[AR] Mijn 2 mini hengsten voor het eerst in tandem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Mijn 2 mini hengsten voor het eerst in tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 23:59

Want ja waarom niet? Ik heb 3 pony's die beleerd zijn in enkelspan. Daarvan een 4-jarige hengst die ong 8 maanden voor de wagen loopt en een 6-jarige hengst die bijna 3 jaar voor de wagen loopt. Zeer brave dieren maar wel met voldoende pit. Zo werd ik vanochtend wakker met het idee om ze eens in tandem te zetten. Ik heb geen tandem-ervaring of vierspan-ervaring (voor het sturen) maar ik ken mijn pony's en heb veel vertrouwen in ze. Samen met de stalhouder dus de heren ingespannen en een rondje naar buiten gegaan. Naar buiten = rechte lijnen dus voor de heren makkelijker dan in de bak en stiekem voor mij ook. Ik had het wel een beetje onderschat want een rondje buiten lukt me maar ik zie mezelf geen vaardigheid of marathon zo doen. Pony's moesten eerst even wennen, voorpony Nelson was wat traag en met mijn 1.60 zweep kwam ik er net aan bij. En elke keer dat achterpony Blaze de zweep langs ziet gaan reageert hij. Als Blaze het echt goed onder de knie heeft dan zet ik hem voorop want hij is nét wat loperiger dan Nelson. Enige waar ik nog neit tevreden over ben is de leidsels van de voorpony want aangezien ik niet met oogkleppen men krijgt de achterpony die telkens bijna in zijn ogen. Volgende keer eventjes iets op verzinnen dus. Stalgenootje heeft wat foto's en filmpjes gemaakt en stiekem ben ik donderstrots op mijn kleine heren :D

Afbeelding

Op pad

Afbeelding

Beetje onwennig, Nels was nog wat aan het slingeren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lieve poowns <3

Ik was benieuwd of ik een bocht kon sturen maar dat viel me toch niet tegen _O-

In draf hadden ze fijn tempo erin

Klein galopje maar toen werden ze wel wat heet dus maar weer teruggenomen

:wave:

Tammy_

Re: Mijn 2 mini hengsten voor het eerst in tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:00

wat gaaf joh, ziet er heel leuk uit! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:19

Wat gáaaaaaaaaaf Sap! Stoer hoor!!!! :wow: :oo
Ik dat niet gedurfd hebben, hahahaha O:)

Kan je Blaze dan niet gewoon (halve) oogkleppen op doen dan? Of is hij dat niet gewend?

Ze doen het echt al erg netjes zo, voor de eerste keer zonder ervaring, en jij ook! Vind wel dat Nels nog wat teveel in de strengen loopt soms, maar dat zal vanzelf wel beter gaan met wat oefening.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 00:21

Nels is natuurlijk gewend om te trekken dus die voelde zich helemaal super toen hij merkte dat hij alleen maar hoefde te lopen :') Nee Blaze kent het niet en ben bang dat hij met oogkleppen angstig wordt omdat het al een rillert kan zijn. Maar misschien werkt het al als ik gewoon van die ogen aan mijn hoofdstel hang :) Mocht je ooit in de buurt komen moet je het eens proberen :j is gaaaaf

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:27

Sappos schreef:
Nels is natuurlijk gewend om te trekken dus die voelde zich helemaal super toen hij merkte dat hij alleen maar hoefde te lopen :') Nee Blaze kent het niet en ben bang dat hij met oogkleppen angstig wordt omdat het al een rillert kan zijn. Maar misschien werkt het al als ik gewoon van die ogen aan mijn hoofdstel hang :) Mocht je ooit in de buurt komen moet je het eens proberen :j is gaaaaf

Hahaha, ja da's waar natuurlijk :') Misschien werken alleen die ringen idd ook wel, zou wel mooi zijn, anders moet je een creatievere oplossing gaan bedenken.
Hahaha, dankje voor het aanbod, moet ik eerst moed bij elkaar verzamelen want ben eigenlijk niet eens zo'n held op de bok hoor :o :D
Als Elien er bij is en me genoeg opjut, dan durf ik al een stuk meer vaak :') :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 00:29

En tweespan dan O:) Die heb ik ook...en ik kan er vast wel een klavertje drie of tandem met 3 poowns van maken O:) Maar enkelspan mag ook hoor

