[AR] Pride (nmprs) 1x aangespannen foto's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ProudOfPride

Pride (nmprs) 1x aangespannen foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 22:35

Pride is een NMPRS ruintje van 6 jaar (is 76 cm hoog). Pride is pas zo'n 3 weekjes beleerd voor de sulky, deze foto's waren van zijn 3de of 4de keer voor de sulky. Nu heeft hij al zo'n 7x voor de 'wagen' gestaan.
Ik heb Pride zelf beleerd en heb het erg rustig opgebouwd met hem. Een jaar geleden ben ik begonnen met wennen aan bit/sturen/lange lijnenwerk enz. De hele winter hebben we de buurt onveilig gemaakt met een plank slepen en aan tuig wennen. Van het voorjaar vond ik hem wel klaar om voor de kar te gaan, gelukkig mocht ik een leuke sulky lenen van de stalhouder :D We rijden nog lang niet op 'niveau', voorlopig ligt de nadruk op rust en ontspanning (hij kan soms wat stressen als hij naar zijn mening overvraagd wordt) en rijden we lekker ritjes door de polder...
Dank aan mijn moeder voor de foto's! Kijk en geniet ;)

Alle tips zijn welkom, maar houd het vriendelijk aub

Karretje klaarmaken
Afbeelding

Eerst even lekker poetsen
Afbeelding

Optuigen en inspannen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Klaar voor vertrek
Afbeelding

Rijden maar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ons uitzicht vanaf de sulky
Afbeelding

Achterkant hihi
Afbeelding

Nog wat foto's
Afbeelding
Afbeelding

Afspoelen en een verdiend lekker sappig appeltje
Afbeelding

Na afloop natuurlijk ook nog even lekker rollen
Afbeelding

:wave:

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:58

Leuke pony en mooie foto's !

vind de kar alleen wel een beetje te groot voor de pony, hij hang iets te veel naar voren.
waardoor er veel druk op zijn schoft komt te staan.

Verder is het tuig wel goed op maat.

ik hoop dat je wat aan de tip hebt,

en nog veel veilige kilometer toegewenst.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 23:05

Ik ben heel blij dat jij het ook ziet! Ik zat zelf al te twijfelen of het niet iets aan de grote kant was... Maar de stal eigenaar vond het nog wel gaan. Ik ben al aan het kijken voor een eigen wagentje (nog iets lager), maar best moeilijk om tuig/kar te vinden voor z'n klein dropje hihi. :P

Ps. Bedankt nog!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 05:50

Hij doet het braaf. :j

tip; de klepel op zijn voorhoofd dient geen enkel doel in een enkelspan. Het stoort het paard alleen maar. Je kan die gewoon verwijderen. (het dient om bij meerspannen de aftekeningen meer op elkaar te laten lijken).
Officieel moet je op de weg een (lelijke) oranje driehoek voeren voor de veiligheid in het verkeer, zodat je goed zichtbaar bent.

ilovemoney

Re: Pride (nmprs) 1x aangespannen foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:00

Ziet er leuk uit, mooi tuig ook!
Nog veel menplezier in de toekomst!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:28

bontjes waar ga je met de pony naartoe?

Mij lijkt je wagentje inderdaad ook te groot en niet goed in balans.
heb je al eens aan een HCA sulky gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:33

Leuke pony! :)
Mag ik vragen welk tuig je op hem hebt liggen?
Sulky is idd wat te groot.
Nog heel veel menplezier met je knappe mannetje gewenst! :D

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:13

Leuke pony heb je . Je hebt het netjes rustig opgebouwd. Zo te zien loopt hij braaf voor de wagen. Je zit er zelf erg ontspannen op, probeer meer contact met de mond te houden. Maar het is wel verstandig ten alle tijden je zweep in je hand te houden. Zodat je snel kan corrigeren als er iets gebeurt op de weg. Verder: veel plezier met je beesie.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 14:39

Bedankt voor de tips en reacties allemaal!!

