[AR] Wat een ongelooflijke pestherrie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Wat een ongelooflijke pestherrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:56

Gisteren heb ik mijn veiligheidssluitingen aan mijn lamoen bevestigd dmv triangels. De sluitingen klapperde en kletterde als een malle tegen het metaal van het lamoen. Wat een drama zeg! Mijn pony werd het zodanig zat dat hij een paar flinke schoppen tegen mijn kar heeft gegeven aan het eind van de rit, en eerlijk gezegd had ik daar zelf ook wel zin in! Het is maar goed dat ik een pony heb die verder nergens bang voor is...
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die deze ervaring heeft. Is dit altijd zo erg? Want dit is echt een onhoudbare situatie. Ik heb nog wat flanellen lappen die ik maar om dat stuk lamoen ga aanbrengen om de klappen op te vangen (heb ook allemaal lakschade nu daarop) maar dat is ook niet echt mooi. Wat hebben jullie hiervoor bedacht?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:16

Heel herkenbaar :+
Zo heb ik ook een keer een rondje gedaan, met Snuit. Arme pony vertrok geen spier maar ik werd er echt stapelgek van }:0
Neem een binnenfietsbandje, knip er stukjes van en trek die om de sluitingen, als een soort 'kokertje'.
Hoor je nog wel wat, maar niet meer zoveel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:58

Veiligheidssluitingen aan het lamoen, dmv. triangels......
ik snap niet helemaal wat je dan bedoeld. Bedoel je niet zo'n triangelding aan je strengen, daaraan de paniekhaak, en dan aan de zweng? Want een triangel met daaraan de veiligheidssluiting maak je niet aan het lamoen vast, maar aan de zweng.

Kortom: leg eens uit, want ik snap het niet :+

Edit: ah wacht, jij was van dit topic:
en toen zei je, aan het eind v/h topic:
Brendaaaa schreef:
ik heb inmiddels bij de menner ook strengbussen gekocht, dus als het goed is kan ik nu veilig de weg op! Strengbussen, veiligheidssluitingen en een veiligheidssluiting voor de broek.

Dus je hebt dus de strengbussen/triangels gekocht:
Afbeelding

Want als je dus die strengbussen aan je strengen bedoeld, en dan de paniekhaak daaraan, en dan aan de zweng, tsja, had ik je al van te voren gezegd; dat schijnt nogal te zwiepen en te rammelen.... ;) dus daarvoor was je wel gewaarschuwd. Misschien dan toch beter omruilen voor deze haakjes

Afbeelding
, die haakjes, die heb ik ook, en dat hoor je héel soms iets, maar lang zo erg niet. Panieksluitingen zijn welliswaar een stuk veiliger, maar je hoort ze helaas soms wel iets. Al is dat dus idd denk ik wel te verhelpen met een stukje rubber of fietsband. Maar dan moeten ze natuurlijk nog wel gemakkelijk open en dicht gaan, anders dan wordt het er ook niet veiliger op ;)

Edit:
hou er ook rekening mee dat je de strengen dan ook een paar gaatjes korter moet doen, nu je dus van stropstrengen naar paniekhaken bent gegaan? Misschien rammelt het daarom nog wel meer, omdat de strengen nu te slap staan. Ik heb dus bovenstaande haakjes, met daaraan de panieksluitingen, en ik moest mijn strengen toch wel met een gaatje of 4 á 5 verkorten (en die gaatjes zitten vrij ver uit elkaar).

Crista

Re: Wat een ongelooflijke pestherrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:47

Heeel erg herkenbaar! Ik heb isolatiemateriaal om mijn lamoen vastgetaped, omdat ik er ook helemaal hondsdol van werd! Heb nu doorlopende strengen aan mijn tuig en kan dus mijn veiligheidssluitingen direct aan mijn strengen vastmaken, dan is er geen geklapper...

Voor jou, enige tip, je lamoen beschermen.... Iets anders zit er niet op als je met veiligheidssluitingen wilt blijven rijden... Succes!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:46

Ik heb inderdaad nu exact de combi van het plaatje hierboven. Ja, ik was gewaarschuwd dat het zou rammelen, maar dit is een compleet orkest aan je kar! Dat ze daar niet wat anders voor verzinnen is onbegrijpelijk! Ik snap nu dat ik dus idd beter wat anders had kuinnen kopen, maar ja, dit was allemaal al prijzig genoeg dus ik moet het er maar mee doen. Ik heb ook een heel nieuw tuig aangeschaft, dus heb idd de strengen kort genoeg nu.
Doorlopende strengen zal idd ook wel wat minder klapperen:-) Maar ik kan me niet weer een nieuwe toestand veroorloven momenteel. Ik ga idd de lamoen maar beschermen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:16

HEt heeft vooral met de constructie van de burries van de tweewieler te maken in combinatie met de zweng. Dat zorgt voor die herrie. Bij mijn tweewielers zowel bij peerd als poown heb ik dat ook, bij mijn wagen dus niet. Daar zit de zweng lager dan het lamoen, waardoor de sluitingen niet tegen het lamoen aangaan. Ja wel eens een keer, maar niet irritant.
Maar met die binnenfietsbandjes werkt prima hoor :j

