gek doen met ui de wei halen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marisz97

gek doen met ui de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:45

heeeiii allemaal,

ik heb sinds een paar maanden een verzorgpaard, een fries. ze staat bijna 24/7 in de wei, maar als ik haar daar eruit wil halen in de zomer komt ze naar mij toe met haar oren plat in haar nek en gaat ze naar mij toe steigeren, heeft iemand tips omdat dat te verhelpen?? P.S. een zweep meenemen wordt ze al helemaal gek.

X

Rider01

Re: gek doen met ui de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:50

Lijkt mij een dominantie probleem..
Je moet duidelijk maken dat jij de baas bent!
Maak je groot, desnoods spreid je je armen en roep je 'pas dr op!'

*let wel op je eigen veiligheid en neem desnoods iemand mee

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:52

dankje, ze luisterd erg op stem geluiden daar is ze op getriand, maar iemand meenemen is juist het probleem, de eigenaar wil dat ik het zelf ga proberen en leren. maar alsnog bedankt!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:55

Doet ze het ook bij de eigenaar of alleen bij jou?

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:55

nee bij iedereen

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:07

Loop is de wei in, loop haar richting op en loop d'r dan is straal voorbij? Wat doet ze dan?

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 17:07

ik zal al jullie reacties eens proberen, dank je!!

nickje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:01

Ik heb precies hetzelfde probleem met mn paard.
Ik neem altijd wat lekkers mee de wei in daar is hij heel gevoelig voor.
Of een bak met stenen, zodat het lijkt of er wat in zit.

Ook een plastic zakje laten horen werkt erg goed!

Succes ermee!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:34

Als het paard het bij iedereen doet, vind ik het nogal raar dat de eigenaar wil dat jij het zelf gaat oplossen.
Dat vind ik best gevaarlijk.
Is het paard wel lief als je hem eenmaal hebt?

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:23

ja tuurlijk ze is super braaf alleen in de zomer vindt ze het gewoon leuk om in de wei te staan bij de andere paarden, en dat wil ze niet zo graag mee, ik neem ook altijd wat mee, ik heb nou ook een oplossing gevonden, een wortel meenemen die dan aan haar geven en dan haar halster omdoen, als ze bezig is met die wortel opeten heeft ze geen tijd om weg te lopen,,

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:51

Zou het niet met eten oplossen. Stel het is op, of je vergeet het, dan kan paard'lief' in eens heel boos worden omdat je niks heb, en je lost er uiteindelijk gewoon niks mee op.

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:52

ze is al 13, ik kan haar nu niet gaan afleren om geen eten mee te nemen, al die jaren al vanaf dat ze geboren is gebeurd het zo. en het eten gaat ook niet op, er staat een vuilnisbak vol met brood.

wolflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:50

Duidelijk maken wie de baas is.
en geduld hebben hij komt er vanzelf wel achter dat jij de baas bent en dat hij normaal moet doen.

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:03

Misschien in combinatie met bovenstaande tips vaker de wei in gaan:
- mesten
- gewoon even rondje lopen
- lekkers brengen
- pakken en een rondje door de wei lopen
- ...

(aan het feit dat jij wel of geen halster in je hand hebt kan ze afleiden of je ze gaat halen, let hier dus op :o )

Succes /3

KirstenxxH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:57

misschien moet je is een dagjes bij dr in de wei gaan zitten als ze dat toelaat denk ik dat je dr sneller kan pakken

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:44

Ik heb dat probleem ook!
En ze probeert dan ook te bijte.
Je zou eigenlijk best blijven staan en het gewoon negeren maar uit ervaring weet ik dat ze je gewoon zal omverlopen.
Ik maak me altijd heel groot en zwaai met mijn touw richting haar neus
(je moet wel oppassen dat als het er tegen is je het paard geen pijn doet want dan worden ze nog agressiever en is het de volgende keer nog moeilijker )
en dan moet je het halster pakken als ze gewoon vlak bij je stilstaat en direct belonen (best geen eten).
Zorg wel da je zelf altijd veilig staat.

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 16:08

jaah dank je wel, ze loopt je ook gewoon omver jah, maar ze staat nou gelukkig inde wei met een halster en dan gaat het al wat makkelijker, dank je wel allemaal voor al jullie tips!!!
X

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:30

als ik zo'n paard heb in de wei.. doe ik net of ik haar niet zie.. :+ loop een beetje om me heen te turen.. naar de grond.. etc.. zolang ik maar geen oogcontact heb met het paard en loop rustig naar haar toe.. als ze dan wegrent gewoon achter haar aan lopen zonder oogcontact.. als zij links gaat ga jij ook links draait ze om naar rechts draai jij mee net zo lang tot ze stil staat dan loop je toe.. draait ze weer links ga jij ook links enzovoort.. en idd als ze je 'aanvalt' moet je jezelf groot maken en wegjagen.. en dan weer over nieuw beginnen met het achtervolgen zonder oogcontact..

als je land heel groot is zet dan een stuk af.. zodat je niet elke keer een kilometer achter haar aan moet lopen..
en als je dit gaat doen.. doe het dan zonder iets in je handen .. hou je handen leeg.. dus geen halster touwtje oid ..

probeer dit een of 2 keer per dag en als je dan haar rustig hebt weten te pakken beloon haar dan ! dat is zo belangrijk.. beloon haar met een snoepje/suikerklontje/halsklopje
je kan ook dat als je haar hebt weten te pakken te krijgen dat je haar na 5 minuten weer loslaat en dat je halfuur tot uurtje terugkomt dat je haar weer pakt .. dat je paard het 'pakken' niet asosieert met 'uit het weiland halen' wat dit paard dus niet leuk vind :') maar dat het paard het 'pakken' asosieert met 'ooh leuk daar is het vrouwtje weer wat zou ze nu hebben voor lkkrs?? :):) ' :+

heel verhaal :Y) maar zo doe ik het :P