Nou hebben we een pensionstalling met aardig wat mensen, maar niemand die geschikt is als groom omdat ze A: niet willen, B: niet kunnen omdat ze zelf ook wedstrijden hebben, C: geen verstand hebben van paarden.
Maar goed, nu de hamvraag... Waar vind je een geschikte groom die dat vrijwillig wil doen? Marktplaats en bokt had ik zelf al aan gedacht (al mag ik daar op bokt nog geen berichten plaatsen...te weinig "zinvolle" berichten)
janouk
Geplaatst: 13-05-11 10:33
Goede groom begint bij iemand vinden die interesse heeft en het leuk vindt om te helpen met je paard. Opleiding doe jezelf als koetsier. En met zijn drieën (vieren) bouw je aan een goed team; dat gaat niet vanzelf. Mijn ervaring leert, dat de meeste ruiters nog geen goede groom zijn (al denken ze dat soms wel ). De mensport is nu eenmaal iets heel anders dan paardrijden onder het zadel.
Ik ken het probleem! Ik zoek dan niemand voor wedstrijden, maar om me te vergezellen voornamelijk. Ik had zelf een advertentie gezet op marktplaats. Daarna zelfs nog een oproep dat er geen ervaring noodzakelijk was, maar ik heb nog steeds niemand gevonden... Inmiddels heb ik het opgegeven. De meeste paardenmensen hebben hun handen al vol aan hun eigen (verzorg)paard/pony en de meeste jongere meiden houden niet zo van mennen.
Poeltje
Geplaatst: 13-05-11 10:53
Neem aan dat je lid bent bij een menvereniging? Misschien kun je daar een oproepje plaatsen.
cyclo86
Geplaatst: 13-05-11 10:56
denk dat het ook ligt aan de locatie. Als je in een dichtbevolkt gebied woont heb je meer kans een vrij iemand te vinden die mee wil doen, als je een heel weinig bevolkt gebied woont is de kans nou eenmaal veel kleiner. Je eisen ook zo klein mogelijk maken zodat mensen niet afgeschrikt worden erdoor, leuke foto s van jou en je paard/pony maken denk ik ook een leukere indruk dan enkel een oproepje. Kortom maak het zo aantrekkelijk mogelijk voor je doelgroep
Nou, die vlieger gaat ook niet op, ik woon in de randstad van Rotterdam....
cyclo86
Geplaatst: 13-05-11 11:17
oops niks gezegd.
balloon
Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-11 12:08
Via de menvereniging is iedereen al voorzien van span. Geen grooms available dus. Misschien eentje, maar die heeft de wedstrijd van morgen ook alweer afgezegd. Ze rijd zelf ook enkelspan zonder groom dus we wilden elkaar wel helpen, maar onze agenda´s matchen niet.
Ik kan me het probleem goed voorstellen! Ik heb het voordeel dat mijn zus het groomen helemaal leuk vind maar zelf niet zo nodig de leidsels in handen hoeft te hebben!
Zij zal dus mijn wedstrijdgroom worden voor de marathon e.d. Ze gaat nu ook (bijna) altijd mee naar les en we hebben gisteren onze eerste beginseltjes gehad tijdens de les voor de marathon!
Tevens heb ik een aantal meiden die graag me gaan als ik gewoon een ritje ga maken, ook als ik wedstrijden ga rijden zijn zij allemaal er gewillig om mee te gaan om te helpen, voorlezen en noem het allemaal maar op.
Voor mij dus niet zo'n probleem maar kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die niet in deze luxe positie verkeren....
VanHuisUit
Geplaatst: 13-05-11 12:41
via Bokt Zo is het bij ons gegaan. Had oproepje gedaan omdat ik een paar 'extra' handen zocht bij het beleren van een van onze pony's. Iemand meldde zich en vond het zo leuk dat ze ook haar koetsiersbewijs is gaan halen en nu zelf ook haar paard wil laten beleren. Ik was al bang dat ik daardoor deze supergroom kwijt zou raken maar ze vindt het gewoon erg leuk op de wagen en ook om mee te gaan naar wedstrijden. Als zij straks iemand nodig heeft help ik haar ook natuurlijk.
Ik vond het vooral belangrijk dat het in eerste instantie met mij klikte en dat de persoon in kwestie een beetje gevoel heeft voor mijn type pony's /paard. Zo langzamerhand raak je wat op elkaar ingespeeld en weet je wat je aan elkaar hebt. Zonder groom is het lastig mennen en al helemaal met tweespan of als je wedstrijden wilt gaan doen, dus een goede groom is goud waard
Daarbij denk ik wel dat je het een beetje aantrekkelijk moet maken voor een groom. Als ze bijv willen leren mennen help je daar mee of ga je een keer naar een les gezamenlijk en kan zij ook aan de slag. Of af en toe gewoon eens wisselen, jij groomen en de groom op de bok. Dat soort dingen. Het is ook iets wat moet groeien natuurlijk, dat je een team wordt.