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:28

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:35

Brendaaaa schreef:
Ik heb inderdaad nu exact de combi van het plaatje hierboven. Ja, ik was gewaarschuwd dat het zou rammelen, maar dit is een compleet orkest aan je kar! Dat ze daar niet wat anders voor verzinnen is onbegrijpelijk! Ik snap nu dat ik dus idd beter wat anders had kuinnen kopen, maar ja, dit was allemaal al prijzig genoeg dus ik moet het er maar mee doen. Ik heb ook een heel nieuw tuig aangeschaft, dus heb idd de strengen kort genoeg nu.
Doorlopende strengen zal idd ook wel wat minder klapperen:-) Maar ik kan me niet weer een nieuwe toestand veroorloven momenteel. Ik ga idd de lamoen maar beschermen.

Ik heb geen doorlopende strengen en toch mijn veiligheidssluitingen direct aan de strengen vast. Wat voor ring zit er bij jou aan het uiteinde van de streng (in de lus) een ronde of een vierkante?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:09

een vierkante, maar dat heeft er niets mee te maken, je mag je veiligheidssluitingen absoluut niet direct aan je strengen vastmaken, dat is gevaarlijk! Dat zie je ook op het plaatje een stukje naar boven.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:11

lanouska schreef:
wij hebben dit aan de snelsluitingen van de voorste paarden van een 4span dit omdat je met hun zware staarten zelf de sluitingen optrekken maar kan je natturlijk ook gebruiken tegen het lawaai
http://www.letty.nl/mensport/veiligheid ... lip-covers

deze gaan natuurlijk wel alleen om de sluitingen zelf heen, maar bij mij maakt ook de triangel de herrie.Vind die dingen trouwens wel onwijs duur zeg!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:23

Brendaaaa schreef:
een vierkante, maar dat heeft er niets mee te maken, je mag je veiligheidssluitingen absoluut niet direct aan je strengen vastmaken, dat is gevaarlijk! Dat zie je ook op het plaatje een stukje naar boven.

Wat een banketstaaf, we doen al twintig jaar niet anders

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:00

Idd banketstaaf! Sommige tuigen worden geleverd met d ringen aan het eind ervoor ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:31

Jep zo is het het zou toch wat zijn als je ze daar niet aan vast mag maken,

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:37

Ik vroeg me ook al af waarom dat niet mag en gevaarlijk is? Ik heb ze namelijk precies zoals op het plaatje waar bij staat "dit is gevaarlijk". Zat er al aan te denken het kleine stukje leer eraf te snijden zodat de sluiting recht zit..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 20:38

Het schijnt dat dat niet stevig genoeg is...ik heb die dingen er speciaal bij gekocht (na laten sturen ook nog) omdat ik begreep dat het uiteinde van je streng niet stevig genoeg ervoor is om de kracht te kunnen dragen? Ben dan ook wel verbaasd eigenlijk dat jullie dat al jaren doen? Ik ben een beginner, en dit is me echt met klem afgeraden hier op bokt toen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:56

Die vierkante ringen bij stropstrengen zijn niet sterk genoeg om zomaar een panieksluiting in te hangen. D-ringen of de speciale haakjes die Joyce toont, zijn dat wel. Je strengen zelf zijn zeker ook stevig genoeg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:00

Brendaaaa schreef:

Tsja, dat is dus het risico van die dingen. Maar kun je ze niet terugsturen? Of doorverkopen?
Die strengogen die ik heb zijn helemaal niet zo duur hoor, het duurste, de paniekhaken zelf, die heb je al.

Brendaaaa schreef:
Het schijnt dat dat niet stevig genoeg is...ik heb die dingen er speciaal bij gekocht (na laten sturen ook nog) omdat ik begreep dat het uiteinde van je streng niet stevig genoeg ervoor is om de kracht te kunnen dragen? Ben dan ook wel verbaasd eigenlijk dat jullie dat al jaren doen? Ik ben een beginner, en dit is me echt met klem afgeraden hier op bokt toen.

Zie post SuseQ hierboven.
Strengen met van die 4kante/rechthoekige gespen aan het uiteinde, zijn idd niet geschikt om daar meteen een paniekhaak aan te bevestigen, omdat dit idd niet stevig genoeg is. Dat zijn meestal nog de wat oudere modellen tuigen, die hebben stropstrengen en dat zijn vaak nog met die vierkante ogen aan het einde.

Tegenwoordig worden steeds meer tuigen verkocht met strengen met D-ringen er aan, en soms kan je daarmee zelfs met stroppen én met paniekhaken mee rijden. En die ringen zijn er speciaal voor ontworpen om direct met paniekhaken te rijden.

Maar volgens mij is er in jou topic ook heel duidelijk gevraagd naar hoe de ogen van jou strengen er uit zien, of deze vierkant waren of niet, volgens jou waren ze vierkant. Conclusie: dan moet je dus of die strengbussen hebben die je nu hebt (maar die zwiepen/rammelen dus heel erg) of die oogjes die ik heb. En dan is het dus ook gevaarlijk om de paniekhaken aan die vierkante ogen te maken.