Telgang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_maaike_D

Telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:26

Hallo bokkers,

zoals sommigen van jullie weten rij ik aangespannen met mijn draver.
helaas heeft zich enkele weken geleden een probleempje voorgedaan waar ik graag meer ervaringen over zou horen.

Alex was op haar rug (schoft en lendenen) gebeten door een ander paard.
Er waren schaafplekken en een lichte zwelling zichtbaar.
Rust gegeven en daarna weer gaan rijden (mennen dus).
Ze liep goed en de plekjes waren mooi genezen.
Daarna zijn we op wedstrijd geweest in amsterdam, en heeft ze flink haar best gedaan.

helaas gaat ze sindsdien voor de wagen in telgang in plaats van in draf.
Dit voornamelijk op de verharde weg (autoweg en fietspad)
Omdat ik aan een lichamelijke oorzaak dacht heb ik een sportmasseur ingeschakeld.
deze heeft haar rug en achterhand losgemaakt. op zijn aanraden trainen we nu
flink op kracht, omdat hij zegt dat het probleem daar zit.
Er zijn verder geen lichamelijke gebreken, tanden ook onlangs bijgewerkt.

Nu zoek ik ervaringen met het uit de telgang rijden, of liever voorkomen dat ze het doet.
Ze lijkt het namelijk makkelijker te vinden om in telgang te gaan dan in draf.
Ze stapt groots en los, goed door haar lijf heen.
als ik het commando voor draf geef zet ze wel aan maar blijft net voor de draf hangen in telgang.
ze kan wel ontspannen in telgang, kan hard en zacht, bochtjes maken.
Als ik langere afstanden met haar rij draaft ze wel.
Op zachte ondergrond, weiland of veldje, draaft ze vrijwel altijd.
Onder het zadel draaft ze altijd, ook op de verharde weg.

wie o wie heeft er ervaring met zoiets.
tips zijn dus van harte welkom, maar hou het netjes.
Vragen staat vrij

SaintAissa

Re: Telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:35

Ik had tot afgelopen maandag een volbloed die dat ook deed. Heel apart.
Wat goed helpt is het hoofd laag zetten, telgang doen ze vaak met het hoofd hoger.

Rij je haar onder het zadel? Dat zou ik namelijk wel doen, zodat ze leert van achter naar voor te lopen in een goed tempo. Dan is het gauw opgelost.

Ik denk wel dat in dit geval het een fysiek probleem is. Zou eerder een osteopaat inschakelen dan een masseur, maar dat is mijn mening.

Succes!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:20

Onder het zadel doet ze dit niet. ik rij haar regelmatig om haar soepel te houden en de achterhand te trainen. Ze maakt nooit aanstalte om te telgangen onder het zadel.
Ik heb slechte ervaringen met een ostheopaat. daarom heb ik een masseur gezocht die probleemoplossend werkt. als je een goede, betaalbare ostheopaat weet zou ik graag zijn website zien, zodat ik dat eventueel kan overwegen. Ik denk niet direct aan fysieke problemen, omdat zo op zachtere ondergrond en onder het zadel wel kan draven. (aan de hand naast de fiets ook)

Met haar hoofd omlaag kan ze helaas ook goed telgangen.
Ze kan ook heerlijk ontspannen en netjes nageven...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:56

wat was het probleem eigenlijk met jouw paard?
en wat is er gedaan om het op te lossen?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:06

Voor een plotselinge verandering is er altijd een (lichamelijke) aanleiding. Ik zou dus zeker niet flink op kracht gaan trainen voor het opgelost is; voorheen draafde je paard inmiddels wel gemakkelijk en toen was het even sterk neem ik aan.

Een paard heeft laterale aanleg of niet, een paard dat het niet heeft zal het niet opeens wel kunnen. Maar wat je bij paarden met laterale aanleg wel ziet, is dat m.n. de telgang sterker naar voren komt bij spanning (stress, wedstrijdspanning), verwarring (te moeilijke dressuuroefening gevraagd of verwarrende hulpen), of als er lichamelijke problemen zijn, m.n. rugpijn.
Telgang betekent op de voorhand lopen (en andersom, een gangenpaard dat meer op de voorhand loopt zal eerder in telgang gaan); blijkbaar weerhoudt iets haar ervan om de achterhand en de rugspieren goed te gebruiken. Hoofd naar beneden rijden lost het probleem niet op; sterker nog, het zal haar waarschijnlijk pijn doen en je zult zo alleen maar verzet oproepen.

Ik zou dus een goede osteopaat bij je paard halen (zelf juist supergoede ervaringen mee, maar de ene osteo is de andere niet...) en eerst de blokkade oplossen die er blijkbaar zit. De kliniek van Laarakkers vind ik ook echt een aanrader op dat vlak, zij hebben mijn jonge draver enorm geholpen o.a. met het wegnemen van blokkades in rug en bekken.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:29

Ik ben helemaal niet voor holistische toestanden van Eric Laarakkers, maar dat terzijde.

Bij mijn volbloed was het gewoon een kwestie van ruggebruik onder het zadel. Puur de omscholing dus en niet weten hoe zijn rugspieren te gebruiken. Dus WELDEGELIJK op te lossen met voorwaarts neerwaarts rijden.

Ik denk juist omdat je paard alleen op harde weg in de kar gaat telgangen WEL aan een fysiek probleem. Een fysio werkt puur op de spieren, dit lost niks op als er blokkades in de wervels zijn. Ik heb zeer goede ervaringen met Peter van den Eynde. Een zeer bekende en goede osteopaat. Komt overal in Europa en zelfs Amerika als het moet. Dit is zijn website: http://www.paardenosteopathie.be/
Kost wat, maar de resultaten zijn zeker de moeite waard.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:19

het op kracht trainen is op aanraden van de masseur.
dit is onder het zadel en aan de longe. we bouwen rustig op met oefeningen
om haar van achteren sterker te maken.
aan de longe gaat ze goed door de rug en buigt ze normaal af (zonder hulpteugels)
ze toont geen protest, ontspant heerlijk. ik dwing haar dus niet om iets te doen waarvan ze pijn krijgt.

de masseur heeft de hele rug (spieren dus) nagekeken en de eerste keer was er redelijk veel spanning. dit heeft hij toen losgemaakt. de week daarop was er een normale hoeveelheid spanning. hetzelfde in de achterhand. het viel hem op dat ze niet erg veel kracht in de achterhand heeft en adviseert om dit te trainen. we zijn dus rustig begonnen om op te bouwen.
ze toont geen enkel protest, gaat netjes voorwaarts neerwaarts met een actief achterbeen.
Ze kan de rugspieren wel degelijk goed gebruiken. onder het zadel en voor de wagen als ze heuvel op gaat.

Waar ik zelf aan dacht is dat ze rugpijn heeft gehad, toen ze gebeten was.
ik krijg de indruk dat ze nu pijn verwacht. dat ze draven voor de kar in verband brengt met pijn in haar lijf.
Dit omdat ze onder het zadel en naast de fiets op de verharde weg wel wil draven.
ze heeft op wedstrijd trouwens wel spanning gehad, dat klopt.

ik ga de site van de ostheo even bekijken. graag hoor ik meer goede ervaringen met ostheopaten.
ik ga liever niet met haar ergens heen (uiteraard als er iets blijkt te zijn waarbij dit moet doe ik dit uiteraard wel) omdat ze nogal eenkennig is en ze gewoon meer ontspannen is op eigen terrein. daarom wil ik eerst kijken of hierin mogelijkheden liggen.