Beginnen met serieus naast het paard werken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

Beginnen met serieus naast het paard werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:49

Hallo bokkers,

Sinds een tijdje al is mijn interesse in het rijden met mijn pony afgenomen en heb ik er meer plezier mee met naast hem werken, longeren, wandelen, dubbele lijnen enz.

Ik zit er nu ook over na te denken om hier verder in te trainen, waarbij ook meteen een probleem komt in wat ik dan zou willen trainen. Er duiken de laatste tijd zoveel stromingen op in grondwerk NH VD enz. Ik zou niet weten waar ik het meeste baat aan heb en wat het beste voor mij en mijn pony werkt.

Wat ik wil bereiken: In eerste instantie is de band tussen mij en mijn pony heel belangrijk en komt hiermee ook op nummer 1 te staan.
Daarbij wil ik kunnen groeien in niveau, ( steeds meer van je pony kunnen vragen en moeilijker oefeningen )

De pony is vrij intelligent met zowel nadelige als voordelige kanten eraan. Hij pakt erg snel dingen op, maar raakt ook snel gestrest wanneer je je hulp iets verkeerd geeft, ( een punt waar ik mezelf dan ook gelijk op betrap )
Hij is erg plakkerig, zoekt altijd een beetje een leider op. ( kan onder het zadel niet in zijn eentje naar buiten dan staat hij recht overeind ) aan de hand wel, maar dan staat hij vaak stil.
Hij is ook wat ongeduldig, lang stil staan enz. verveelt hem snel.
Erg speels ingesteld.
Hij is gevoelig voor jouw hulpen.

Nu vroeg ik me af wat een goede stroming is om in te slaan en hoe je het beste kan beginnen.
Ik ben zelf erg geinteresseerd in natuurlijk gedrag van dieren wat ik ook graag hierin zou meenemen, misschien ook de reden dat ik niet direct met VD ( de kunstjes in VD dan ) wil beginnen. Uiteindelijk wil ik misschien nog wel met kunstjes bezig gaan, maar eerst wil ik een goede basis en een sterk vertrouwen.

Het gaat om een 11 jarige pony die ik nu 6 jaar mee werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:42

Waar je dan mee zou kunnen beginnen is het "gewone" grondwerk .. als je graag met een stappenplan werkt kan je eens naar Parelli kijken.

Wat daarna misschien leuk voor je is is Horse Agility.
Hierbij moet je paard een aantal obstakels overwinnen & oefeningen doen (bv. een slalom, ergens overspringen, ergens onderdoor lopen, ergens in gaan staan en x aantal tijd blijven staan etc. etc.), dit eerst aan de hand en op hoger niveau in vrijheid & tegen de tijd .. Er bestaan ook wedstrijden enzo voor (al is alles wel nog in de opstartfase in Nederland & België ).

Ook lange teugelen/dressuur in vrijheid kan misschien wel leuk zijn .. is zeg maar alles waar je tijdens het rijden op traint, maar dan terwijl je op de grond staat/loopt ;)

Elanor

Re: Beginnen met serieus naast het paard werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:39

Ik vind het boek 'grondwerk met paarden' van Inge Teblick echt een aanrader. Goed theorethisch onderlegd, veel praktische oefeningen en als je het principe van clickeren kent, zijn de mogelijkheden eindeloos. :j