@ janouk: ik vond die klepel ook al een beetje irritant, wist niet dat die alleen bij meerspan werd gebruikt. Bedankt voor de tip, ik ga het er gelijk vanaf halen ;)

@ Ilovemoney: Dank je wel, gaat zeker lukken!

@ IvysToeter: Nee die sulky kende ik nog niet. Zou die ook geschikt zijn voor mensen met rugklachten? Ik heb vaak nogal last van mijn rug en vindt een steuntje in de rug wel fijn hihi. Maar jij ook zeker bedankt voor de tip! (en de bontjes zijn ook wel wat groot eigenlijk hè, maar kleiner zijn ze niet te krijgen helaas)

@ FlorisSam: Tuurlijk mag dat! Ik heb het Basic tuig wat te koop is bij Roelruitersport in maat minimini shet met een mini shet hoofdstel en een shet singel :+

@NewForestje: Hij is inderdaad ook zeer braaf! Soms ziet hij wat raars en wijkt hij uit naar de andere kant van de weg (heel handig als er een auto aan komt), maar als ik dan juist niet te hard aandring gaat hij zelf heel snel weer terug naar de goede kant en loopt gewoon rustig door. Ik probeer mijn zweep zo min mogelijk te gebruiken, want daar gaat hij wel wat van stressen (als de situatie al wat spannend is voor hem). Maar ik zal voortaan zeker de zweep beter in mijn hand houden :j Bedankt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:23

Wat een scheetje, zo klein!
Sulky is idd wat te groot en niet in evenwicht, drukt daardoor op de schoft wat niet de bedoeling is.

Bontjes zijn wel héeel erg groot, bijna meer bontje dan pony. Als je toch leuk gekleurde bontjes wil hebben, zou je ook iets op maat kunnen laten maken bij http://www.horsetotaal.nl of bij bokster ifever (helemaal niet zo duur).
Door die gigantische grote en dikke onderleggers, zorg je er eigenlijk voor dat de pasvorm van het tuig niet meer goed is. Schoftje ligt nu hoog, borst hangt héel erg laag, die mag echt een stuk omhoog, hij trekt nu bijna met z'n voorbenen maar dat is haast niet te zien door het brede bontje. Bontje er onder uit halen en borsttuig een heel stuk omhoog hijsen, dan trekt hij ook een stuk makkelijker.

Verder inderdaad zweep altijd in je hand houden; ookal is hij nog zo braaf, als hij opzij springt kan jij niets met je leidsels en je stem, want vaak vallen ze toch over hun schouder weg. Als ruiter heb je je benen om je paard te begrenzen en te laten wijken voor druk, die mis je als menner, dus de zweep moeten je benen vervangen. Neem je de zweep weg, dan hou je nog maar heel weinig over, en dat levert gevaarlijke situatie's op.

Je schrijft dat hij nog wat stresserig op de zweep reageert; imo heb je dan een hele belangrijke stap van het beleren overgeslagen; namelijk het wennen aan de menzweep, en het leren wijken voor druk, daarna het leren wijken voor de zweep. Hoe je hem wijken voor druk leert, valt elders op bokt (en inet) wel te lezen, uiteindelijk vervang je dan je hand/vinger door de menzweep. Desensibiliseer hem ook voor de zweep, zodat hij het niet ziet als een middel van straf of 'harder gaan', maar als 'aanwijs/hulpstok'. Daar is hij namelijk voor bedoeld.
Voordat je verder gaat met rijden, zou ik dat er dus eerst even goed in 'programmeren', want je mist nu echt zo'n beetje je állerbelangrijkste hulp. En mocht het mis gaan, dan ben je vrijwel altijd te laat als je de zweep nog uit de koker moet halen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:06

Ziet er leuk uit zon klein dropie! Wat het karretje en de bontjes en de zweep betreft ga ik met de rest mee.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:33

JoyCiej007 schreef:
Wat een scheetje, zo klein!
Sulky is idd wat te groot en niet in evenwicht, drukt daardoor op de schoft wat niet de bedoeling is.

