[AR] Niet reageren op aansporing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Niet reageren op aansporing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:03

Mijn fries is voor de wagen erg voorwaards, ik moet haar meestal wat terughouden en aansporen is vaak niet nodig. Maar de laatste tijd heeft ze de neiging stil te gaan staan bij "enge" opjecten. Probleem op zo'n moment is dat ik kan doen en laten wat ik wil, ze zet geen stap meer. Zo heb ik in de afgelopen weken al wat voor bruggetjes etc gestaan. Uiteindelijk helpt mijn groom haar dan even over het ergste punt heen en rijden we weer verder. Ik ben dus ook bang dat daar het probleem ligt, ze wacht net zo lang totdat er "hulp" komt. Maar ben dus benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken ?

ZusJacobs

Re: Niet reageren op aansporing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:05

Wta gebeurd er als je gewoon blijft wachten, vriendelijk toespreken om een voorwaartse beweging, en zodra ze naar voren komt uitbundig belonen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:09

We hebben alles al geprobeerd, wachten kan ik tot ik een ons weeg ze verzet gewoon geen stap meer. Het gekke is dat ze het alleen doet met dingen op de grond, dus witte strepen op de weg, houten bruggetjes, verkleuringen in het wegdek etc. Ze deed het laatst ook toen mijn instructrice erbij stond maar ook met aanwijzingen verzette ze geen stap.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:11

En een flinke mep werkt dus ook niet?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:13

Zo is een vriend 3 weken terug met koets en paard en al in een greppel geland....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:14

GamblersCup schreef:
Zo is een vriend 3 weken terug met koets en paard en al in een greppel geland....

Jap.. Ken het hoor, maar als je niks anders meer kunt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:15

Geen idee... ik zou ook nooit alleen op pad gaan, altijd iemand meenemen. Die kan vanaf de grond het paard misschien zo ver krijgen. Dan zijn harde klappen niet nodig.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:19

Mijn man stapt meestal van de wagen en helpt dan even, maargoed wil straks ook weer wat marathons enzo gaan doen en als je groom dan afstapt heb je meteen strafpunten. Slaan reageerd ze trouwens ook niet op, heb er een hekel aan dus doe het ook niet graag.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:20

Ik herken dit wel.
Bij ons hebben ze een paddenpoel aangelegd en van poel tot poel loopt een rooster over de hele weg.
Je moet er dus over, kan er niet langsheen.
Gelukkig hebben ze na veel klachten wel een dichte ijzeren plaat op het rooster gelegd zodat je er niet meer in kunt kijken.
Het blijft een enge plek voor paarden.
Joey wilde er eerst ook niet over, we hebben het in etappes aangepakt.
Eerst mijn man (groom) afstappen en meewandelen, als het goed ging... belonen... evt. voerbeloning.
Toen dit steeds beter ging... mijn man steeds een stapje achter zijn hoofd blijven en Joey meer voorop.
Nu kan ik erover heen, paard blijft kijken en vind het nog steeds geen leuke plek.
Maar ook hier blijkt geduld is een schone zaak.... geef het even de tijd.
Oefen vaak.
Leg eens een zeiltje in de bak enz.
Leer over verschillende ondergrond te gaan, je paard wordt dapperder en leert te vertrouwen dat de grond niet verdwijnt alleen omdat deze er anders uitziet.
Veel succes.
(met geweld los je dit niet op, is mijn mening)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:21

En zonder koets buiten op al die enge dingen "oefenen"? Onder het zadel, als ze ingereden is?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:37

Misschien weer even een stapje terug doen? Dus lange lijnen werk gaan doen en de voorwaartse commando's weer even opfrissen. En idd, zoals GamblersCup zegt, hoe is ze buiten zonder de wagen erachter?

En hoe reageert ze op jou voorwaartse hulp als er niets engs in de buurt is? Gaat ze dan wel voorwaarts?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:33

Letsdunit schreef:
Mijn man stapt meestal van de wagen en helpt dan even, maargoed wil straks ook weer wat marathons enzo gaan doen en als je groom dan afstapt heb je meteen strafpunten. Slaan reageerd ze trouwens ook niet op, heb er een hekel aan dus doe het ook niet graag.

Ik doe het ook niet graag hoor, maar wilde weten of het niet iets was van ''net alsof eng''..

Idd. veel aan de hand oefenen en aan het voorwaarts gaan op stem. Dus bijvoorbeeld dat je groom haar niet beetpakt maar wel vooruit loopt.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:47

Denk dat het grondwerk idd een goed idee is, zal ook eens gaan zoeken naar enge dingen die ik in de bak zou kunnen leggen.