Paard uit jou ruimte houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nelson17

Paard uit jou ruimte houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 10:53

Hey,

Ik hoop dat het hier goed staat.
Ik was gister even bezig met wat grondwerk en ging af en toe even een rondje stappen en rennen. Me paard ging er leuk achter aan en ik heb toen ook het halster touw los gemaakt. Hij ging nog steeds achter me aan rennen en hij werd steeds gekker, hartsikke leuk natuurlijk maar hij rent pal achter me. Ik ben bang dat ik een keer een been tegen me aan krijg want hij stopt ook pas als ik stop als hij nou iets te laat stopt zit hij boven op me. Hoe zou ik kunnen zorgen dat hij niet te dicht op me gaat rennen?
Alvast bedankt :)

Duke

Re: Paard uit jou ruimte houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:53

Mijn tip: met (touw)halster om en halstertouw/leadrope met hem gaan lopen. Hij moet op gepaste afstand blijven lopen. Laat hem achter je lopen en ga plotseling naar links en rechts en wenden. Zo leert hij op je te wachten. Dan kan hij al wat afstand gaan bewaren.
Volgende stap: plotseling stil gaan staan. Loopt hij door, tegen je aan of te dichtbij, dan kan je, nadat je dus stil ben gaan staan, direct opdraaien, je armen omhoog en hem zo 'wegjagen' tot hij op de een gepaste afstand is. Niet te wild doen met je armen, maar wel duidelijk zijn, dat dit niet de bedoeling is. Gaat hij netjes achteruit en blijft hij staan, dan naar je toe halen en belonen. Dit blijven herhalen. Op een gegeven moment blijft hij op gepaste afstand en als je stopt, zal hij op gepaste afstand stoppen en blijven staan. Voorwaarde is wel dat hij voldoende respect voor je heeft. Een paard wat jou als leider ziet, zal niet zomaar in jouw ruimte komen en door je heen lopen.

Theorie hierachter: paarden in het wild komen ook niet zomaar in de ruimte van de alphamerrie. En als ze dan wel doen, zal het leidende paard - bij genoeg waarschuwingen - steigeren. Dat gedrag boots jij na als je dus met je armen omhoog gaat.

Er zijn vast meer methoden, maar deze zou ik gebruiken. En heb ik ook gebruikt.

Nelson17

Re: Paard uit jou ruimte houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 11:05

Dankje, dat ga ik de volgende keer meteen proberen +:)+