weer terug bij af, draait de kont naar me toe en oren in nek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

weer terug bij af, draait de kont naar me toe en oren in nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:15

Hoi.

Ik heb een probleem en ik weet niet goed hoe ik dat op moet lossen. Naamloos (de pony) en ik hebben ups and downs. Net als iedereen dat heeft met zijn of haar (verzorg)pony. Maar nu gaat het wel heel slecht. als ik in de wei kom, komt ze wel naar me toe, maar zogauw ik haar wil pakken loopt ze weg. In de paddock kan ik haar vaak niet pakken, dan draait ze haar kont om en de oren in de nek.

In de stal doet ze dit nóg erger. het ging een tijd goed, maar we zijn dus weer terug bij af.

Maar ik weet dus niet hoe ik hier op moet reageren. Als ze zich van me wegdraait (met oren in de nek) dan stuur ik haar weg. drijven is dus geen probleem :') Maar het zou handig zijn als ik haar gewoon normaal uit stal kon pakken. Dit gaat nu al een tijdje zo. maar vandaag was het wel heel erg..
Tips om het op te lossen?

X Leonie
ps : dit deed ze dus niet. het is altijd wel al licht chaggerijnige pony geweest. maar dit vind ik niet normaal meer..

SaBiNa_S

Re: weer terug bij af, draait de kont naar me toe en oren in nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:17

En als je met snoepjes rammelt?
Mijn vz pony deed dat ook, maar niet zo erg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:19

Heb je er wel eens over na gedacht waarom ze zich niet laat pakken?
Waarom denk jij dat ze dit gedrag vertoont??

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:21

Mijn pony deed het ook in de stal, heb toen maar een paar tikken uitgedeelt, hij was duidelijk de baas over mij en ik laat me niet wegsturen door een pony ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:23

superwoman schreef:
Heb je er wel eens over na gedacht waarom ze zich niet laat pakken?
Waarom denk jij dat ze dit gedrag vertoont??

Dat is idd een goede om mee te beginnen.
Ik heb het probleem ook gehad. Ik heb het opgelost met vangen (hoeveel moeite het ook kost), en dan meteen weer loslaten. Dan weer vangen, en meteen weer loslaten. Een hele middag lang, totdat paardlief doorhad dat vangen niet meteen werken betekend. Later heb ik dit nog bevestigt, door bv alleen een aai te komen geven, of haar te pakken, op te zadelen, met een pluk hooi buiten te parkeren, 10 minuten te wachten en dan afzadelen en weer op de wei.
Daarna zelden meer problemen gehad met vangen, alleen als ze bv net op de wei stonden moest ik haar soms nog in de hoek drijven maar dan was het ook meteen weer over.
Succes ermee iig.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:24

Als ze komen krijgen beide pony's een snoepje. dan klik ik naamloos vast en lopen we samen naar stal. dat ging ook altijd goed. tot een week of wat terug. Als ik haar eenmaal vast heb kan ik alles met haar doen. we rijden niet. maar wel VD ed. dit vind ze ook erg leuk. Dan kan ik haar overal aaien. ook als ze los in de paddock staat kan ik haar wel overal aaien, maar láng niet altijd.

Waarom ze dit gedrag vertoond? ik weet het niet, misschien om zsm weer in de wei te kunnen?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:25

JJW doet dit ook wel, draait altijd weg wanneer je in de stal komt, maar niet met een chagerijnige blik maar meer met een blik van ik heb geen zin. wat nu weer?. Maar hij laat zich gewoon pakken en ik maak er geen poe ha van.
In het land lok ik ze allemaal met een snoepje, vroeg of laat komen ze toch gelukkig wel.

p.s JJW is ook een beetje kopschuw, de jouwe misschien toevallig ook?

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:26

Hier hetzelfde probleem, maar dan wel alleen heb ik het in de stal
ik heb zelf een Fjordje.en in het begin toen ik hem kreeg toen ging ik naar zijn stal om hem uit zijn stal te pakken en toen draaide die meteen de kont naar me toe
en durfde ik hem niet uit zijn stal te pakken dus ik iemand erbij gehaald en gezegt zo en zo en die zegt dat ik gewoon de stal in moest lopen..
nou dat was een succes ik de stal in en werdt gewoon letterlijk de stal bijna uitgeschopt..
nou maanden aan liggen werken om veetrouwen te bouwen enz. en toen ging het eindelijk weer goed
kon hem gewoon normaal pakken enz...
en toen heb ik hem ff niet gezien en je raad het al...
hij draait de kont weer naar me toe..
nou lekker dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen

en oja sabina1998 als ik met iets rammel of iets dergelijkt hij reageert nergens op

dus ik lees dit topic ook ff mee.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:28

Hhhm, maar goed ook vd is eigenlijk werken. Mischien toch eens kijken hoe het gaat als je haar eens vangt en dan weer meteen loslaat? Overigens, dat snoepje weet ik zo net nog niet, komen ze voor jou of voor eten? Het kan zijn dattie zuur doet puur om dat snoepje.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:33

