Aanleren Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aljaaa

Aanleren Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 13:24

Hey iedereen!

hier de situatie;
ik heb een 6jarig paard, doet onder het zadel alles, is super lief. Echt een schat.
Maar zodra ze een longeerlijn ziet heeft ze geen idee wat ze moet doen en flipt ze helemaal!
Omdat ik niet elke dag tijd heb om haar te rijden heb ik besloten 5 keer in de week mn paard te rijden, en 1 keer te longeren. De andere dag is ze vrij.
Maar dan moet ze dus wel kunnen longeren?!

Laatst kwam er hier een meneer, die wist wel hoe het moest, en paardjelief liep mooi rond, aan de longe. Ik weet alleen niet meer hoe deze meneer het voor elkaar gekregen heeft. Het was iets met het touw onder de staart van het paard door doen. Ik heb het een keer geprobeert, maar na een paar stappen zakt het touw ( mijn paard en pony lopen beide met staart omhoog) en werd ik bang dat ze zouden struikelen of wat dan ook.

iemand enig idee hoe je dit precies moet doen? En hoe ik haar leer om ook zonder deze methode te longeren?

GRoetjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:26

Ik zou zeggen, neem een paar longeerlesjes. Je moet weten waar je moet staan om je paard niet af te remmen of met je lichaamspositie zo te storen dat ze niet meer voorwaarts durft.
Verder is het ook heel fijn als je een geschikte accomodatie hebt zoals een longeerkraal of een round pen, of er een kunt maken (stukje van de bak afzetten bijv.)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:30

Cassidy schreef:
Ik zou zeggen, neem een paar longeerlesjes. Je moet weten waar je moet staan om je paard niet af te remmen of met je lichaamspositie zo te storen dat ze niet meer voorwaarts durft.
Verder is het ook heel fijn als je een geschikte accomodatie hebt zoals een longeerkraal of een round pen, of er een kunt maken (stukje van de bak afzetten bijv.)

helemaal mee eens ;)

aljaaa

Re: Aanleren Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 17:35

oke ;D
De bak af zetten heb ik inmiddels gedaan. Ze loopt nu dr rondjes wel, maar is niet voorwaarts te krijgen.
Ik zal dus even kijken of ik een paar longeerlesjes kan gaan volgen, op de manege of hier, thuis.

Animal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:29

Ik heb zelf ook een paar longeerlesjes gevolgd en moet zeggen dat ik het nog steeds moeilijk vind. Ik raad je wel aan om van een ervaren persoon toch wat lessen te volgen, want het is erg moeilijk als je er geen ervaring mee hebt. Hoe te staan, hoe de teugels vast te houden, hoe je lichaam mee te bewegen, er komt zoveel bij kijken. Zeker als je paard het ook nog niet gewend is, is het belangrijk dat jij wel weet wat er moet gebeuren. Daarna is het gewoon veel oefenen :) Zal het vanzelf steeds beter gaan. Sowieso je touw nooit te slap houden, dan heb je ook geen contact meer met je paard. Als je touw zo slap hangt dat hij erover kan struikelen dan doe je het niet goed (maar dat wist je waarschijnlijk al)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:22

En als je het doet via het loswerken? Lijkt veel op zonder lijn en vaak makkelijker aan te leren als met lijn. Dat komt omdat je dan met lichaamstaal het paard rond stuurt. Als dat helemaal goed gaat doe je het met lijn en dan longeer je! Zou wel lobberen met kaptoom, kan je beter stelling mee vragen middels druk op de neus (deze wel weghalen als het paard stelling neemt!).