Passage vs Spaanse draf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Passage vs Spaanse draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:32

Omdat ik anderhalve week plat heb gelegen met verkoudheid/griep, heb ik [***] al die tijd ook niet kunnen trainen. Gelukkig traint [***] zichzelf gewoon door. 8-) De laatste keer dat we getraind hadden kon hij Spaanse pas met 1,5 been en passage, nu bleek hij Spaanse pas met 2 benen te kunnen en had hij ook een Spaanse draf erbij gedacht. _/-\o_

Wat heel leuk is natuurlijk, maar nu moet ik ineens een goede hulp zien te vinden voor Spaanse draf die niet lijkt op die voor passage of Spaanse pas. Dus ik ben op zoek naar inspiratie! :)
Welke hulpen gebruiken jullie om deze oefeningen gescheiden te houden - of welke heb je gepland voor als je deze drie gaat trainen?

Captain

Re: Passage vs Spaanse draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:46

Spaanse Pas: Klikken met tong bij elke pas en zweep op borst leggen.
Spaanse Draf: aan laten draven en zweep op borst leggen maar niet meer klikken met tong.
Passage: Kent hij nog niet heel goed maar zijn we mee bezig.. Ik laat hem draven, draaf zelf ook aan ( :') ), leg de zweep op zijn borst.. Dan ga ik zelf wat omhoog springen en zeg 'eaaaasy....'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:14

Haha, jij zegt 'eaaaasy', ik zeg 'langzaaaaaaam'. :D

Maar fijn om eens iemand anders' setje hulpen te kunnen zien. Ik kwam er net achter dat ik de mijne helemaal vergeten was te beschrijven:

Spaanse pas: 'paso' en mijn vinger die naar zijn borst wijst
Spaanse draf: 'ja ja' op het ritme van zijn passen en mijn hand die iets opgetild is richting zijn borst maar niet naar zijn benen wijst (dan gaat hij daar ook op focussen en duikelt hij naar voren)
Passage: als stemhulp :D 'tjoep' op het ritme van zijn passen, iets naar achteren leunen met mijn bovenlijf en een hand die naar zijn achterhand wijst.

Nu ik dit zo opschrijf, zie ik ineens dat het verschil tussen passage en SD bij mij waarschijnlijk vooral zit in de focus: bij de SD is die meer op de voorbenen gericht en loop ik dus ook naar voren. Bij de passage ben ik niet op de voorbenen gericht, maar op het feit dat het hele beest de lucht in moet 8-) en loop ik dus met mijn navel naar zijn buik gericht. Misschien kan ik dat verschil verder uitbouwen.

Wat ik nu heb gedaan toen ik merkte dat de SD erbij was gekomen en alle hulpen door elkaar gingen lopen, is dat ik de SD middenin de bak ging oefenen en de passage in een hoek van de bak heb geparkeerd. Dat werkte sowieso wel goed, want doordat ik de passage nu steeds 4 tot 5 meter voor we tegen de andere bakrand op zouden lopen vroeg, verzamelde [***] zich vanzelf meer en gooide hij zijn voorbenen ook niet meer naar voren. Dus dat was wel een goede tijdelijke oplossing, maar uiteindelijk is het toch leuk als je de passage ook op andere plekken in de bak kunt doen.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:48

Bij mij is spaanse pas tikken op de borst, spaanse draf eerst laten aandraven en ook tikken op de borst (tikken, niet slaan), en voor passage (dat ik nog maar 1 of 2 keer heb geprobeert uit nieuwschierigheid) draai ik me met men hoofd naar zijn achterhand dus ik loop achterwaarts, tik op borst en hou men andere hand omhoog. Maar met de passage start ik niet meer voor de spaanse draf er tegoei inzit. Heb ook schrik dat hij het door elkaar gaat slaan.
Maar die van mij houd enorm vaak rekening met waar ik sta, zo is spagaat en jambette hetzelfde commando maar ik sta op een verschillende plaats en hij snapt dit helemaal :)
Denk dat ze vaak op dingen letten waar wij niet op letten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:10

Dat weet ik wel zeker! :j

Heel ander kunstje, maar toch ook wel een leuk voorbeeld van hoe paarden kunnen redeneren: ik ben al een tijdje met [***] bezig met het compliment maar het naar beneden gaan ging nooit echt soepel - hij tilt zijn been wel op, maar maakt dan eerst een paar bewegingen naar voren alsof hij de jambette wil doen en gaat dan pas wat houterig en ongecoordineerd omlaag. Ik hou daarbij zijn been omhoog en gebruikte de stemhulp 'voetje - buig'.
Vandaag dacht ik, misschien is het voor hem makkelijker om te begrijpen dat hij omlaag moet zakken als ik er eens de stemhulp voor het liggen bij doe? Dus vroeg ik 'voetje - neer' (neer is het commando voor gaan liggen) en [***] boog meteen keurig omlaag in het compliment. *\o/*
Dat een paar keer herhaald om te zien of het niet toeval was en toen dat maar goed bleef gaan, besloot ik het ook eens aan de andere kant te proberen met het andere voorbeen. Dat hebben we in een ver verleden wel eens geprobeerd maar toen snapte hij er echt helemaal niets van. Nu met de stemhulp 'voetje - neer' ging hij keurig in het compliment. _/-\o_
Dan denk je als mens heel intelligent na over wat nou de beste hulp zou kunnen zijn voor die oefening, en dan blijkt je paard dat allang uitgevogeld te hebben en gewoon te wachten tot jij ook eindelijk zo ver bent. Paarden zijn heel geduldige beesten. :D

Dus met de Spaanse draf en passage ga ik qua hulpen toch ook vooral af op dat waar hij het beste op reageert. Maar voorlopig focus ik me even op de passage, Spaanse draf kan altijd nog, die staat ook iets minder hoog op mijn verlanglijstje. :o

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:33

Interessant om te lezen!
Bij Ott was dit net hetzelfde voor compliment, heb het hem dan vanuit spagaat geleerd. Denk dat dieren enorm goed zijn om verbanden te leggen hoor. Heb onlangs zo iets over dolfijnen gezien. Even zoeken waar het staat maar het komt hier op neer:
De dolfijn heeft 2 bordjes, de ene betekend dat het voorwerp ni in de aquarium ligt, de andere wel en hij moest dit dan geloof ik ook meebrengen. Dus ze vragen allerlei dingen die er wel en niet inliggen en hij had alles juist. Daarna vroegen ze achter een mens met een surfplank. De surfplank (denk ik, kan ook de mens zijn) lag er wel in, maar de mens (of surfplank) lag er niet in. Dus nam de dolfijn het object dat er in lag en bracht het naar het bordje dat betekend het ligt er niet in :P Vond echt geweldig om te zien :P
Volgens mij zijn dieren echt slimmer dan wij mensen denken :+