Misschien eens niet overal wat achter gaan zoeken. Ik heb ook wel eens geen zin. Mijn merrie heeft ook dagen dat ze last heeft van haar humeur en er zijn weken dat ze op bepaalde plekken wat gevoeliger is en daar liever niet wordt aangeraakt.
Haar moeder hield niet van borstelen wel weer van de staart uitpluizen of kriebelen onder haar kaak maar aan haar neus mocht niemand komen. Ook had ze dagen dat ze geen zin had te komen. Door een ander paard aan te halen en een snoepje te geven wist ze niet hoe snel ze moest komen.
Dus laat je paard in zijn waarde en luister naar hem/haar en probeer slimmer te zijn, als een manier niet werkt probeer een andere.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:36

Ja. VD is idd ook werken, daar heb je gelijk in. Maar ik merk dat ze zowieso snel afgeleid is. (als ik haar even niet bezig houd staat ze zo weer bij het hek, richting stal. en helaas, dan reageert ze ook nergens meer op.

lokken vanuit de stal doe ik nooit.
Maar gewoon de stal inlopen ook zéker niet. het is een leuke pony , maar ik denk dat ze wel trapt..
Ook kan ik haar hoofd gewoon overal aaien.
Als ik haar in de 'paddock' loslaat blijft ze even staan, en dan loopt ze naar het hek.

Citaat:
Misschien eens niet overal wat achter gaan zoeken. Ik heb ook wel eens geen zin. Mijn merrie heeft ook dagen dat ze last heeft van haar humeur en er zijn weken dat ze op bepaalde plekken wat gevoeliger is en daar liever niet wordt aangeraakt.
Haar moeder hield niet van borstelen wel weer van de staart uitpluizen of kriebelen onder haar kaak maar aan haar neus mocht niemand komen. Ook had ze dagen dat ze geen zin had te komen. Door een ander paard aan te halen en een snoepje te geven wist ze niet hoe snel ze moest komen.
Dus laat je paard in zijn waarde en luister naar hem/haar.

Hmm. dat je paard iets wel of niet leuk vind snap ik, en daar (probeer) luister ik ook naar. maar elke keer omdraaien/ wegdraaien oren in de nek en de hele reutemeteut vind ik niet normaal, en ook niet veilig.
Dus eigenlijk moet ik bij zo'n bui gewoon maar weg gaan en hopen dat het de volgende keer beter gaat?
Dat lijkt mij de omgekeerde wereld..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:44

Gewoon je ding doen en wordt ze te brutaal reageren zoals een ander paard in de kudde zou reageren.
Voorbeeld: mijn merrie moet op dit moment vieze medicijnen krijgen via een spuit met appelmoes.
Met het uit de stal halen draait ze de kont naar mij toe en tilt haar been op en dreigt. Wat je dus niet moet doen is je terugtrekken.
Ik los het op met een tik (weet voor 80% zeker dat ze niet uithaald) en haal haar gewoon uit stal. Na twee keer weet ze dat het geen zin heeft en geeft ze op. Ik zeg altijd de aanhouder wint. Nu heb ik een slim paard dus binnenkort verzint ze wel weer wat anders.
Probeer het slim op te lossen maar zorg altijd voor je eigen veiligheid.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:46

Oh. zo bedoel je. Ja. dat snap ik. ik durf alleen niet tezeggen of ze wel of niet trapt.
Al twijfel ik of er heel veel andere opties zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:53

gewoon uitproberen wat werkt. Snoepjes, met je stem proberen, afleiden met iets (rammel met een zakje) , met een leadrope zwaaien etc. etc. Maar zorg altijd voor je eigen veiligheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:05

LeonieL schreef:
Waarom ze dit gedrag vertoond? ik weet het niet, misschien om zsm weer in de wei te kunnen?

In stal doet ze het nog erger, dús zal dat niet de reden zijn denk ik. ;)

Bij slimme pony's moet de beloning groter zijn dan het gevraagde. Ik denk toch dat op het ogenblik de pony vind dat "het gevraagde" te veel is voor de beloning ;)
Al is het niet veel. Fouten van de ruiter/begeleider kunnen behoorlijk frustrerend zijn en een reden om niet meer te willen werken. Veel fouten worden onbewust gemaakt ;)
Maar kan samen gaan met eerdere ervaringen en is het meer een gewoonte (zeker gezien het gedrag op stal)
Om dit om te keren zal je veel geduld moeten hebben en nog beter moeten letten op wat de juist niet wil en vroeg stoppen met "het gevraagde".
Dit laatste is dus idd wat Gypsy heeft toegepast om na het vangen direct weer los te laten.
Pony zal weer vertrouwen moeten krijgen en moeten WILLEN werken.

