[AR] Leert paard "houdinkje" met hoofd bij marathon op Z niveau?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

i_s

Leert paard "houdinkje" met hoofd bij marathon op Z niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:01

Sinds kort heb ik een heel lief paard erbij. Ik heb haar voor buitenritten. In het verleden heeft ze op Z niveau aangespannen gelopen (ik noem dat maar marathon? weet niet of dat juist is?). Ik zelf heb 0 verstand van aangespannen rijden en ga dat ook niet meer haar doen.

Zowel met proefrijden bij de verkoper als gisteren met de eerste buitenrit viel me op dat ze qua hoofdhouding neigt naar 1 vast "houdinkje", redelijk opgericht (ook weer niet heel hoog) maar in ieder geval met snuit wel stuk achter de loodlijn. Dit doet ze ook als er 0 druk op de teugel staat. Het lijkt wel dat ze denkt: ik ben aan het werk = houdinkje aannemen. Soms wil ze ook wel helemaal zakken, maar het houdinkje lijkt ook favoriet. Paard was overigens totaal relaxt, ook al was het haar eerste buitenrit op nieuw terrein. Ze ging ook niet hangen, tempo was perfect te regelen.

Is het zo dat bij aangespannen rijden en dan met name op Z niveau (ik heb geen idee wat dat inhoudt bij aangespannen rijden) de focus ligt op het aannemen van het soort houdinkje dat ik omschrijf? Of wordt op Z niveau zelfs gereden met bijzetteugels die paarden in de omschreven houding zetten?

Van mij mag ze op buitenrit een veel relaxtere houding aannemen dan zo in een krulletje. Als deze houding bij aangespannen op dat niveau gevraagd wordt (al dan niet met bijzetteugels) begrijp ik in ieder geval waarom ze die neiging heeft.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:05

hmm ik volg dit even. Een Friese merrie bij ons op stal heeft dit ook heel erg namelijk. Zij heeft ook Z voor de wagen gelopen. Marathon is echter wat anders dan dressuur; óók (en misschien wel vooral) voor de wagen.
Bij haar is echter ook de temporegulering zo nu en dan vér te zoeken....Voor een Fries kan zij enorm goed strekken en dat doet ze graag en veel en interpreteert de hulpen dan ook wel eens wat érg enthousiast....Wij gebruiken haar eigenlijk ook alleen voor buitenritten, maar ze loopt meestal in haar eigen 'krulletje'. Inderdaad vrij opgericht en achter de loodlijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:13

Volgens mij is dat 'opkroppen' ook wel een beetje Fries-eigen soms hoor, die hebben daar soms toch meer de neiging toe.

Z is een niveau, marathon is een discipline binnen de mensport. Als je samengestelde wedstrijden rijdt (SGMW, dus dressuur-vaardigheid-marathon) wordt er niet in B-L-M-Z niveaus gerekend, maar in klasses (klasse 1,2,3 en 4).
Ik denk dus dat ze dan misschien Z dressuur-vaardigheid is geweest.
Maar zo'n opgekropte houding is dan juist niet wenselijk, in feite is dressuur voor de wagen hetzelfde als dressuur ohz. daar wordt ook gevraagd dat ze in de juiste stelling en buiging lopen, en nageeflijk zijn. Zo'n opgekropte houding zal, zeker in het Z dressuur-vaardigheid, niet gewenst zijn, dus vraag me af of ze dat dan heeft gereden.

