Draver ander ritme?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Draver ander ritme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 10:18

Heeii! Ik weet niet of het hier goed staat, anders graag ff temmen!

Ik heb gister voor het eerst op mijn nieuwe bijrijdpaardje gereden. Het is een draver van een jaar of 20.
Alleen rijd hij hééél anders dan gewend! Kan het kloppen dat hij in stap, draf én galop een ander ritme heeft? En zoja, is dit bij alle dravers? Wie heeft dit nog meer? Het is heel erg wennen, maar hij heeft zo'n superleuk karakter! Verder komt er bij dit paard artrose kijken, kan het hier ook door komen?
Ik vraag me eigenlijk gewoon af of dit bij elke draver is.

Alvast bedankt! <3

Anoniem

Re: Draver ander ritme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:20

Een draver is gefokt om te draven dus is zijn bouw ook heel anders. Het kan zijn dat zijn stap en galop veel lateraler zijn, dat betekend dat ie in stap bijna in tweetact ipv viertact loopt en in galop juist in viertact ipv drietact. Verder pacen oftewel tolten dravers nog wel eens en dat kan dus ook invloed hebben op het ritme.

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:25

Ik heb zelf een draver gehad en deze had hele vlakke gangen.
Maar ik heb ook eens op een draver gereden die gooide enorm hoog op, de eerste keer was dat enorm wennen :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 10:26

Tolten doet deze niet, hij is niet zo soepel meer, en moet ook erg lang opwarmen. In het begin altijd wat stijfjes... Maar dit is dus heel vaak bij dravers? Het is in elk geval een kwestie van wennen. Het is een heel ander soort paard dan ik gewend ben, en er ligt een heel ander zadel op waarbij mijn knieen minstens 3 cm van het zadel staan! Reed dus met knikkende knieen en uiteindelijk waren ze aangesloten, en kreeg ik door dat mijn houding er beter door werd. :)*

Deze draver gooit niet hoog op, maar het ritme is gewoon heel anders. Als je gaat lichtrijden heb je als je gaat staan soms het gevoel dat je eigenlijk zou moeten zitten. En de galop zit als een plankje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:34

Ja veel dravers hebben dit dus doordat ze anders gebouwd zijn dan een normaal rijpaard. Probeer voor de gein maar eens op een hoger tempo te draven. Niet schrikken dan maar dan zul je merken dat je een hele andere takt krijgt, die je gewend bent :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 10:57

Ja! Dat was idd zo, nu je het zegt... Had het toen niet zo door, omdat hij elke keer op de lange zijde harder ging draven, was ik meer bezig hem op één tempo te krijgen, en aangezien het de eerste keer was op hem, was het bij allebij een beetje uitproberen. Waar zit bij hem de knop om hem op 1 rustig tempo te houden, hoeveel druk heb je nodig in je mond, hoeveel druk heb je nodig om een stapje harder te gaan. En hetzelfde was andersom. Hoe ver kan hij bij mij gaan, enz. Maar nu je het zegt, was dat hardere tempo wat makkelijker te rijden dan dat rustige. Hij zet alleen vaak eerst de voorkant van zijn hoeven neer (voorbenen), en dat werkt nou ook niet bepaalt mee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:01

LoveUggs schreef:
Ja! Dat was idd zo, nu je het zegt... Had het toen niet zo door, omdat hij elke keer op de lange zijde harder ging draven, was ik meer bezig hem op één tempo te krijgen, en aangezien het de eerste keer was op hem, was het bij allebij een beetje uitproberen. Waar zit bij hem de knop om hem op 1 rustig tempo te houden, hoeveel druk heb je nodig in je mond, hoeveel druk heb je nodig om een stapje harder te gaan. En hetzelfde was andersom. Hoe ver kan hij bij mij gaan, enz. Maar nu je het zegt, was dat hardere tempo wat makkelijker te rijden dan dat rustige. Hij zet alleen vaak eerst de voorkant van zijn hoeven neer (voorbenen), en dat werkt nou ook niet bepaalt mee :P

Dravers zijn gewend om op druk te rijden. Hoe meer druk in de mond hoe harder, dus probeer veel op je zit te rijden en met ophoudingen, als je gaat hangen neemt ie een loopje met je.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:11

Dat is met de meeste paarden. Ik rijd op veel drukke onrustige paarden. Vaak wat zenuwachtig en schrikkerig ook, en lopen graag wat door, dus heb er wel ervaring mee. Niet met dravers, maar na een paar keer oefenen heb ik het wel onder de knie. Ik zou hem de volgende keer wat meer ruimte geven, en wat meer op mijn zit gaan rijden!

