Advies voor of tegen ijzeren round penn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vancky2005

Advies voor of tegen ijzeren round penn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:50

Graag had ik jullie mening gekend over het gebruik van een ijzeren round penn voor het africhten van jonge paarden. Ik ben eerder tegen omdat ik van mening ben dat een jong paard teveel steun zoekt en zo niet op eigen benen leert lopen maar het scheef zijn eerder bevorderd wordt op deze manier. Wie is voorstander en waarom? Ben zelf ook niet zo aan het kooigevoel dat een ijzeren round penn geeft. Aan de andere kant kan je paard niet weg als je hem wilt leren aan de longe lopen, maar is dat wel altijd nodig? Wie gebruikt er zo een round penn en waarom?

Barst maar los.............

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:44

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een roundpen lijkt me in het aanleren van het longeren handig om je paard de bedoeling duidelijk te maken; rondjes om je heen lopen.
Al kan dat natuurlijk ook in een stukje afgezette bak.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:03

Ik als dressuurmiep gebruik een longeercirkel voor het beleren van jonge paarden. Een jong paard heeft nog weinig balans en ze hebben in het begin gewoon de steun van die omheining nodig. Zeker als je ze gaat bijzetten. Ze moeten hun lijf dan anders gaan gebruiken, rugspieren loslaten en dan hebben ze zeker in het begin die omheinig echt nodig. Zonder omheinig laten ze zich vaak net niet helemaal los. Als ze wat sterker zijn, kunnen ze vaak wel gewoon zonder die omheining los door het lijf lopen. Om mee te beginnen vind ik het absoluut een voordeel!

coulash

Re: Advies voor of tegen ijzeren round penn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:07

Een houten kooi gebruiken???

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:06

GVL-ITP => GVL

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:08

coulash schreef:
Een houten kooi gebruiken???

Euh.. :')

Ik denk dat een paard niet zozeer een round pen nodig heeft, maar dat het fijn voor hem is om soms ondersteuning te hebben van een wand.
En dat mag ook best wel, zolang hij maar niet gaat lopen plakken. :)