paard reageert slecht op beweging (druk) van touw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LauraXWhite

paard reageert slecht op beweging (druk) van touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:42

Ik heb een probleempje met mijn haflinger.
Sinds kort zijn we een beetje begonnen met grondwerk.
Het is niet een heel oplettend paard, maar het gaat wel al beter.
Alleen vind ik het moeilijk om haar naar achter te laten lopen.
Momenteel lukt dit alleen wanneer ik mijn hand op haar neus leg en een beetje druk uitoefen.
Alleen als ik alleen met het touw zwaai reageerd ze niet.
Iemand ideeën waarmee ik haar alerter kan maken voor druk van het touw?

Anoniem

Re: paard reageert slecht op beweging (druk) van touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:43

Waarom niet combineren? Eerst met het touw slingeren en als daar geen reactie op komt je hand op de neus?
Dan snapt 'ie binnen de kortste keren al bij een slingertje dat daarna die hand komt, en houdt hij echt el in.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:55

doe altijd eerst alleen touw, en daarna de hand erbij,
dus nooit alléén een hand.
Maar bij alleen het touw reageert ze nooit.
Maar misschien moet ik nog wat geduld hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:08

Hoe lang ben je al bezig?
En is de hand echt een 'zakelijke' begrenzing, of ziet je paard dit als gezelligheid/beloning? Ben je duidelijk genoeg dat die hand eigenlijk een soort van foei is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:15

Er zullen vast nog wel meer tips zijn maar ik ga heel even meteen naar het andere uiterste:
misschien vind je paard er gewoon geen bal aan, aan dat zwiepen met dat touw?

En dat zeg ik niet zomaar, ik heb er ook zo 1 :+
Ik kan staan zwiepen wat ik wil, gewoon zelfs zo hard dat de clip van de leadrope tegen z'n kaken aanknalt, maar hij doet net alsof hij niet thuis is ... En dan denk ik: waarom moet het? Hij gaat gewoon achteruit als ik dat wil, zelfs zonder aanraking. Hij heeft gewoon moeite met achteruit gaan als ik niet meedoe ... Dit oefenen we nu heel subtiel, door er een spelletje van te maken .. Ik maak nu onderscheid tussen achteruit gaan als oefening (waarbij ik elke stap heel erg beloon) en achteruit gaan wanneer hij iets doet wat ik niet wil ... En hij is wel zo slim om dat onderscheid te voelen ;) Het achteruit gaan als oefening begint nu zelfs te gaan, gewoon op aanwijzing & stem, gaat hij een stapje, soms 2 stapjes achteruit, terwijl ik blijf staan. Al een hele vooruitgang :)

Loop jij trouwens zelf ook mee met het achteruitgaan? Of sta jij gewoon en moet je pony maar alles vanzelf doen? Dat laatste werkt dus (nog) niet bij die van mij, als ik zelf meestap (gewoon gezellig zeg maar) dan kan ik hem de hele piste rond en overal doorheen achteruit laten gaan... Als hij het alleen moet doen heeft hij iets van: naja, moet dat nou echt?

Dus het is een beetje zoeken, en ik ben vast niet de persoon die jou kan helpen, er zijn er die het beter kunnen uitleggen ;) Maar wilde gewoon even zeggen dat er ook paarden zijn die zich gewoon niks aantrekken van dat zwiepen aan een touwtje ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:18

Ik kan je vooral als tip meegeven dat jij je energie ook moet gebruiken. Lastig uit te leggen op internet, maar focus jij je er ook ECHT op dat hij achterwaarts moet? Ik heb er ook eentje die vroeger amper week voor druk. Het is nu een heel gevoelig geworden en ik heb amper druk nodig en hij gaat al. En dat heb ik niet voor elkaar gekregen door juist de hele tijd heel heftig te reageren, want dan stomp je een paard af. Tja, sorry, ik weet gewoon niet hoe ik het je uit moet leggen...... :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:19

Je moet zo'n paard in elk geval bij al een klein beetje medewerking al heel erg goed belonen. Bv door de druk er meteen af te halen. En zo rustig opbouwen. Juist dat moment van 'druk loslaten' is heeeeeeel belangrijk. En dan snappen ze het vaak snel zat. En ook op tijd stoppen met de oefening. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:21

Leuk hé, dat internet? :P
Maar ik weet wat je bedoelt :j Je moet heel veel met je eigen energie doen .. als jij daar bij wijze van wat staat rond te hangen maar wel verwacht dat je pony actief gaat meedoen ... doesn't work that way ... Maar doe je zelf mee om het zo even te zeggen krijg je heel andere reacties ;)

(wat daarom niet wil zeggen dat ze dan wel gaan reageren op touwtjeszwaaien, maar er zijn ook andere manieren ;) ).

En verder inderdaad blij zijn met elk stapje .. Daarom ook dat ik zeg dat er bij ons een onderscheid is in achteruit als oefening (zonder dat ik meega en dus enkel op aanwijzing, wat hij nog heel moeilijk vindt) en achteruit gaan omdat hij gewoon achteruit moet (dan loop ik zelf ook met hoge energie naar hem toe). Verder is er bij ons ook nog het achteruit gaan voor de gezelligheid, waarbij ik hem bv. door een smalle doorgang laat gaan, en dan loop ik ook mee ... Maar we maken het graag moeilijk :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:30

Hahaha, jaaaa, jij snapt 'm..... En we maken het idd graag moeilijk, want het moet wel een uitdaging blijven. Maar wel als het paard daar ook echt aan toe is. :j

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:49

dank jullie wel voor de reacties!