Bij de tuigsport zie je vaak wel een opgerichte hoofd-halshouding, en dat wordt ook veel met friezen gedaan, dan krijg je meer dit idee:

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:14

Wat is het verschil in dressuur aangespannen en ohz...
Dressuur is gewoon dressuur

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:27

Inderdaad hoort een paard voor de wagen ook gewoon de hand te volgen en dus niet in een houding te worden gerden. Dus ik kan mij niet voorstellen dat het paard Zdressuur/vaardiheid heeft gelopen en dan met mennen die houding heeft aangeleerd. Volgens mij kom je ook in de marathon niet ver met een paard dat niet een beetje correct word gereden trouwens, goed meegaan met de hand en soepel zijn is wel belangrijk in de marathon en dat kan niet zonder dressuurmatige basis. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met de tuigrubrieken en hoe daar de klassen liggen die worden inderdaad wel met hun hoofd vrij hoog gereden maar als je dat correct aanleerd zou het paard ook gewoon de hand moeten volgen, en dus ook gewoon met een gestrekte hals moeten gaan bij een losse teugel. (Ik trouwens ook wel een paard dat het niet correct heeft geleerd (cq hij is altijd in die houding getrokken) maar die blijft daar dan alleen met mennen zo bij lopen onder het zadel kan hij gewoon voorwaarts neerwaarts en nagefelijk komen en begint hij ook niet in die houding)

Ik weet sowieso niet of zo'n vaste houding wel van het mennen zou komen. De meeste paarden die ik ken zijn onder het zadel en voor de wagen nog best wel verschillend.

Friesepoonie

Re: Leert paard "houdinkje" met hoofd bij marathon op Z niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:35

Ik weet niet cker of het paard van TS wel een Fries is, maar dat even terzijde. Friezen hebben idd de neiging om op te kroppen, maar wel toevallig dat het blijkbaar meer voorkomt. 'Mijn eigen' (verzorgpaard) kropt ook wel op, maar zet zich dan eerder vast in de kaak en onderhals erop dan wat TS bedoeld. De andere merrie (die van het krulletje) is wel een beetje een heethoofd en als je haar dan op je zit tegenhoudt (of de teugels licht aanneemt) dan wordt ze meteen een krulletje. Hoofd op de borst en nek erop. Zij is wel degelijk Z dressuur geweest, zelfs Nederlands Kampioen Fries ras.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:43

Friesepoonie schreef:
Ik weet niet cker of het paard van TS wel een Fries is, maar dat even terzijde. Friezen hebben idd de neiging om op te kroppen, maar wel toevallig dat het blijkbaar meer voorkomt. 'Mijn eigen' (verzorgpaard) kropt ook wel op, maar zet zich dan eerder vast in de kaak en onderhals erop dan wat TS bedoeld. De andere merrie (die van het krulletje) is wel een beetje een heethoofd en als je haar dan op je zit tegenhoudt (of de teugels licht aanneemt) dan wordt ze meteen een krulletje. Hoofd op de borst en nek erop. Zij is wel degelijk Z dressuur geweest, zelfs Nederlands Kampioen Fries ras.

Oeps, mijn fout. Was helemaal in de veronderstelling dat er in de beginpost toch echt over een fries werd gesproken, dus daar was mijn antwoord ook op gebaseerd. Nu ik het terug lees wordt er in de 1e post na de beginpost over een Fries gesproken, waarschijnlijk dat ik daarom een Fries in mijn hoofd had :o

Nouja, dan geld uiteraard alsnog hetzelfde, en lijkt het me sterk dat een paard met zo'n opgekropte houding Z dressuur-vaardigheid is geweest.
En misschien dan alsnog voor de tuigsport is gebruikt, maar dan de 'gewone' tuigrubrieken voor tuigers en hackney's, en niet specifiek voor Friezen.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:04

Voor de duidelijkheid: het gaat hier inderdaad om een Fries.
Wat het is geweest wat ze precies heeft gelopen weet ik echt niet (dressuur vaardigheid of wat dan ook). Ze liep het niet bij de vorige eigenaar, maar bij de eigenaar daar weer voor maar wel heel fanatiek begreep ik.

