Haha, jij zegt 'eaaaasy', ik zeg 'langzaaaaaaam'.
Maar fijn om eens iemand anders' setje hulpen te kunnen zien. Ik kwam er net achter dat ik de mijne helemaal vergeten was te beschrijven:
Spaanse pas: 'paso' en mijn vinger die naar zijn borst wijst
Spaanse draf: 'ja ja' op het ritme van zijn passen en mijn hand die iets opgetild is richting zijn borst maar niet naar zijn benen wijst (dan gaat hij daar ook op focussen en duikelt hij naar voren)
Passage: als stemhulp
'tjoep' op het ritme van zijn passen, iets naar achteren leunen met mijn bovenlijf en een hand die naar zijn achterhand wijst.
Nu ik dit zo opschrijf, zie ik ineens dat het verschil tussen passage en SD bij mij waarschijnlijk vooral zit in de focus: bij de SD is die meer op de voorbenen gericht en loop ik dus ook naar voren. Bij de passage ben ik niet op de voorbenen gericht, maar op het feit dat het hele beest de lucht in moet
en loop ik dus met mijn navel naar zijn buik gericht. Misschien kan ik dat verschil verder uitbouwen.
Wat ik nu heb gedaan toen ik merkte dat de SD erbij was gekomen en alle hulpen door elkaar gingen lopen, is dat ik de SD middenin de bak ging oefenen en de passage in een hoek van de bak heb geparkeerd. Dat werkte sowieso wel goed, want doordat ik de passage nu steeds 4 tot 5 meter voor we tegen de andere bakrand op zouden lopen vroeg, verzamelde [***] zich vanzelf meer en gooide hij zijn voorbenen ook niet meer naar voren. Dus dat was wel een goede tijdelijke oplossing, maar uiteindelijk is het toch leuk als je de passage ook op andere plekken in de bak kunt doen.