Valt NH, Vrijheidsdressuur en Clickertraining te combineren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Valt NH, Vrijheidsdressuur en Clickertraining te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:29

Ik heb mijn nieuwe beessie nog niet zolang. Wat ik vooral doe is dressuur rijden of een buitenrit, maar ik merk dat ze met dressuur er niet altijd evenveel lol in heeft. Ik zoek een nieuwe uitdaging voor haar en dacht dus aan VD en Clickertraining. Echter weet ik dat ik wel dol ben op mijn dier maar ze heeft niet zoveel met mij. Ze is wel mak en lief, maar ze heeft geen respect en ziet mij zeker niet als leider. Haar aandacht is allesbehalve op mij gericht. Als ik dan haar dingen wil leren, is het dan niet verstandig om eerst NH te gaan doen, om zo een band met haar op te bouwen, ook van haar kant en haar te laten merken dat ik de baas ben, de dominante en om dan vanuit daar VD/Clickertraining te doen? Of komt dat bij die trainingen vanzelf wel?

Ik begin me net in te lezen op deze disciplines en het is zoveel informatie wat er op me afkomt, dat ik haast niet weet waar het begin en het einde is en met al die verschillende sites is het ook niet echt handig. Ik moet maar even boeken halen :P

E_Nalanta

Re: Valt NH, Vrijheidsdressuur en Clickertraining te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:37

Ja, dat is zéker mogelijk :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:47

Het is mogelijk om via VD en clickertraining de verhoudingen met je paard recht te zetten, maar ik zou zelf de voorkeur geven om initieel een NH programma te volgen en het VD en clickeren er later bij te pakken.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:02

Ik denk dat het heel goed mogelijk is verschillende methodes te combineren, maar voordat je hieraan begint moet je wel heel eerlijk tegenover jezelf zijn. Ben je zelf ervaren genoeg om te gaan 'knutselen' binnen methodes? Door dingen uit het wildeweg te gaan combineren kun je ook juist verkeerde signalen uit gaan geven, met mogelijk allemaal vervelende dingen tot gevolg.

Als het je, zoals je zegt, al niet meer weet waar het begin en het einde zit bij het inlezen (begrijpelijk hoor, er is ook zóveel!) zou ik aanraden een heel goede instructeur te zoeken die zowel het rijden als het werk aan de hand met elkaar kan combineren.
Lukt dit niet, zou ik in eerste instantie kijken naar een instructeur die je kan helpen op het punt van grondwerk. Respect begint immers vanaf de grond aan de hand, en het zal je ook kunnen helpen in het rijden.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:45

Ik zou één methode uitkiezen die volgens een stappenplan werkt en deze vervolgens gaan volgen, omdat het voor jezelf overzichtelijker is en de methodes vaak zo in elkaar zijn gezet dat je met het begin begint en de stappen elkaar logisch opvolgen. Je zou bijvoorbeeld naar Parelli kunnen kijken, of de freestyle methode van Emiel Voest. Het is heel verstandig om je eerst flink in te lezen! Er komt inderdaad een boel informatie op je af maar na een tijdje zul je zien dat bijna alles met elkaar in verband staat en dan wordt het voor jezelf een beetje een logisch plaatje :) zo heb ik het in ieder geval ervaren.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:59

@raya00: Ik ga zeker niet zelf knutselen. Ik ben nu nog aan het lezen en informatie aan het verzamelen. Ik moet dan nog een keuze maken wat het beste is en dan ga ik er hulp bij zoeken. Maar ik ben nog verre van het daadwerkelijke handelen. Ik wil er zelf eerst meer van afweten.

Ik denk dat ik maar even een paar boeken ga bestellen. Iemand tips? In ieder geval dat boek van Pat Parelli, die lijkt me zeer interessant. Emiel Voest, daar heb ik wel van gehoord, maar nooit iets van bekeken/gelezen/gezien. Even googelen dus.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:42

101 horsemanship oefeningen is een héél fijn boek! Het sluit ook goed aan bij Parelli, een boel Parelli-oefeningen komen er in voor (maar dan onder andere benaming) en het begint echt helemaal bij de basis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:13

Boek van Parelli is een aanrader, verder kun je ook op Youtube gaan kijken, Parelli heeft een eigen kanaal (Parellitube), daar staan ook filmpjes op, van beoefenaars van Parelli, maar ook van Pat Parelli en zijn vrouw Linda.
De getting started DVD van Parelli is een leuke DVD om mee te beginnen (en betaalbaar ook)
Website van Parelli is http://www.parelli.nl
Je kunt ook Savvy club member worden, dan heb je iedere maand toegang tot heel veel materiaal online...

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:23

zeker te combineren. Juist leuk!

Als je maar zelf heel duidelijk bent in wanneer je wat wilt gebruiken. Zelf eerst denken dan doen. Ik combineer zelf parelli met vrijheidsdressuur. Bij de vrijheidsdressuur gebruik ik de clicker ook wel. Verder doen we ook nog andere dingen zoals lange lijnen, veel wandelen, longeren en beleren onder het zadel.