Mijn paard pikt het niet op..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gowines

Mijn paard pikt het niet op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:05

Hallo bokkers!

Ik heb poging gedaan tot vrijheidsdressuur te starten, maar mijn paard wil het niet echt op pikken.
Ik ben begonnen met de jambette. Mijn vriendin leert haar paarden ook vrijheidsdressuur, en haar lukt het zo.
Dus had ik gevraagt of zij het wilde proberen met mijn paard, maar haar lukte het ook niet..
heeft iemand tips? :o

Suus___

Re: Mijn paard pikt het niet op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:07

Geduld en herhaling zijn naar mijn mening de sleutelwoorden :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:07

hoe pak je het aan dan? Heb je een clicker, en hoe lang ben je er al mee bezig? niet ieder paard begrijpt het meteen. Ik zou zoiezo niet meteen met Jambette beginnen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:10

Misschien eerst eens wat simpels proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:26

Alle bovenstaande reacties +

soms wil het gewoon even niet, moet je je op wat anders gaan richten en dan komt het daarna vaak vanzelf ;)

Bij mijn pony is dat heel erg .. soms wil ik hem op het blok (wat hij overigens wel kent) en dan vindt hij dat niet zo interessant .. dan laat ik het blok een tijdje aan de kant. Op een bepaald moment geeft hij aan dat hij weer wil (door bv. op mijn cavalettiblokken te willen kruipen :+ ) en dan haal ik het weer uit en binnen no time staat hij erop ...

Zo dacht ik ook dat spagaat bv. nooit zou lukken, het leek gewoon niet te klikken op dat gebied .. en nu recent stond hij ineens binnen een paar minuten in spagaat en nu gaat het "vanzelf" ...

Dus .. weten waar je mee bezig bent, misschien met simpelere dingen beginnen, zorgen dat de clicker/stembeloning er goed inzit, genoeg herhalen maar overdrijf niet (dan wordt het saai) en niet boos worden als het eens niet gaat, dan gewoon wat anders zoeken en over een tijdje weer eens proberen ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:26

Begin niet meteen met een oefening, de jambette lijkt vrij gemakkelijk maar hoeft écht niet voor ieder paard zo voor de hand liggend te zijn. Waarom richt je je niet op de basisoefeningen en schaf je eventueel een clicker aan? :D Een goede basis is hét begin! Daarbij, geduld en samen leren zijn inderdaad de key-words, kijk anders even op www.everyoneweb.com/NALANTA :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:12

Bij mij lukt het ook niet echt, denk dat ik een keer een lesje ga nemen.
Het duurt ook heel lang totdat hij het doorheeft, en het ook door blijft hebben.
Ook als ik het een keer heb gedaan, blijft hij het daarna doen als een gek. Negeren heeft geen zin, uiteindelijk stopt hij wel weer, maar als je weer het commando gaat geven, gaat hij weer door. Hij is ook heel snel afgeleid. Heb het een tijdje laten liggen, zal het binnenkort weer eens proberen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:35

Gebruik je een clicker? Negeren hoef je niet altijd te doen, corrigeren is soms ook nodig. Mijn paard kan ook wel is doorslaan, en meestal maakt het niet uit maar op het moment dat het mij in de weg zit en hij niet meer oplet wat voor aanwijzingen ik geef krijgt hij een correctie.

Als een paard echt het altijd doet is het denk ik dat hij de bedoeling niet snapt. Dan denkt hij dat als hij het doet, dat hij wat krijgt, in plaats van dat hij het op jou commando doet.