[AR] Mele voor het eerst op bokt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Medra

Mele voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:04

Eerst en vooral hoop ik dat de fotos door komen anders zou ik graag wat hulp krijgen.

MELE is een fries van 14 jaar.
zij is heel nerveus en een stres kopke.
Aangezien wij haar gekocht hadden voor in de koets; maar daar zij veel te nerveus was daarvoor ben ik haar gewoon verder gaan rijden onder het zadel.
Maar nu ik zwanger ben en niet meer kan rijden met haar. Hebben we haar eindelijk bij iemand gebracht dat haar verder kan opleren in de koets.
Een geluk dat er zoiemand in onze straat woont.

Gisteren is mijn vriend voor de eerste keer zelf gaan rijden.
En wow het was precies een ander paard. (zij staat daar van verlede donderdag dus nog geen week)

Voor sommige dat raar zullen kijken waarom haar staart vast zit. Mele is nogal een merrie dat altijd paardig staat.
Aangezien zij ook al een lapje heeft onder haar staart. Zit haar staart ook nog eens vast omdat zij haar staart altijd over de giedes werpt.
En deze voor ongelukke kan zorgen.

De watten in haar oren is omdat ze zo een heet hoofd is en heel nerveus is van alles wat zij maar kan horen in de omgeving.
Door deze watten is dees 100% weg!!!

En voor sommige dat commentaar hebben op deze werkweize van die persoon.
De persoon is 60 geworden en is heel zijn leven al bezig met het opleren van koers paarden. Dus heeft hier wel heel duidelijk ervaring mee!

sorry voor de schrijf fouten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Medra

Re: Mele voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:09

foto"s zijn er gelukkig door gekomen van de eerste keer mega.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:10

Commentaar heb ik niet, daarvoor heb ik niet genoeg verstand voor van deze vorm van paardensport.
Wel heb ik een paar vragen :)

Die watjes in haar oren, die zijn tijdelijk neem ik aan? Je zegt dat het ideaal werkt, maar als ze straks klaar is met de opleiding en je gaat zelf rijden, ga je dan ook telkens watjes in de oren doen? Het lijkt me dat ze 'gewoon' aan geluiden moet wennen? Straks in het verkeer immers ook.
De tweede vraag gaat over de staart, het stukje over de staart over de giedes slaan snap ik, maar wat bedoel je met dat ze nogal paardig staat ofzo? Edit: bedoel je hengstig?

Pure interesse hoor :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:11

Op die tweede foto is het net of hij tegen de muur is gereden :')

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:15

Olympus_ schreef:
Commentaar heb ik niet, daarvoor heb ik niet genoeg verstand voor van deze vorm van paardensport.
Wel heb ik een paar vragen :)

Die watjes in haar oren, die zijn tijdelijk neem ik aan? Je zegt dat het ideaal werkt, maar als ze straks klaar is met de opleiding en je gaat zelf rijden, ga je dan ook telkens watjes in de oren doen? Het lijkt me dat ze 'gewoon' aan geluiden moet wennen? Straks in het verkeer immers ook.
De tweede vraag gaat over de staart, het stukje over de staart over de giedes slaan snap ik, maar wat bedoel je met dat ze nogal paardig staat ofzo? Edit: bedoel je hengstig?

Pure interesse hoor :)

Zij staat zowel de hele zomer hengstig en dees wel in enorme maten dat ze vocht laat lopen. En als je dan in sulky er achter moet rijden is dees geen lachtertje. :-) Daarmee dat lapje er onder. En dat de staart vast zit is omdat ze de giedes pakt met haar staart raar maar waar.
De watten zal in begin toch ook bij ons gedaan moeten worden. Aangezien ik met haar ook altijd op straat onder het zadel ree en zij daar ook altijd heel nerveus was en soms begint te stijgeren. Zij is echter wel gewoon aan het verkeer en echt wel 100% verkeersmak van het verkeer. Het zijn vooral de kleine dingen waar ze maar niet wil aan wennen. En dan gaat ze echter stijgeren. En met die watten doet ze dat echter helemaal niet meer. Het is vooral voor haar veiligheid, die voor ons en omstaanders.
(Ik moet zeggen dat die mens waar ze nu staat wel op straat gaat zonder watten in haar oren om haar meer en meer gewoon te maken.)

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:16

Snadrem schreef:
Op die tweede foto is het net of hij tegen de muur is gereden :')

héhé idd maar op die foto was mijn vriend juist op de sulky gekropen en was ze nog gebonden aan de muur.
Maar idd het lijkt wel zo op de foto. *\o/*

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:24

Oké ik dacht al: gaat ze straks serieus met een niet verkeersmak paard de openbare weg op en dat oplossen met watjes in de oren? :=
Maar zo is het duidelijk, succes nog en ik hoop dat je straks lekker ontspannen met haar kan rijden.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:28

Olympus_ schreef:
Oké ik dacht al: gaat ze straks serieus met een niet verkeersmak paard de openbare weg op en dat oplossen met watjes in de oren? :=
Maar zo is het duidelijk, succes nog en ik hoop dat je straks lekker ontspannen met haar kan rijden.

héhé ze is gewoon een heet hoofd als ze alleen opstap moet. Met twee paarden of meerdere heeft zij dees echter niet.
Bedankt voor de reacties en ik hoop ook dat het mega zal gaan. Zondag mag zij trouwens al terug in de grote koets. Foto"s zullen hier ook wel van volgen. Nu ik weet hoe deze op bokt kunnen. *\o/*

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:39

ITP => AR-ITP :)

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:46

lindake schreef:
ITP => AR-ITP :)

dank u wel
groeten kristel

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:54

Wat is giedes? En wat voor een lapje doe je er dan onder? (achter een hengstige merrie zitten lijkt mij inderdaad wat ranzig)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:59

Ik vind het wel niet gezond dat ze een hele zomer hengstig is. dit hore periodes van een week te zijn en daartussen stukken zonder. heb je dit al eens laten onderzoeken door een dierenarts? of er misschien iets aan d ehand is met haar eierstokken

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:57

Napie schreef:
Wat is giedes? En wat voor een lapje doe je er dan onder? (achter een hengstige merrie zitten lijkt mij inderdaad wat ranzig)

giedes ja de teugels.
Dat lapje is gewoon een vierkantig stukje soort plastic dacht ik.
En die mens bevestigde dat aan de staart riem en zo onder de staart.
:-)

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:00

cyclo86 schreef:
Ik vind het wel niet gezond dat ze een hele zomer hengstig is. dit hore periodes van een week te zijn en daartussen stukken zonder. heb je dit al eens laten onderzoeken door een dierenarts? of er misschien iets aan d ehand is met haar eierstokken

ze is gewoon een pismerrie zoals ze hier in België zeggen.
Ja ik kan volgens de da een knikker in laten plaatsen of laten dekken. Hier zijn we nog niet aan uit.
Voor de rest is alles in orde met haar.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:28

is er een echo gedaan naar haar ovaria? want meestal is de reden namelijk een cyste of een tumor op het ovarium.....

heel soms is het gedragsmatig mjah lijkt me verstandig eerst te kijken of het niet een van de 2 bovenste is....

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 07:46

cyclo86 schreef:
is er een echo gedaan naar haar ovaria? want meestal is de reden namelijk een cyste of een tumor op het ovarium.....

heel soms is het gedragsmatig mjah lijkt me verstandig eerst te kijken of het niet een van de 2 bovenste is....

ik zal dees vragen aan da.
bedankt voor de tips