Bontjes zijn wel héeel erg groot, bijna meer bontje dan pony. Als je toch leuk gekleurde bontjes wil hebben, zou je ook iets op maat kunnen laten maken bij http://www.horsetotaal.nl of bij bokster ifever (helemaal niet zo duur).
Door die gigantische grote en dikke onderleggers, zorg je er eigenlijk voor dat de pasvorm van het tuig niet meer goed is. Schoftje ligt nu hoog, borst hangt héel erg laag, die mag echt een stuk omhoog, hij trekt nu bijna met z'n voorbenen maar dat is haast niet te zien door het brede bontje. Bontje er onder uit halen en borsttuig een heel stuk omhoog hijsen, dan trekt hij ook een stuk makkelijker.

Verder inderdaad zweep altijd in je hand houden; ookal is hij nog zo braaf, als hij opzij springt kan jij niets met je leidsels en je stem, want vaak vallen ze toch over hun schouder weg. Als ruiter heb je je benen om je paard te begrenzen en te laten wijken voor druk, die mis je als menner, dus de zweep moeten je benen vervangen. Neem je de zweep weg, dan hou je nog maar heel weinig over, en dat levert gevaarlijke situatie's op.

Je schrijft dat hij nog wat stresserig op de zweep reageert; imo heb je dan een hele belangrijke stap van het beleren overgeslagen; namelijk het wennen aan de menzweep, en het leren wijken voor druk, daarna het leren wijken voor de zweep. Hoe je hem wijken voor druk leert, valt elders op bokt (en inet) wel te lezen, uiteindelijk vervang je dan je hand/vinger door de menzweep. Desensibiliseer hem ook voor de zweep, zodat hij het niet ziet als een middel van straf of 'harder gaan', maar als 'aanwijs/hulpstok'. Daar is hij namelijk voor bedoeld.
Voordat je verder gaat met rijden, zou ik dat er dus eerst even goed in 'programmeren', want je mist nu echt zo'n beetje je állerbelangrijkste hulp. En mocht het mis gaan, dan ben je vrijwel altijd te laat als je de zweep nog uit de koker moet halen.

Ik denk dat de bontjes zo dik lijken omdat de randen erg breed en dik zijn. Het gedeelte wat onder het tuig ligt is echt een heel stuk dunner hoor. Het borsttuig ga ik proberen wel nog hoger te doen, maar ik heb geen ruimte meer om gaatjes bij te maken (ik heb aan beide kanten al 2 gaatjes bijgemaakt) en dat terwijl dit al maat minimini was :+ . Het hangt ook niet extreem laag, dat lijkt maar zo door het bontje en omdat hij zo klein is denk ik. Daar heb ik echt goed op gelet ;)

Ik heb Pride ook wel degelijk geleerd om te wijken voor de zweep. Dat kan hij tijdens het slepen en ook voor de kar. De reden dat hij stresserig reageerd is dat hij op zo'n moment (bv iets erg engs in de berm en ook nog opeens veel verkeer) wat 'overprikkeld' raakt. Alle indrukken bij elkaar en dan ook ik nog die hem aanwijzingen geeft zorgt er voor dat hij was stresserig doet op dat moment. Als ik mijn zweep weg laat is hij minder stresserig en reageert hij net zo goed, vaak zelfs nog beter op mijn hulpen. Voor ons is dit momenteel de beste manier om ontspannen en veilig onze kilometers te maken.

Zoals ik al zei ga ik van nu af aan echt mijn zweep vast houden. Ik vind dat alleen zo rot vasthouden, ik men veel in de Achenbach-houding (heb ik zo geleerd), maar het is wel veiliger inderdaad :j

Bedankt voor je tips hoor!! Ga er zeker iets mee doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:04

Er is al heel veel gezegd en getipt.... ga ik niets meer aan toevoegen :+

Ga dus alleen zeggen dat je zo'n ongelovelijk leuke mini hebt en dat ik het erg leuk vind dat je zo lekker met hem bezig bent. Veel mensen vergeten dat een mini of AMHA / falabella whatever ook 'gewoon' een paardje is dat graag voor je wil werken. Jij dus niet en dat is +:)+ heel veel plezier met je mannetje!