Hoe dan ook, "de hand moeten volgen" geldt wat ik inmiddels begrijp evenzeer bij aangespannen als onder het zadel. Ik ga wel met een instructrice ernaar kijken. Ik gun het deze braverd om ook wat meer als automatisme te zakken, dat moet toch lekkerder zijn voor het paard lijkt me en op buitenrit is relaxen natuurlijk het doel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:26

Als ze op niveau gereden heeft, kan je een mailtje sturen aan de KNHS en de sportstanden opvragen van je paard; naam en levensnummer meesturen. Dan weet je wat ze heeft gelopen.

Z dressuur menproeven vind je op www.dressuurproeven.nl. dan kan je zelf zien wat er gevraagd wordt.
En dezelfde eisen gesteld qua oprichting, verzameling etc.

opkroppen is een basisprobleem dat je onder het zadel dan ook tegenkomt; waarschijnlijk te weinig ruggebruik. Niets met mennen te maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:31

Tsja, paarden kunnen natuurlijk in het verleden goed hebben gelopen, maar op een gegeven moment toch zijn 'verprutst', of ze heeft de laatste tijd gewoon te weinig training gehad.
Zou ook kunnen dat ze zo'n houding aanneemt omdat ze ergens last van heeft en/of pijn heeft, haar rug bijv.
Als ze zo 'opgekropt' loopt, spant ze vast ook haar rug strak aan, of niet?

Veel lang en laag trainen aan de longe, ohz. en voor de wagen, evt. aan de longe met gebruik van een pessoa of zo'n longeerhulp. Zelf vind ik een pessoa niet zo fijn werken, omdat dat achter de achterhand langs loopt en ze dan toch nog eens een 'ruk' in de mond krijgen naar mijn idee. Voor mijn pony's werkt het igg niet. Ik heb de dubbele longe ook wel eens zo vast:
Afbeelding

Dus door de bitringen heen, en dan tussen de benen vast maken. Wel mee uitkijken, dan moet je de leidsels/longeerlijnen echt losjes hebben, als je er teveel druk op zet dan kan je ze juist uitnodigen om opgekropt te lopen en als je wil kan je ze zelfs met hun kin op de borst trekken. Maar als je dit wat oefent en lichtjes contact houd, nodigt het vaak ook uit om wat langer en lager, over de rug te lopen.
Voordeel van deze methode boven het gebruik van touwtjes of een pessoa vind ik dat je de 'hulpteugel' nu echt letterlijk zelf in de hand hebt, dus je kan zelf bepalen of je meer of minder druk wil hebben. Bij gebruik van touwtjes of bijzets gaan die van mij er toch vaak inhangen, of juist in verzet door hun hoofd zo hoog mogelijk te houden en er tegen in te trekken.
Voor optimale werking, als je je leidsels/longeerlijnen zo hebt, zijn kleine katrolletjes wel handig, dan glijden ze nog beter door de bitringen heen, bij mij blijft het af en toe nog een klein beetje 'steken' dus dan krijg je ook een wat meer 'stoterig' effect.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:00

Nee ik merk niet dat ze haar rug weg drukt of aanspant. Ze zakt ook wel regelmatig als ze losse teugel krijgt, maar zoekt ook regelmatig haar houdinkje weer op. Ik ben gewend van mijn andere paard (= geen Fries) dat hij geen kans onbenut laat om met zijn hoofd te zakken wanneer daar teugelruimte voor is (en laag is ook niet goed als dat betekent op de voorhand duiken etc) maar ben gewoon wat verbaasd over het ongevraagd aannemen van "de houding".