Ik loop soms wel mee en soms niet.
Het valt me inderdaad op dat wanneer ik wel meeloop ze eerder reageert.
Met de druk van mijn hand bedoel ik dat ik mijn hand op haar neus leg en er een beetje op duw, druk op geef dus.
Wanneer ze een beetje naar achter leunt of een stapje zet haal ik de druk gelijk weg, meestal door mijn hand weg te halen, soms door haar te aaien. (wat is eigenlijk beter, misschien hand gewoon helemaal weghalen zeker?)

Ik probeer wel gewoon de heletijd te denken, ik wil dat je naar achteren gaat.
Ik focus me dan ook op de plek waar ik wil dat ze naartoe gaat.
Maar ik ben nog niet zo thuis in hoe ik de energie in mijn lichaam moet krijgen,
dat is soms nog wat ongemakkelijk.
Maar eigenlijk zou je er zo weinig mogelijk over na moeten denken en gewoon doen.

Ook vindt ik het lastig om haar aan een touw om me heen te laten lopen,
want dan valt ze naar binnen.
Als ik dan druk met het touw geef reageert ze daar ook niet op.
Dan is het moeilijker om haar tegendruk te geven met mijn hand bijvoorbeeld.
Dus daarbij zou het ook erg handig zijn als ze wat allerter zou zijn op de druk van het touw.

Er zijn inderdaad ook andere manieren.
Maar zoals ik zei, ik vind het heel moeilijk om met de rest van mijn lichaam genoeg druk te geven om haar uit mijn eigen ruimte te houden.
Groot staan, borst naar voren, blik naar haar toe, spieren gespannen..
Dat is wat ik probeer, maar dit lijkt nog niet genoeg te zijn..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:03

Houding, uitstraling, energie, dat is misschien nog wel belangrijker dan wat je met je leadrope doet.
Ik zou je aanraden eens een goede les te nemen, zodat je leert bewust te worden van je eigen houding en lichaamstaal, denk dat je daar heel veel aan gaat hebben.

Bij het achteruit gaan op directe druk dus bijvoorbeeld met je hand, is ook je eigen houding en intentie belangrijk. Zodra je paard reageert met maar 1 pasje, haal je de druk eraf, aaien mag dat is prima als extra beloning, maar ontspan zelf ook en haal je focus weer van het paard af.

Bij het achteruit gaan via indirecte druk dus zonder directe aanraking, is allereerst je houding en energie weer belangrijk, eventueel wiebel je wat met je touwtje. Bij geen reactie kun je eventueel met het uiteinde van de leadrope om je heen zwaaien, of misschien toch nog even combineren met indirecte druk, dus even hand op de borst of op het neusje.

Wees je heel bewust van je lichaamstaal en houding op het moment vóór je wat vraagt, óp het moment dat je wat vraagt, en weer daarna.
Even heel stug omschreven: ontspanning - energie - ontspanning.

Naast je houding en lichaamstaal is duidelijkheid ook erg belangrijk. Dus wanneer je geen reactie krijgt op verandering in jouw houding en energie, kom je met een extra hulp. Hierdoor wordt een paard alert, want hij leert dat er consequenties zijn op het niet reageren op jouw hulp. Maar dan is het wél belangrijk dat je weet wat je moet uitstralen. Daarom zou ik je ook een goede les aanraden, zodat je dat in de vingers krijgt.

Net als bij het komen in jouw eigen ruimte, duidelijk en consequent zijn, wordt je genegeerd, zwaai dan met het uiteinde van je leadrope om je heen. En ook gewoon dúidelijk. Je kan beter 1 keer duidelijk zijn, dat het duidelijk ís dan dat je 50x een poging doet om je paard uit je ruimte te houden.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn korte uitleg. Succes!

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:11

Dankjewel,
hier heb ik inderdaad wat aan!

Ik heb al les gehad, nou ja, een cursus van een week.
hier heb ik ontzettend veel geleerd.
maar dit waren paarden die het al wat vaker deden.
En dit paard doet het voor het eerst, dat is al wat heel anders.

Het is inderdaad handig om les te nemen.
Alleen kan ik in mijn omgeving nog niemand vinden. (enkhuizen)
Maar binnenkort ga ik weer naar de plek waar ik die cursus heb gedaan.
Daar ga ik werken en krijg ik dus ook weer les.

Ik let ook heel goed op mijn ontspanning.
Ik ga op een been leunen in plaats van recht staan, ik kijk naar beneden, schouders laten zakken, en het paard d.m.v. touw de ruimte geven.

Ik kan misschien inderdaad wat meer aan mijn duidelijkheid gaan werken.
Want ik merk soms bij mezelf dat ik iets van plan ben,
en als ik zie dat er geen reactie is , dan begin ik soms te twijfelen,
wat ik op zo'n moment natuurlijk juist niet moet doen, dan moet ik gewoon doorgaan en geduld hebben en een tandje hoger met de druk.
Maar hier zal ik nog aan moeten werken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:17

Nou super, dan heb je iig al een goede basis :)

Ja dat is vaak wel lastig, je hebt idd paarden die het wel kennen, dan lijkt het inderdaad wat gemakkelijker.
Ik heb het wat dat betreft wel fijn met mijn eigen (les)paarden, ik heb er ook eentje die het enkel doet als je echt duidelijk overkomt. Die zet ik altijd in voor lesklanten die hetzelfde probleem hebben als jou, maar ja daar heb jij niet zoveel aan :D

Misschien kan je daar je probleem voor leggen en misschien kunnen zij je aan de hand daarvan het juiste leerpaard bieden :j

En als je aan je twijfel gaat werken, kom je denk ik ook al een heel eind :)
Besef is altijd de 1e stap in de goede richting +:)+