[AR] na een lange tijd weer mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eviennoortje

na een lange tijd weer mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:45

Hallo!

een verzorgshet van mij, heeft vroeger vaak voor een karretje gelopen, maar dat heeft ze al een tijd niet meer gedaan. Kunnen wij hier zomaar weer mee beginnen, of is het verstandig eerst wat te trainen? Is er bijv. kans dat ze buiten gaat rennen?

ilovemoney

Re: na een lange tijd weer mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:36

Je kan gewoon beginnen hoor, maar dan moet je het gewoon opbouwen.
bijv. Eerst langelijnen met tuig op, daarna laat je haar een bandje slepen en als dat goed gaat kan je een keer voor de wagen proberen, zorg altijd dat er iemand bij is er vooral de eerste keren.
Heb je zelf tuig en een wagen, heb je ook verstand van mennen? Het tuig en de wagen moet natuurlijk wel een geheel zijn met de pony. Weet je nog niks van mennen is het handig om je koetssiersbewijs te halen of dat je les krijgt van iemand die hier verstand van heeft. anders zou ik het afraden.

Napie

Re: na een lange tijd weer mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:04

Ik ga er altijd van uit dat een pony groen is ook al zou hij zogenaamd voor de wagen hebben gelopen. Soms is een vorige eigenaar nooit verder gekomen als stappen op het erf of is er iets misgegaan. je zal het vanzelf merken in je beleerproces. Als hij het snel oppakt is hij het schijnbaar wel gewent.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:56

Wat is gezegd gewoon net doen alsof ze niets kan en dan kijken hoe snel het gaat. Mijn paard had 7 jaar niet voor de wagen gestaan. Hebben we zeg maar paar keer tuig op gelegd, paar keer met lange lijnen, toen sleepje 2x en toen voor de wagen. Ze liep ermee weg alsof ze nooit anders gedaan had. Maar blijkbaar is met haar nooit iets raars gebeurd. Als dat wel is gebeurd, merk je dat dus (hopenlijk) in de stappen die je daarvoor doet. Ook met de 1e paar keer wagen even paard halster om het hoofdstel, lange lijn eraan vast, 1e stukje even meelopen (groom, jij op de bok natuurlijk), dus wees voorzichtig.