijn merrie zelf heeft geen maanoog en de echte rede of oorzaak is nooit achterhaald en ben hier na overleg met dierenarts ook niet mee verder gegaan
En dit is geen aanval op de dravers paardjes hoor want ben er zelf helemaal weg van ik heb wat dat betreft nog nooit zon eerlijk paard onder me kont gehad als die ik nu heb vroeg het me eigenlijk af omdat ik het links en recht meer hoor en zie
en omdat ik haar heeeeeeeel misschien wilde laten dekken vroeg ik me af of dit misschien ook erfelijk bepaald zou kunnen zijn
Ik ga nog kijken denken en observeren wat ik zal gaan doen in de toekomst
Predacha schreef:thx weer voor het reageren
en klopt indd slimme ik het is geen maanoog wat ze heeft
nu ik de foto zo zie denk ik indd dat ze ook maanblind is ze heeft ook ht geel/witte gedeelte alleen zitten er bij haar zwarte spikkels in en om het gelige gedeelte ook zwart het is toen dr tijd met een blauwe waas begonnen
Ik zal eens kijken of ik vanavond een duidelijke foto kan maken van haar oog als ik daar geweest ben dan plaats ik hem daarna even
maar dan nog blijf ik met de vraag zitten dat ik merk dat er links en rechts hier meerdere last van hebben hoe kan dit dan tot stand komen ?
Ik ga me even inlezen op het stukje maanblindheid om te kijken hoe het dan naar voren kan komen
het is begonnen met een blauwe waas nadat ik haar een aantal maanden had na verder geinformeerd te hebben scheen ze dit ook al gehad te hebben bij de mensen waar ik haar gekocht had maar na een korte periode kwam die waas weer terug op haar oog en dit bleef zichzelf zo herhalen de dierenarts vertelde me toen dat er een dag zou komen dat ze blind zou worden aan dat oog ( voor mij verder geen probleem want ze wordt er voor mij niet minder om )
Ik heb er toen dr tijd meerdere dingen aan gedaan bij haar en dat is toen zelfs een keer bijna mis gegaan omdat ze haar met verkeerde insuline gespoten hebben waardoor ze dag erna instortte
@cyclo86 ik denk dat bepaalde aandoeningen wel degelijk erfelijk zijn alleen is het dan om te kijken waar het vandaan komt en wat de oorzaak is
zelf geef ik ook al aan dat ik niet echt thuis ben in de paardenfokkerij
maar net zoals ik het met mijn honden helemaal uitpluis voor ik een bepaalde combinatie doe doe ik dit ook graag voor mijn paard omdat gezondheid toch op een staat hier
en dan nog sluit je niet altijd alles uit maar dan heb ik in ieder geval wel me best gedaan door me erin te verdiepen over hoe en wat
Nina_rex schreef:De arabier van een kennis had al jaren maanblindheid aan 1 oog. Een andere DA ging het alsnog behandelen met zalf en het is voor zover ik weet helemaal weggegaan. Fel (zon)licht schijnt enorm pijnlijk te zijn voor paarden met maanblindheid, en maakt het erger. Een goed donker vliegenmasker doet heel veel goeds.