Vrijheidsdressuur, Waar begin je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Vrijheidsdressuur, Waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:49

Hallo medebokkers,

Ik heb zoveel VD topics voorbij zien komen, dat het hier ook begint te kriebelen..
Omdat ik ook andere dingen wil doen met mijn jonkie, dan wat rijden en longeren,
leek mij wat VD een leuke bewegingsafwisseling.
Hij kan al de spaanse pas, maar dat kwam per ongeluk, en doet hij alleen als ik aan zijn kin kriebel :P

Maar waar begin je??
Moet ik een boek lezen? Heb ik een clicker nodig of werk je alleen met snoepjes?

Gezien veel mensen hier op bokt doen aan VD, kunnen jullie mij vast en zeker wat advies tips geven?

Ik hoor ze graag!!

ik kon geen ander topic hiervan zo snel vinden, sorry :o

Anoniem

Re: Vrijheidsdressuur, Waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:11

Of je al dan niet een clicker nodig hebt moet je voor jezelf uitmaken.
Wel is het niet zo dat een clicker snoepjes vervangt .. het is dus niet dat je met een clicker werkt of alleen met snoepjes ... Een clicker gebruikt je om het moment te markeren wat je wil zien ... dat je kan zeggen JA, DIT! En dat je daarna tijd hebt om een beloning uit je zak te toveren (of een kriebel te geven als je het geluk hebt dat je paard daar alles voor doet :P )

Er zijn boeken over grondwerk/vrijheidsdressuur en er zijn ook heel wat websites, dus info genoeg ;)
Als je wil beginnen zou ik persoonlijk beginnen met het laden van de clicker ... dus gewoon bij je paard staan "click - snoepje, click - snoepje, etc." Als je denkt dat je paard het begrepen heeft dat er na de click een snoepje komt kan je even wachten tot hij bv. wegkijkt en dan eens clicken, normaal zou hij dan meteen naar jou moeten kijken van "oh, snoepje?". Dan is de clicker geladen en kan je verder ;)

Wat je dan doet kan je zelf beetje invullen .. Je kan het voedsel weigeren aanleren (dus dat je een snoepje in/op je hand houdt en je paard het niet mag nemen tot je clickt) maar ook de basisoefeningen zoals volgen in stap en draf (met touw en zonder), halthouden, achterwaarts gaan, ....

Als dat lukt kan je eens kijken naar de kleine kunstjes .. kusje geven, voetje geven, ja knikken, neen schudden, flemen, .... Er is veel mogelijk ... En van daaruit kan je weer verder naar de grotere dingen. Dit is mijn volgorde, maar je kan dat natuurlijk voor jezelf uitmaken ;) Het is een beetje proberen & aanvoelen enzo .. zorgen dat je niet eindeloos gaat herhalen want dan wordt het saai en riskeer je dat je paard niet meer wil meewerken, maar ook zorgen dat je geen grote dingen gaat vragen als de basis er nog niet inzit bijvoorbeeld.

Maar ik raad aan om eens op google "vrijheidsdresuur" of "grondwerk" op te zoeken, denk dat je dan al wel heel veel informatie vindt ;)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:31

Koop (of leen) het boek 'Grondwerk' van Inge Teblick!
Daar gaat over clickertraining en beschrijft precies hoe je moet beginnen en verder alle belangrijke dingen zoals hoe je het opbouwt, hoe een paard leert enz.
Ik ben er ook op die manier mee begonnen en heb er heel erg veel aan gehad.

Ik gebruik zelf overigens geen clicker maar een beloningswoordje, dat heeft veel voordelen ten opzichte van een clicker, je kunt je het bv ook gemakkelijk gebruiken tijdens het rijden.

Ook heel interessant en eigenlijk onmisbaar is rekening houden met het karakter van het paard en daarover kun je bij parelli heel veel info vinden in de horsenality-omschrijvingen (staat op de site) en de dvd serie 'Liberty & Horse behaviour".

Succes en veel plezier, clickertraining is echt geweldig!!

reneetiejas

Re: Vrijheidsdressuur, Waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:46

Ligt ook een beetje aan de leeftijd van je pony/paard,
Want als het een jong beestje is moet je veel verschillende oefeningetjes doen anders gaat het vervelen,
En bij een oude pony moet je of letten dat je zijn gewrichten niet overbelast.
Achja wat zeur ik ook...
Ik doe met mijn shetlandertje ook vrijheids dressuur,
Ben er een paar maanden geleden mee begonnen.
Hij kan nu op een kistje staan, emmertje vastpakken (kusje geven probeer ik niet, want hij hapt nog wel eens!
Ben hem nu aan het leren steigeren en dat gaat al aardig.
En als ik kom maar roep naar mijn haffie dan komt ze naar me toe.
Om even een knuffeltje te geven echt lief.
Ohja wat ook een hele goede oefening is buigen.
Misschien een tippie voor buigen. (zo heb ik het ze geleerd)
Eerst gewoon het snoepje laten volgen.
Het snoepje houd je tussen de voorbenen.
Dan geef je het eerst snoepje.
Dan probeer je hem door zijn knietjes te laten gaan.
Lukt dat moet je heel erg belonen.
En dan de volgende keer verder gaan.
Herhalen wat je gedaan hebt.
En dan kun je zijn beentje op de grond naar achter zetten.
En dan kijken of ie dan ook wil buigen.
Niet boos worden als hij het niet goed doet.
Maar heel erg belonen als het steeds beter gaat.
Heeft mij 4 weken geduurt 2x in de week.
Met snoepje.
Zonder snoepje op commando duurt langer.
Misschien dat je er wat aan hebt!

Als je nog vragen hebt stuur met gerust een mailtje.
Succes!!!

Groetjes