Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LecyTinker schreef:Maar die bitstukjes zijn idd voor te longeren. Dus trek je er maar niet al te veel van aan. Je hebt ook nog de mogelijheid om je longeerlijn door de ring aan de binnenhand te halen, over het hoofd heen te leggen en het vervolgens aan de andere kant aan het bit weer vast te klikken. Op die manier heb je geen kans dat je het bit door de bond heen trekt en heb je druk op zowel het bit als achter de oren.
stoer schreef:Mijn mening? haal alles er af, en ga werken met je lichaamstaal.. Als je goed kijkt kun je een heleboel info vinden op bokt.. Ben je ook meteen van het hang probleem af, en als ze goed luisterd zonder lijn kun je ook met lijn longeren, en ik zou kijken of je iemand kunt vinden die les geeft in longeren met de dubbele longe, vind ik persoonlijk veel fijner werken dan 1 lijn...
ElCid schreef:Kaptoom gebruiken, dan hoef je de longeerlijn niet aan het bit te maken. Die longeer tussenstukjes zijn waardeloos. Voordeel van een kaptoom is dat je de lijn op de neus vast maakt en daardoor het hoofd van het paard niet "scheef trekt" , dat je genoeg controle houdt en dus niet in de mond zit. Als je bijzets zou willen gebruiken kan je er altijd een hoofdstel onder/ over doen.
Touwhalster kan je mee longeren, maar dat trekt dus snel scheef, zeker als een paard gaat hangen. Ik longeer altijd met kaptoom, met enkele of dubbele longe. Dat laatste vergt wel heel wat oefening!
Let wel op wat voor kaptoom je gebruikt; de Spaanse sereta http://www.paardenrechtrichten.nl/image ... ptoom..png , heeft vaak een ( fiets) ketting als neusriem met een dun stuk leer eromheen = sterke inwerking. Er zijn ook kaptomen te koop zonder metaal in de neusriem. Zelf gebruik ik zo'n soort model http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/T ... 166241.jpg met metalen versteviging op de neusriem maar wel een zacht onderlegde neusriem, daarbij is de inwerking van het metaal minimaal.
http://www.google.com/search?q=kaptoom& ... 97&bih=805
alison_belle schreef:stoer schreef:Mijn mening? haal alles er af, en ga werken met je lichaamstaal.. Als je goed kijkt kun je een heleboel info vinden op bokt.. Ben je ook meteen van het hang probleem af, en als ze goed luisterd zonder lijn kun je ook met lijn longeren, en ik zou kijken of je iemand kunt vinden die les geeft in longeren met de dubbele longe, vind ik persoonlijk veel fijner werken dan 1 lijn...
hier heb je een hele goede tip te pakken.
succes
mang schreef:ik doe de longeerlijn altijd door de binnenste bitring, achter haar oren langs en dan aan de buitenste weer vast. Word het bit niet 'dicht'geknepen en er staat op beide kanten evenveel drukWel moet je als je van hand wil veranderen je longeerlijn weer helemaal loshalen enzo...
LecyTinker schreef:Je hebt ook nog de mogelijheid om je longeerlijn door de ring aan de binnenhand te halen, over het hoofd heen te leggen en het vervolgens aan de andere kant aan het bit weer vast te klikken. Op die manier heb je geen kans dat je het bit door de bond heen trekt en heb je druk op zowel het bit als achter de oren.