[AR] Afmetingen menschort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Afmetingen menschort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:05

Hallo,

Omdat ik nergens precies kon vinden wat ik zocht heb ik besloten zlef maar te gaan knutselen, aan jawel.... een menschort.

Alleen nu vroeg ik me af, wat zijn de afmetingen van zo'n schort??? Voor de lengte wil ik ongeveer 95 cm. aan houden maar de breedte?

Moet zo'n schort helemaal rond je middel kunnen en dan overlappen of niet? Daar heb ik namelijk eigenlijk geen flauw idee van!
En voor de lengte.... Moet ie net boven je schoenen hangen? Of gelijk me de grond?

Zou iemand voor mij zijn schort op willen meten :o :D

En eventueel een foto plaatsen van de achterkant, zodat ik kan zien hoe ver hij wel/niet moet overlappen....

En kan ik hem het beste maken met aan de bovenkant een leren riem om te bevestigen of met een stuk band waar dan een strikje in moet?

Als ie af is zal ik jullie het resultaat showen hoor!

Ik heb trouwens gekozen voor lichtbruin skai-leer en aan de andere kant lichtbruin met wit geruit :) het afzetband wordt denk ik of bruin of zwart, dat moe tik nog kopen....
Past mooi bij mijn tuig en de rest van mijn aanspanning (Lichtbruin, zwart en zilver)

gr. Crista

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:45

Volgens mij verschilt dat ook heel erg hoor........ of hij aan de achterkant overlapt.... ja, bij mij wel heel erg, maar dat ligt denk ik niet aan het schort, maar aan mijn figuur :+ Kan net zo goed dat hij dat bij een ander niet doet, of minder, of alleen aan de bovenkant.

Ik heb een waterdicht menschort (éne kant zwart skai, andere kant groen fleece), die kan ik vanavond wel even voor je opmeten? (ben nu niet thuis). heb ook nog een mooie bruine wollen, kan ik ook wel opmeten.

Mij lijkt aan beide kanten een stuk lint/band praktischer; net als een sloof in de horeca, waar je een strik in kan leggen. Dat heb ik zelf liever, zodat ik het wat strakker kan 'aansnoeren', anders zakt hij zo weer af. Voor extra stevigheid zou ik aan de achterkant, aan het éne lint, vlak bij of op het stof zelf, een inkeping maken, waar je de andere band dan doorheen haalt, dan kan je hem van achteren aantrekken en kiezen of je hem van achteren of van voren strikt (dan moet je lint wel wat langer zijn). Beetje lastig uitleggen zo, maar zo zien de sloven er op m'n werk ook uit, en dat past iedereen.

Dat waterdichte menschort heeft een klittenband bevestiging en is one size. Hartstikke leuk, 'one size fits all', maar dat geld niet voor mij, ben nogal eh, 'smalletjes' zeg maar.

Maar, je kan zelf dus wat gaan knutselen, maar heb je er aan gedacht om ifever hier op Bokt eens te vragen? Zij maakt tuigonderleggers, menschorten e.d. helemaal naar wens in allerlei stofjes en biesjes, speciaal op maat en je kan bij haar ook hele setten kopen, dus ook incl. tuigonderleggers. En dat is helemaal niet zo heel duur!
[EA-CO] [maatwerk] dressuur-spring-mensport [XXS-XXL]

Crista

Re: Afmetingen menschort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:05

Bedankt voor je reactie! Ja van ifever had ik inderdaad gezien, maar vind het ook wel leuk om er zelf mee aan de slag te gaan zeg maar :)

De stukje van die inkeping maken snap ik, had ik idd zelf ook al bedacht, alleen het stukje van een klitteband bevestiging bij die waterdichte schorten snap ik niet, heb ik wel al vaker gelezen maar geen idee wat ik me erbij voor moet stellen...

Als jij jou schort eens op zou willen meten, heel graag! :j

Denk dat ik er van het weekend (zondag ofzo) aan ga beginnen, ben benieuwd of het wat wordt haha

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:23

Crista schreef:
Bedankt voor je reactie! Ja van ifever had ik inderdaad gezien, maar vind het ook wel leuk om er zelf mee aan de slag te gaan zeg maar :)

De stukje van die inkeping maken snap ik, had ik idd zelf ook al bedacht, alleen het stukje van een klitteband bevestiging bij die waterdichte schorten snap ik niet, heb ik wel al vaker gelezen maar geen idee wat ik me erbij voor moet stellen...

Als jij jou schort eens op zou willen meten, heel graag! :j

Denk dat ik er van het weekend (zondag ofzo) aan ga beginnen, ben benieuwd of het wat wordt haha

Nou, dan zit er gewoon aan beide kanten van de schort een reep klittenband ipv. een lint/band wat je kan knopen. Dus je doet hem om en maakt het klittenband vast. Maar dan is hij mij dus veels te ruim.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:25

o op die manier, nee haha dat lijkt mij niks... als ik zorg dat ie een klein stukje overslag heeft moet het ook wel goed komen toch? En daarbij, ik rij toch niet als het echt zeikregent....

Dus daarvoor hoef ik het er niet op te hebben :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:36

Crista schreef:
o op die manier, nee haha dat lijkt mij niks... als ik zorg dat ie een klein stukje overslag heeft moet het ook wel goed komen toch? En daarbij, ik rij toch niet als het echt zeikregent....

Dus daarvoor hoef ik het er niet op te hebben :)

Ja hoor, want zonder overslag aan de achterkant zit het volgens mij ook minder stevig.
Ik plan het ook niet altijd, maarja, soms wordt je overvallen door de regen hé ;)

Als ik denk dat het evt. zou kunnen gaan regenen, neem ik m'n waterdichte menschort gewoon mee op de wagen. Dan hoef ik niet eens van de bok af om hem om te doen, maar dan leg ik hem gewoon los over me heen. Omdat ik op/in een bokkussen zit, blijft dat goed zitten en worden niet alleen m'n benen en m'n schoot niet nat, maar ook m'n kont niet. Ik vouw de zijkanten dan gewoon tussen de zijkanten van de bokkussen, en dan zit ik helemaal ingepakt. :j ideaal.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:07

ik zou gewoon je middel opmeten en dan een schort recht naar beneden maken, en de lengte zo houden dat het bijna de vloer van je wagen raakt, lekker warm en de wind kan er moeilijk onder. en je blijft droog bij een verrassingsbui.
misschien kan je je menschort zo maken dat hij half opklapbaar is met klittenband zodat je bij eventueel afstappen niet over je schort valt. dus naar boven omslaan, ik ga er zelf ook nog 1 maken, ben ook gek op mennen, helaas geen eigen paard.
succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:04

Heb even gemeten voor je.
Mijn waterdicht menschort van skai en fleece is 86 cm. breedte (loopt aan de zijkanten iets 'rond' uit) en 90 cm. lengte.
Mijn bruin wollen menschort is aan de bovenkant 83 cm. breedte, (loopt aan de zijkanten ook iets 'rond' uit) in het midden van de breedte is hij 100 cm. breed, en is 100 cm. lengte, de 'punten' beneden zijn ook iets afgerond.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:28

super! Dank je!