Ik ben wel een voorstander van snoepjes, juist omdat het snel werkt. Máár het moet wel zo zijn dat je de pony er niet opdringerig van maakt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:24

Hhhm over de stal, ik respecteer altijd dat dat een paard z'n ruimte is, maar ik moet er wel gewoon bij kunnen.
Ik heb ook een beetje het idee dat jij meer respect (of angst?) voor de pony hebt dan andersom. Ik hoor in je berichtjes vooral wat je pony doet en niet andersom. Tegen mijn kampkindjes zeg ik dan altijd: Mijn pony doet dit, mijn pony doet dat, doe zelf ook eens wat!!! :D
Het klinkt mischien heel kinderachtig, maar je pony moet dus het lijdend voorwerp zijn in je zinnen, niet andersom.
Je pony moet met je willen werken, omdat jij z'n leider bent, hij kan op jou vertrouwen, jij geeft altijd duidelijk aan wat je wil. (Wat Superwoman zegt dus.) Dus voldoende belonen met vrijheidsdressuur, in de vorm van enthousiasme aangevuld met snoepjes. Je kunt ook negatief belonen, doet 'ie iets goed, dan mag hij even lekker zijn eigen ding doen. De druk eraf halen. (Zo beloon ik ook met westernrijden, werkt zeer goed.)
Kijk ook of je paard zich uberhaupt zo lang kan concentreren. Probeer het af te wisselen. Even kunstjes doen, dan een stukje actie, wat grondwerk om zijn aandacht weer op jou te vestigen, en weer een kunstje.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:42

Net weer geweest. En het ging verbazingwekkend goed!
In het weiland kon ik haar zo pakken. gelijkweer los gelaten, en toen liep ze zelf naar de paddock (terwijl ik erachter loop. zo doen we dat wel vaker.) Nou goed. paarden in de 'paddock'. Wil ik haar pakken, draait ze weer weg. dus ik haar weg gestuurd, maar ze stonden daar met z'n tweeen, dus andere paard ging ook mee lopen en het begon dus een spelletje tussen hun twee te worden.

Ik heb de kleine op stal gezet. Toen wou ik naamloos weer pakken, wou ze weer wegdraaien, maar ik was sneller. Dus ik 'Eh, niet doen!!'en heb het halster gegrepen. Dit gebeurde later nog een keer. maar toen liet zezich ook makkelijk pakken.

Ik heb haar weer op stal gezet en heb even gewacht. Ik kon haar zo uit de stal pakken :D Zonder dat ze probeerde uit de stal te lopen of haar kont naar mij toe te draaien :D

Yes xD :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:49

Tip: Blijf consequent in je aanpak/ gedrag! Niet denken als het goed loopt dat je er bent. Juist als jij je aandacht laat verslappen gaat ze je weer testen. Een leider is en blijft een leider, altijd, 24 uur epr dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Het werkt dus niet om even stevig met grondwerk je leiderschapspositie te bepalen in enkele dagen en dan de rest van je leven op die lauweren te rusten. Paarden blijven hun leider uitdagen en uittesten of hij/zij nog waardig is leider te zijn of dat er iemand anders aan de macht kan komen. Dus altijd als je naar Naamloos (leuke naam trouwens...) toe gaat bedenken dat JIJ de leider bent en dat je je zo ook zult moeten opstellen (of eigenlijk gewoon ZIJN want een fake-leiderschap herkennen ze zo) anders wandelt ze zo weer over je heen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 12:10

Uhu. daat heb je gelijk in. Ik moet weer meer aan GW gaan doen. En dat ben ik ook zeker van plan :D Dank voor de tip!
Maar ik ben nu wel even blij dat het dus wel gewoon kan. En dat het dus eigenlijk gewoon aan mij gelegen heeft.
(ik was niet streng genoeg.) en dat is ook wel eens goed om van jezelf te weten..

Ik weet waar ik aan moet werken :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:16

sabina1998 schreef:
En als je met snoepjes rammelt?
Mijn vz pony deed dat ook, maar niet zo erg.

Dat is het stomste wat je kunt doen in mijn ogen,
als je een keer je snoepjes vergeet, denk maar niet dat je dan je pony te pakken krijgt.
Ze moeten komen omdat ze jóu leuk vinden, niet omdat ze de snoepjes leuk vinden.

Wel fijn dat het vandaag goed is gegaan. Vooral alert en consequent blijven! :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:30

Joscaa schreef:
als je een keer je snoepjes vergeet, denk maar niet dat je dan je pony te pakken krijgt.

Nooit last van gehad (wel dat ik soms geen snoepjes bij me had :D )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:33

LeonieL schreef:
Uhu. daat heb je gelijk in. Ik moet weer meer aan GW gaan doen. En dat ben ik ook zeker van plan :D Dank voor de tip!
Maar ik ben nu wel even blij dat het dus wel gewoon kan. En dat het dus eigenlijk gewoon aan mij gelegen heeft.
(ik was niet streng genoeg.) en dat is ook wel eens goed om van jezelf te weten..

Ik weet waar ik aan moet werken :D

Streng VIND IK een verkeerd woord, dat moet consequent zijn en/of daadkrachtig. Ja of strenger voor jezelf om de handeling door te zetten en niet op te geven.. ;)

annavosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:49

_Amigo schreef:
Mijn pony deed het ook in de stal, heb toen maar een paar tikken uitgedeelt, hij was duidelijk de baas over mij en ik laat me niet wegsturen door een pony ;)

dat is indd wel een optie maar trapt ie ook ?? :D