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:36

super sap!!!! met ik met mijn mannen niet proberen met zo'n licht wagentje zonder rem :P

volgende keer zou ik indd leidselogen aan het hoofdstel van blaze maken. nu kan hij zn hoofd onder of over de leidsel doen. als je nels wat meer uit de strengen wilt hebben, zou je ze nog wat langer kunnen maken. dan is de grens tussen trekken en niet trekken groter, en het dus voor jou ook wat makkelijker. als nels wel trekt, wordt blaze minder stuurbaar.
en de oogkleppen, als je het niet probeert, weet je het ook niet ;) ik ben bang dat je het niet oplost met leidselogen. eventueel zou je ook wat dikke bontjes om de bakstukken kunnen doen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 00:39

Jouw gekke combi foto's hebben me geinspireerd. Ik wil ooit als ik écht levensmoe ben Feem ertussen zetten dat ik er 3 heb :')

Ik heb iets tegen oogkleppen omdat ik ze nooit nodig gehad heb := De stalhouder zijn ook al leidsel onder bakstuk doorhalen maar denk dat ze dan niet lekker erdoorheen lopen. Ik wil morgen eigenlijk nog wel een keer dus dan kan ik het perfectioneren (ow ja ik heb niet eens een hoofdstel met oogkleppen :') )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 01:08

Sappos schreef:
Jouw gekke combi foto's hebben me geinspireerd. Ik wil ooit als ik écht levensmoe ben Feem ertussen zetten dat ik er 3 heb :')

Ik heb iets tegen oogkleppen omdat ik ze nooit nodig gehad heb := De stalhouder zijn ook al leidsel onder bakstuk doorhalen maar denk dat ze dan niet lekker erdoorheen lopen. Ik wil morgen eigenlijk nog wel een keer dus dan kan ik het perfectioneren (ow ja ik heb niet eens een hoofdstel met oogkleppen :') )

Ik dacht eerst ook dat Roos niet goed op de oogkleppen zou reageren, maar als je het niet probeert, weet je het ook niet. Vaak moeten ze er even aan wennen, en dat heeft soms even tijd nodig, maar vaak gaat het prima hoor :j
Leidsels door de bakstukken is goed bedacht, maar lijkt me idd dat dat nog wel eens kan gaan stoten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 04:16

wat gaaf zeg sap!!
ze doen het al goed hoor voor de eerste keer!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:09

Zie er echt super gaaf uit.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:11

Wat een stoere meid ben je toch :D Gaaf hoor!

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:16

Haha leeuk! Ze doen het ook al braaf inderdaad! Maar volgens mij zijn jou pony's tot alles in staat :P

Ik had laatst ook in een opwelling mijn shetten in tandem gezet! Wat erg hielp bij mij was inderdaad die leidselglijders, maar ik rijd wel met oogkleppen dus weet niet of het bij jou het zelfde effect heeft!

Hihi mijn tandem:
Afbeelding

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:36

Super gaaf zeg!
Vind dat ze echt super braaf zijn en het goed doen voor de eerste keer!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:43

Ik had het vandaag opgelost met klittenbandjes en dat ging een stuk beter. Maare echt sturen...ik probeerde een volte te sturen en mijn volte had 6 hoeken ongeveer. Maar verder lopen ze echt super fijn, ook nu een langer stuk gegaloppeerd. Morgen maar weer een keertje doen want vind het errug leuk.

Eveline jouw tandem is ook gaaf, ik wilde het alleen niet met mijn marathonwagen doen omdat ik dacht dat het te zwaar voor mijn achterpony zou zijn (91 cm)

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:12

Jaa een beetje sturen is inderdaad knap lastig! Ik moest ook echt eerst mn voorpony de bocht om sturen en mn achterpony dat kleine stukje rechtuitlaten lopen en hem daarna de bocht om sturen. Anders liep mn achterpony ineens naast mn voorpony! haha!

Ik heb geen andere kar of sulky, dus moest het wel zo doen, maar mijn marathonwagentje is ook voor enkelspan goed te gebruiken.

Leuk dat het vandaag dus al veel beter ging! Succes nog! :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:16

Heeeel gaaf!!
De heren zien er ook weer fanastisch uit!! :j

reggyrat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:25

wat een leuke shetjes
en wat leuk hoe ze voor de kar staan
ga je er vaan mee op uit?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:10

sap, mooi tandem zo hoor!
wat is blaze weer mooi op kleur <3

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:15

Super leuk, als ik tandem spullen heb gevonden ga ik dat ook zeker proberen.
Wat een heerlijke pony's heb je! De voorste heeft echt een prachtig kleurtje :)

Edit: Ik heb even in je profiel gespiekt, je hebt allemaal van die knapperts! Vooral Blaze <3