Voor een plotselinge verandering is er altijd een (lichamelijke) aanleiding. Ik zou dus zeker niet flink op kracht gaan trainen voor het opgelost is; voorheen draafde je paard inmiddels wel gemakkelijk en toen was het even sterk neem ik aan.
Een paard heeft laterale aanleg of niet, een paard dat het niet heeft zal het niet opeens wel kunnen. Maar wat je bij paarden met laterale aanleg wel ziet, is dat m.n. de telgang sterker naar voren komt bij spanning (stress, wedstrijdspanning), verwarring (te moeilijke dressuuroefening gevraagd of verwarrende hulpen), of als er lichamelijke problemen zijn, m.n. rugpijn.
Telgang betekent op de voorhand lopen (en andersom, een gangenpaard dat meer op de voorhand loopt zal eerder in telgang gaan); blijkbaar weerhoudt iets haar ervan om de achterhand en de rugspieren goed te gebruiken. Hoofd naar beneden rijden lost het probleem niet op; sterker nog, het zal haar waarschijnlijk pijn doen en je zult zo alleen maar verzet oproepen.
Ik zou dus een goede osteopaat bij je paard halen (zelf juist supergoede ervaringen mee, maar de ene osteo is de andere niet...) en eerst de blokkade oplossen die er blijkbaar zit. De kliniek van Laarakkers vind ik ook echt een aanrader op dat vlak, zij hebben mijn jonge draver enorm geholpen o.a. met het wegnemen van blokkades in rug en bekken.