Dank in ieder geval voor de gegeven informatie inzake aangespannen rijden en tips.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:41

MIsschien is ze gewoon nog wat gespannen en dat dat een manier van uiten van de spanning is. Een goed afgericht menpaard is ook buiten gewoon bom en bom proof, dat wil zeggen: ze gaan er niet vandoor en blijven goed op je hulpen reageren. Maar als ze dus toch stress ervaart, dat ze in die houding gaat lopen.
Wat Janouk ook al zegt mendressuur heeft dezelfde uitgangspunten als dressuur onder de man. En dat betekent dus dat ze goed je hand zouden moeten volgen en niet in een houdinkje moeten blijven hangen.
Denk dus dat het een uiting van stress is. Met ontspanning, vertrouwen geven en naar het bit toerijden gaat dat vast wel goedkomen, ook onder het zadel. Ik heb behalve mijn eigen paard dat ook onder het zadel en voor de wagen loopt ook andere paarden gereden die beiden deden en ik herken het wel wat je zegt, maar zag dat dus vooral in het begin, als er spanning was. Probeer haar dan toch lager in te stellen en steeds met die neus eruit te rijden. Dus niet los laten, maar echt contact zoeken en 'naar voren duwen', dan laten ze op een gegeven moment de rug / hals los en lopen ze super lekker.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:01

Hoewel eerste buitenrit lijkt ze meer zo bom en bom proof als je zegt. Ik denk dus eigenlijk niet aan spanning. Zoals ik ook in mijn openingspost schreef, deed ze het ook bij proefrijden bij de verkoper in haar eigen vertrouwde omgeving (ook met verkoper erop).
Hoe dan ook, ze krijgt bij mij een luizeleventje met af en toe een buitenrit en ernstig lijkt het niet want ze zet geen pas verkeerd, schudt niet met haar hoofd, zwiept niet nijdig met haar staart, heeft de oortjes afwisselend vrolijk naar voren en op de ruiter gericht en is qua tempo prima te reguleren. Ik ben alleen verbaasd over het regelmatig vrijwillig onbenut laten van de vrije teugel in de vorm van zakken met het hoofd, dat zou voor haar toch ook lekkerder zijn zou ik denken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:43

Misschien komt het wel hoor, als je het vaak oefent, maar dan wel vanuit meer contact en steeds je hand iets naar voren doen, dus niet los, maar wel aanleuning houden.
Als ze er geen gekkenhuis van maken met een rit wil niet zeggen dat ze niet gespannen zijn, het wil alleen zeggen dat ze goed opgevoed zijn. Een paard kan er uiterlijk heel relaxed uitzien maar innnerlijk alles toch best spannend vinden :j .
Daarbij is de bitvoering/teugelvoering zeg maar bij onder het zadel echt heel anders in de mond dan voor de wagen. En ze mist ook nog de 'steun' van de oogkleppen. Dus het is voor haar niet zomaar 1:1 van voor de wagen --> onder het zadel.
En je hebt nog je eigen gewicht, op de rug, dat heb je voor de wagen ook niet. Plus dat ze gewend is aan een hele goede menner (met dito denk ik dan toch wel rustige en makkelijke leidselvoering), ik weet niet hoe goed jij kunt rijden (met rustige onafhankelijke hand met lichte aanleuning, dus niet 'los').

Mijn paard wil trouwens voor de wagen veel beter naar beneden / halsstrekken dan onder het zadel. Met longeren doet ze het ook veel meer. Anders wat longeerwerk, ook al geef je haar een luizenleventje, ze zal werken best wel leuk vinden hoor, zeker als ze op dat niveau gelopen heeft. Met longeerwerk / lange lijnen / pessoa leren ze ook goed wat meer naar beneden te zakken, te ontspannen in die ruglijn zeg maar, en veel menners doen dat ook regelmatig met hun paard.

Maar zo te horen is het een heerlijk paard! Veel plezier met haar.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 09:03

VanHuisUit, dank je. Misschien verbergt ze toch wat spanning. Ze wordt overigens al jaren niet meer op dat hoge niveau gemend, maar recreatief bereden. Ik zal eens zien of ze komende weken vanzelf meer gaat zakken en wil sowieso binnenkort een les van een goede instructeur om te vernemen wat rijtechnisch aandachtspunten zijn voor dit paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:35

Samen een team (combinatie) vormen kost tijd. Het paard moet ook leren te vertrouwen op de hand van de ruiter/koetsier en deze durven te volgen. :j