beste longeermethode?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

beste longeermethode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:46

Situatie: mijn paard heeft een lichte vorm van kissing spines, dus de rug mag niet te vaak/veel belast worden. Longeren lijkt mij in deze de beste oplossing om de spieren weer goed sterk te maken (want door een peesblessure heeft hij eveneens een paar jaar niet gewerkt), maar welke manier van longeren is de beste en minst belastende, en welke hulpmiddelen gebruik ik daar het beste bij? Wat ik nu merk met longeren is, dat wanneer hij de kans krijgt om z'n rug weg te drukken, hij gaat lopen hinkepinken in draf, of overspringt in galop. Zet ik daarentegen z'n hoofd wat meer naar beneden (waardoor dus z'n rug wat boller komt te staan), dan is er niets aan de hand. Maar: ik wil hem niet naar beneden 'dwingen', maar naar beneden 'vragen'. Ik vermoed dat de pessoa dit wel doet, maar hiermee heb ik totaal geen ervaring. Is er nog iets naast de pessoa wat een prettige manier van 'naar beneden vragen' in de hand werkt?

Rosalie123

Re: beste longeermethode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:46

Dubbele longe misschien? Dan heb je zelf precies in de hand hoe je je paard instelt. Met meer druk op de longeerlijn 'dwing' je hem wel in een houding, maar als je los laat, geef je je paard meer vrijheid. Net zoals rijden zeg maar. Pessoa heeft een soortgelijke werking, maar dan moet hij wel in dezelfde houding blijven en moet je zelf steeds naar je paard toe als je het tuig wil verstellen van lang/kort of hoog/laag.
Ik zou wel de eerste paar keren iemand erbij halen die meer ervaring heeft met longeren m.b.v. pessoa/dubbele longe en dit je goed kan leren.

Patsy

Re: beste longeermethode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:48

Ik zou zo'n longeerhulp gebruiken die van het bit, tussen de voorbenen en dan achterlangs over zijn rug loopt (geen idee hoe die heet).
Pessoa zou ik alleen doen onder begeleiding van een heel ervaren iemand (en dat is niet noodzakelijkerwijs iemand die beweert het al veel te hebben gedaan). Veel rugproblemen worden veroorzaakt door verkeerd pessoagebruik.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:53

Rosalie123 schreef:
Dubbele longe misschien? Dan heb je zelf precies in de hand hoe je je paard instelt. Met meer druk op de longeerlijn 'dwing' je hem wel in een houding, maar als je los laat, geef je je paard meer vrijheid. Net zoals rijden zeg maar. Pessoa heeft een soortgelijke werking, maar dan moet hij wel in dezelfde houding blijven en moet je zelf steeds naar je paard toe als je het tuig wil verstellen van lang/kort of hoog/laag.
Ik zou wel de eerste paar keren iemand erbij halen die meer ervaring heeft met longeren m.b.v. pessoa/dubbele longe en dit je goed kan leren.

Hier heb ik ook een goede ervaring mee.