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:41

Ik rijd nu ook een tijdje op een draver, is idd heel anders dan op een 'gemiddeld paard'. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, valt het allemaal wel mee:D vind ik!

Niklalyssas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:47

Ik heb ook een Draver, ik ben nu heel hard aan het trainen, het is inderdaad even uitvogelen hoe of wat en hij loopt misschien wat anders, maar ik vind het een heerlijk rijpaard! En ze zijn zo lief

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:19

-> DRS

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:21

Mijn draver loopt inderdaad anders dan onze kwpn'er of haflinger. Maar ook in deze twee laaste genoemde zit weer een heel ander ritme.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:36

Klopt, maar of ik nou op een haf zit, of op een fjord, maakt nou niet echt verschil. Maar een kwpn'er heeft ook vaak een ander ritme trouwens.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:55

Haf of fjord is ook wel behoorlijk te vergelijken :-) Daar zal niet zoveel verschil tussen zitten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:05

Nee klopt, t is ook een slecht voorbeeld.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat, met alle manege paarden ik niet echt een probleem heb.
Hebben allemaal een beetje de zelfde gangen. Nou gaat de een wel wat harder, de ander wat zachter, en de een zet ruimere passen dan de ander, maar verschil zit er niet echt tussen. Een eigen paard is natuurlijk ook weer héél anders dan een manege paard, maar heb veel eigen paarden gereden, en dit ging ook allemaal heel goed. Ee kwpn heeft vaak ook een ander soort ritme, dan de meeste paarden (heb ik in elk geval gehoord!), een draver dus ook (blijkt haha), dus als je een haf, een kwpn'er en een draver hebt, hebben ze idd alle 3 een ander ritme! :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:18

tussen dravers onderling kan ook een behoorlijk verschil zitten. Tussen mijn draver en die van een vriendin zit ruim 15cm verschil in hoogte en een wereld van verschil qua gangen.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:20

Wat Wendy al zegt, er zit zoveel verschil in dravers, dat je echt niet kan zeggen dat veel dravers zo lopen. Ik ken er een heleboel, maar geen enkele loopt zoals die van mij. Net als met andere rijpaarden, zit er veel verschil en is het ook heel erg afhankelijk van leeftijd, conditie, bouw, niveau van paard en van ruiter. Nee, zeker niet hetzelfde....

Overigens is pacen niet tölten, maar telgangen... ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:58

Het ligt ook aan de trainign die het paard gehad heeft. Uit elke draver moet een fatsoenlijke tectvolle stap, draf en galop te rijden zijn en het is aan de ruiter om dit juist te trainen. Mijn draver (die wordt getraind voor de koers) heeft een doodnormale tactcolle stap en draf. Galop doen we niet met haar

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:00

Joolien schreef:
Een draver is gefokt om te draven dus is zijn bouw ook heel anders. Het kan zijn dat zijn stap en galop veel lateraler zijn, dat betekend dat ie in stap bijna in tweetact ipv viertact loopt en in galop juist in viertact ipv drietact. Verder pacen oftewel tolten dravers nog wel eens en dat kan dus ook invloed hebben op het ritme.

dat herken ik :j

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:02

Ik heb ook een draver gereden. Die deed ook een raar ritme.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:25

dit is niet bij alle dravers.
de draver van mij heeft niet gekoerst en hij loopt geweldig,
hij heeft een beter gangwerk als mijn ander sportpaard,zijn galop is ook mooi bergopwaarts.
waar hij wel gaat telgangen is in de koets,dan is hij heel anders dan onder het zadel.