PS onze Simmie, RIP, 86 cm 50% Bergman, 50% AMHA/falabelle/plus nog iets :+ trok dus met gemak een 165 kg zwaar marathonwagentje met twee mensen erop, dat hebben we maar een paar keer gedaan, want het zag er niet uit, maar hij deed het dus met twee hoefjes in zijn neus, zelfs in draf (over de weg). Dus als je een echt 'buffeltje' hebt, kan hij wel wat aan hoor. En zo te zien heeft hij er weinig moeite mee :D

PS wij hadden voor Sim een sulky pirouette, echte een heel fijn wagentje voor zo'n ukkie, foto staat nog wel in mijn profiel of in het in memoriam topicje

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 22:47

Dank je wel voor de leuke reactie!

Ben ook super blij met mijn kleine ventje <3 Pride is half AMHA (z'n pappa), zijn moeder is ingeschreven bij het NMPRS en hij zelf ook. Ik vind het ook jammer dat er met die kleintjes soms zo weinig wordt gedaan. Ik doe juist best veel met hem; VD, grondwerk/parelli/freestyle, lange lijnen, longeren, fietsen, lange wandelingen maken, zo af en toe een héél klein kindje op zijn rug en sinds kort ook mennen. Eigenlijk alles behalve het rijden dan haha. Eigenlijk is hij ook liever lui dan moe, maar als ik een dag of 2 weinig actiefs gedaan heb met hem is hij echt narrig hihi.

Nee, hij heeft er geen moeite mee. Op de weg trekt hij makkelijk een sulky met 2 personen van elk rond de 60 kg. Op ongelijke grond vind hij 1 persoon meer dan genoeg, al kan hij het natuurlijk wel :+

Een pirouette lijkt mij ook wel wat! Een kennisje had het misschien over een sulky cavaletti, maar die is toch wel weer iets groter geloof ik. Jou Simmie is ook een heel leuk paardje!! Jammer dat je hem hebt moeten laten inslapen....

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:59

Dappere kleine pony heb je, het ziet er leuk uit! Die kleintjes kunnen zeker wel wat, wij zijn ook heel actief met onze AMHA paardjes. Ik las dat je de tip kreeg een HCA te proberen maar ik denk dat je pony daar te klein voor is. Voor mijn HCA past mijn kleintje van 79 cm niet goed, vind hem meer geschikt voor mijn paardjes vanaf 85 cm. Maar hij is wel heel fijn voor mensen met rugklachten doordat hij onafhankelijk geveerd is op de wielen en het zitje geveerd is, er is ook een zitje met rugleuning bij verkrijgbaar. Dus je zou kunnen vragen of hij geschikt gemaakt kan voor een kleintje. En anders i.d.d. de pirouette, die is speciaal voor de hele kleintjes.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:21

Wat een schattig pony'tje!

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 21:45

Dank je wel Sappos! Dit is trouwens de mini waar ik het (een tijd terug alweer hihi) over had toen ik je vroeg over dat mooie mylerbitje van je ;)

@ Sharani: Bedankt voor de tips wat sulky's betreft! Ga ik eens lekker uitzoeken over die HCA. Maar de pirouette spreekt mij ook wel heel erg aan eigenlijk... Lekker klein en ook leuk om te zien vind ik :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:17

Het lamoen lijkt ook zo onwijs breed op de fotos, of ligt dat nu aan mij? (ben ook nog een beginner)het steeds zo ver uit bij de pony. Vind het echt superleuk. Ik heb zelf een middenmaatpony en loop met een sulky caveletti. Dit gaat prima, denk ook dat een kleinere pony er ook wel voor kan hoor.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:23

Ahhhh...wat een lief hangbuikvarkentje... }:0

Grapje! Wat een dapper ding voor de kar!!!