Heb trouwens ook daarvoor wel wat missers gehad hoor, dit kwam dus niet zomaar uit de lucht vallen. Mensen die zich niet aan afspraken houden, mij gaan vertellen wat ik moet doen of laten of hoe ik om moet gaan met mijn pony's, mensen die maar zitten te flierefluiten en niets doen (heb je dus ook niets aan), hele onhandige types of rare lui dat je denkt: met jou wil ik never nooit niet op de bok zitten
Wal_1
Geplaatst: 13-05-11 13:03
Ik had dat probleem ook altijd, dus ben gewoon naar een vriend van mij gegaan die wel enthausiast was. die heb ik in het winterseizoen helemaal opgeleid tot groom. en nu zijn we een goed team we spreken vaste tijden af. iemand die enthausiast is leert zomaar het optuigen/groomen. ook belangrijk is dat ze niet bang zijn.
dus zoek gewoon een persoon waar je goed mee kan opschieten. vraag of hij/zij er zin aan heeft en ga gewoon te rijden. de praktijk leer het snelste!
Ik heb nu 2 verzorgmeiden die zelf nog graag onder het zadel willen rijden, ze komen meestal 2x per week Als ze mij helpen met inspannen mogen hun ook rijden. Iedereen blij dus. Ook met jonge pony's heb ik er goede hulp aan.
En op wedstrijd groomt Evelli mij regelmatig. Ik heb thuis wel een handje om de troep op te laden vaak. En zei helpt me weer met alles op wedtrijd afladen en weer op te laden.
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-05-11 18:13
Ik had iemand gevonden via Marktplaats. Erg jong en geen ervaring met mennen, maar wel heel welwillend. En dat ging super, echt een hele leuke meid.
En verder, een goede vriendschap aangaan. Ik groom al bijna tien zelf bij een menner hier uit de buurt. Een heel enkele maal stap ik als groom op bij andere vrienden.
BlackDevils
Geplaatst: 13-05-11 18:24
Dyonne schreef:
Een heel enkele maal stap ik als groom op bij andere vrienden.
De mijne ook niet. Hij vind het gezellig op wedstrijd en is wel gek op dieren in het algemeen maar hij kan zich sowieso niet voorstellen dat je al je halve leven 1 en dezelfde hobby heb.
VanHuisUit
Geplaatst: 13-05-11 20:46
Is nou zo jammer dat ik ben gaan mennen na ons trouwen
Manlief heeft zelfs nog nooit op de wagen gezeten, hij vindt het doodeng
balloon
Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-11 21:09
Hahaha, nou mijn relatie komt ook echt niet op de bok. Ze vindt het wel leuk, maar echt genoeg motivatie is er niet.
ZEJA
Geplaatst: 13-05-11 21:16
Napie schreef:
Ik ben met mijn groom getrouwd. Staat in de huwelijkse voorwaarden
Geld voor mij het zelfde. Alleen wil hij met wedstrijden niet achter op alleen met trainen
Ik heb het zo voor elkaar dat ik met de eigenaresse mee ga met de kar. Zij rijdt meestal in het begin een stuk en daarna pak ik van haar over. Zijn we altijd met 2 en rijden allebei en helpen waar nodig met pony vast houden en in en uitspannen. Een voordeel is dat we beide geen wedstrijd ambities hebben en momenteel alleen op de weg onze kilometers maken. Daarnaast heb ik de vrijheid dat als de eigenaresse niet kan, dat ik hem mag meenemen als ik een ander zo gek vind om mee te gaan of hem mag rijden of wat ik wil.
Ik zou graag meer ervaring op willen doen op menwedstrijden, heb alleen dus nog geen ervaring en ben dus ook (nog) geen goede groom
VanHuisUit
Geplaatst: 13-05-11 22:38
Citaat:
Ik zou graag meer ervaring op willen doen op menwedstrijden, heb alleen dus nog geen ervaring en ben dus ook (nog) geen goede groom
Nou gewoon gaan doen lijkt me, extra paar handen is altijd welkom bij elke menner denk ik dan zo. Tenminste, als je de antwoorden hierboven ziet kun je overal 'aan de bak' / 'op de wagen' dus