Moeilijke oefeningen leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Moeilijke oefeningen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:48

Hoi! :wave:

Ik zie altijd VD topics voorbij komen en het lijkt mij ook leuk om te proberen. Ik wil dat via het clicker-systeem gaan doen. Hier weet ik al aardig wat vanaf en heb mijn pony een jaartje terug ook al voetje leren geven wat ze binnen een dag of 2 al onder de knie had. Maar nu wil ik wel wat serieuzer te werk gaan, ipv zomaar ergens beginnen terwijl ze het begin niet eens kent.

Maar goed, hoe ik met het begin te werk moet gaan weet ik, nu vraag ik me alleen nog af hoe mensen hun paard al die lastige oefeningen leren. Dan bedoel ik steigeren, flemen etc. Ik ben absoluut nog lang niet van plan om dit soort dingen te gaan leren, maar dan heb ik alvast wat informatie.

makkelijke oefeningen zoals targets aanraken snap ik hoe je dat leert, maar mijn pony fleemt nóoit zomaar perongeluk, dus hoe begin je dan met zoiets? Hetzelfde geld voor steigeren.

Hopelijk kom ik zo aan wat info!

Groetjes!

LeonieL

Re: Moeilijke oefeningen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:20

flemen is niet heel moeilijk.
Mijn pony deed dat ook nóoit.
dus toen ging ze een keer met haar lippen zoeken naar eten, dat heb ik beloont.
Dat heb ik verder uitgebouwd, en nu kan ze flemen.
Let wel op dat je happen niet beloond.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:49

oja dat is wel slim!

En dingen als liggen of steigeren?

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:50

Kijk eens op http://www.everyoneweb.com/NALANTA, de site van E_Nalanta en H_Nalanta op bokt. Daar staat heel veel goed informatie over VD, hoe je kunt beginnen, welke kunstjes, enzovoort.
Succes!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:51

Op deze site kan je een heleboel informatie vinden. Hier staat ook beschreven hoe je het best kan beginnen met VD. Als je even googled kan je nog meer sites vinden over VD :)

edit: zelfde site als doriss :+

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:57

Bedankt! :j Ja hoe ik moet beginnen weet ik, maar het gaat me voornamelijk om de moeilijkere dingen die paarden niet uitzichzelf 'perongeluk' doen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:06

Kijk dat is nog is een handige site! Ik ga vandaag denk ik beginnen met wat kleine dingetjes en voetje geven (wat ik haar dus al eerder heb aangeleerd). Clicker bij de dierenwinkel was bijna 10 euro, dat vond ik een beetje overdreven dus ga er eentje bestellen. Doe het vandaag maar even met m'n tong. :')

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:23

Clicker kun je ook bij de boerenbond kopen, ik heb er een van 2,95 ;) liggen bij de hondenspulllen, de mijne is eigenlijk een hondenclikcer :=

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:27

Bij jumper (dierenwinkel) kost een clicker 2 euro :)

Edit: hier ligt hij ook bij de hondenafdeling ;)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:27

oke :D'

vandaag even geprobeerd, mevrouw vond het gras aan de bakrand alleen wat interessanter. hoe houden jullie de aandacht erbij want mijn pony vind het na een paar oefeningetjes wel mooi geweest.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:35

Dan moet je eerder stoppen ;) en het op een later moment opnieuw proberen. Dat heb ik namelijk ook nog wel eens, dat ik door m'n eigen enthousiasme te lang door ga. Nu de pony wat meer kan, kan ik ook meer afwisselen.

Begin niet met stijgeren, voor je niet weet hoe het moet. Dan ben je er nog niet klaar voor.
Begin met andere dingen, kleine kunstjes als kusje geven, ja en nee klikken, rondje om je heen lopen en dat soort dingen. Ga dan werken aan oefeningen naar de grond. Compliment Buiging, etc.
Zodat je er zelf ook wat geoefend in word. Liggen en stijgeren ziet er wel leuk uit, maar voor een paard is dat meer dan alleen maar leuk. Het paard moet je echt vertrouwen om te gaan liggen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:36

Wat heel belangrijk is bij het aanleren van oefeningen, dat je altijd denkt in kleine stapjes.
De eerste stap van bijvoorbeeld steigeren is niet direct met 2 benen de lucht in, maar enkel de intentie om het gewicht naar boven te verplaatsen. Daarnaast gaan er vaak weer allerlei andere oefeningen aan een bepaalde oefening vooraf.

Dat je paard het voor gezien houdt na een paar oefeningen en zelfs gaat eten, betekent hoogstwaarschijnlijk dat hij niet gemotiveerd genoeg is. Dit is dus een teken dat je daar aan moet gaan werken. Wat wij heel belangrijk vinden is dat een paard zelfs gemotiveerd is om bij jou te zijn, zonder dat daar clickertraining aan te pas komt. Grondwerk op houding en lichaamstaal is het sleutelwoord hierin.

Zomaar ongevraagd eten is hier niet toegestaan tijdens een training, dat is gewoon een 'regel'. Eten kunnen ze nog 23/7 per dag (als het goed is).

Succes!