Nieuw commentaar heb ik niet, want alles wat me opviel is al gezegd.
Leuk kleurtje heeft de pony! En braaf is ie ook!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:54

Aha maar nu heeft hij een gewoon trensje in he? Werkt dat wel voor hem?
Denk idd ook dat de Pirouette netter achter hem staat en dat je die beter in evenwicht krijgt :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:14

Brendaaaa schreef:
Het lamoen lijkt ook zo onwijs breed op de fotos, of ligt dat nu aan mij? (ben ook nog een beginner)het steeds zo ver uit bij de pony. Vind het echt superleuk. Ik heb zelf een middenmaatpony en loop met een sulky caveletti. Dit gaat prima, denk ook dat een kleinere pony er ook wel voor kan hoor.

Het lamoen aan de voorzijde, bij het schoftje, waar de lichtogen worden vastgemaakt, is idd iets aan de brede kant, de lichtogen worden ook van het schoftje getrokken, en dat is niet de bedoeling.
Bij de achterhand van de pony is het lamoen juist mooi ruim; hoe ruimer van achteren, hoe beter. Vaak worden recreatiewagens (en de oude versie sulky's) verkocht met een veels te lang en te smal lamoen; pony heeft dan bij de achterhand nauwelijks ruimte, waardoor wendingen en bochten ook heel lastig worden, want dan moeten ze eigenlijk al wijkend de bocht door, en dat is dus niet de bedoeling.
Mijn marathonwagen is uitgerust met een mooi breed lamoen; aan de achterzijde bij de achterhand net zo breed als de wagen zelf, dus mijn pony's (welsh a 1.15m. en shet 1.03m.) hebben mooi de ruimte om te kunnen wenden:
Afbeelding
Ja, er zit nog een longeerlijn aan, omdat pony toen net beleerd was. rode halstertouw vormt een slagriem, die gebruik ik nog steeds, puur voor de zekerheid

dus ruimte in het lamoen bij de achterhand is alleen maar goed, maar aan de voorzijde is dit lamoen van de TS wel te breed, omdat de lichtogen van het schoftje worden getrokken.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:07

Sappos schreef:
Aha maar nu heeft hij een gewoon trensje in he? Werkt dat wel voor hem?
Denk idd ook dat de Pirouette netter achter hem staat en dat je die beter in evenwicht krijgt :)

Ja hij heeft nu een dubbelgebroken bustrensje met een plat plaatje in het midden ipv een 'bolletje' en het is ong 1 cm dik. Daar loopt hij tot nu toe het fijnst op van alles wat ik heb geprobeerd. Hij gaat het bit ook steeds beter aannemen zodra er wat meer druk op de teugels komt, dus ik heb nog hoop hihi.

Bedankt trouwens voor de uitleg over het lamoen!

Ik heb de sulky ondertussen weer ingeleverd bij de staleigenaar. Voor het beleren ben ik blij dat ik hem heb kunnen lenen, maar voor langere termijn (het echte doorrijden enz) wil ik niet dat mijn kleine boef voor een slecht passende kar staat. Dus voorlopig, tot ik een karretje heb, even niet meer mennen.... Ik hoop gauw een keuze gemaakt te hebben al weet ik al bijna zeker dat ik voor de pirouette ga :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:06

Goede en verstandige keuze! Gaat vast helemaal goedkomen met hem :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:09

Wat een leukerd, leuk dat je hem lekker aan het werk zet, vooral die ukkies willen zo graag en vinden het zo leuk. Erg leuk paardje :)

Sulky leek mij wel wat hihi voor mijn paardjes, maar lees net dat hij van je staleigenaar is anders had ik hem graag overgenomen (of dat de staleigenaar hem weg doet?)