Hoe longeer jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Hoe longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:20

Hee allen!

Longeren kan op verschillende manieren en natuurlijk met verschillende hulpmiddelen.
Mijn vraag; hoe longeren jullie, hoe lang en met wat voor hulpmiddel?

Apple

Re: Hoe longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:20

Ik verplaats je topic even naar GVL :-)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:23

ik longeer in een roundpen met alleen een longeerzweep of een halstertouw als zweep, tussen de 5 en de 20 minuten :P En vooral veel oefenend op lichaamstaal!

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:26

Aan de dubbele longe, ongeveer 20 minuten ;)

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:36

Aan de dubbele longe of enkele. Ik begin met rustig stappen aan de linker-en rechterhand. Daarna wat draven en galoperen en daarna weer een paar minuten uitstappen. Tijdens doe ik vaak van hand veranderen. Ik ben zo'n 20/25 min bezig. Heel af en toen als mijn merrie een slome dag heeft pak ik de zweep als motivatie, maar dan gebruik ik het niet als ik het al vast heb loopt ze al. Maar normaal gebruik ik gewoon mijn lichaamstaal.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:38

Ik longeerde mijn paard eerst met de pessoa, en nu af en toe nog met zo'n longeerhulp. Meestal longeer ik hem dan zo'n 3 kwartier :)
Ik oefen vooral op de overgangen op stem, het verzamelen en weer voorwaarts gaan etc.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:41

Ik longeer met een enkele of dubblele longe.

Ik heb een rol-bijzetteugel waarmee ik laatste tijd bijzet.
Anders slof of pessoa.

En meestal rond een half uur.
Is ze braaf korter, loopt ze te vervelen dan ga ik net zo lang door tot ze doet wat ik wil.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:17

we hebben een longgeerbak, dus ik longeer altijd zonder longerlijn, tenzij ik haar bijzet (wat alleen in de wintermaanden voorkomt als de rijbak bevroren is, de longeerbak is nl. overdekt). Ik maak vaak eerst een korte wandeling van 10 minuten, zodat de spieren goed zijn opgewarmd, daarna longeer ik voor 15 tot 20 minuten.

Ik gebruik vaak geen zweep, alleen lichaamstaal. Als ze niet luisterd gebruik ik een leading rope.

Gaat tot nu toe erg goed.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:28

Ik longeer in een longeerbak. Met longeersingel en bijzet. Begin eerst met loswerken zonder bijzet, daarna de bijzet eraan, en eindig zonder bijzet. Ik longeer dan een half uur.

Ik gebruik ook geen zweep, en vaak ook geen touw. Pony gereageerd goed op lichaamstaal omdat ik ook grondwerk en freestyle met haar.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:57

Bij mijn vorige verzorgpaard longeerde ik vaak met longzeersingel, hoodfstel en dubbele longe. Soms met zweep en soms zonder, ligt eraan wat voor een bui hij had. Dit deed ik bij gebrek aan een kraal in de bak.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:03

Slofje schreef:
ik longeer in een roundpen met alleen een longeerzweep of een halstertouw als zweep, tussen de 5 en de 20 minuten :P En vooral veel oefenend op lichaamstaal!

Hetzelfde. :)

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:11

Ik longeer vaak met een slof als hulpmiddel in een paddock. Ze kliert gelukkig niet dus bijna altijd zonder longeerlijn.
Hoelang ligt eraan wat zij aangeeft als ze moe word stoppen we ;)

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:19

Ik longeer met een longeersingel en bijzet. Eerst even 5 minuutjes instappen, vaak van hand veranderen enzo. En dan ga ik draven, ook weer vaak van hand en tempo veranderen, dat doe ik ongeveer 5 minuutjes. Dan laat ik hem weer stappen en maak ik de bijzet vast, dan ga ik weer draven en galopperen op allebei de handen. En dan maak ik de bijzet weer los en laat ik hem nog even draven en stappen. Ben in totaal zo'n half uurtje bezig.

Ik heb wel altijd een zweep in m'n hand, maar ik gebruik hem eigenlijk niet. Het gaat om het idee. Als hij ziet dat ik een zweep vast heb dan loopt hij gewoon door, maar als ik hem niet vast heb gaat hij me steeds testen. Maar het gaat steeds beter met de stemhulpen dus dat is wel fijn!

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:21

O ja nog een vraagje; ik longeer altijd met chabrakje onder de longeersingel, maar ik zie ook veel mensen die dat niet doen. Maakt het iets uit of je wel of geen chabrakje gebruikt?

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:06

Volgensmij maakt dat niet echt veel uit, ik deed het wel met een dekje eronder, maar ook omdat ik daarna vaak uitstapte zonder zadel. Een dekje zit veel steviger dan op een gladde rug, en zo ontzettend stevig zit k niet als ik geen steun heb xD.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:13

pauline_x schreef:
O ja nog een vraagje; ik longeer altijd met chabrakje onder de longeersingel, maar ik zie ook veel mensen die dat niet doen. Maakt het iets uit of je wel of geen chabrakje gebruikt?

Maakt heel veel uit, vriendin van mij longeerde zonder sjabrakje en heeft een half jaar niet kunnen rijden: schoft lag helemaal open.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:38

Dat lijkt mij ook ja dat die singel een beetje schuurt zonder sjabrakje. Maar het heeft verder geen invloed op hoe hij zijn rugspieren aanspant ofzo?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:42

Enkele longe of dubbele longe.
Geen hulpteugels.
Zit geen tijd aanvast, dat verschilt per keer.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:46

Ik longeer altijd met enkele longe, maar wat is dan het effect van een dubbele? Die heb ik eigenlijk nog nooit iemand zien gebruiken op stal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:49

Met de dubbele kan je beter het paard van de schouder afsturen en aanleuning hebben.
Tis wel ingewikkeld dus goed les is wel noodzaak.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:03

Ik longeer meestal met dubbele longe, omdat je het paard dan beter 'in aanspanning' kan trainen. Heeft een beetje hetzelfde effect als een pessoa, alleen heb dan de lengte van je paard zelf in de hand en kun je hem gemakkelijk even 'lange teugel' geven zonder dus telkens naar je paard toe te lopen en de pessoa te verstellen. Ik longeer altijd met zweep, dat is eigenlijk te vergelijken met je been.
Verder heb ik wel goed les gehad (Haanstra) en dat is ook wel nodig voordat je met allerlei hulpteugels begint.

Als je een goed passende longeersingel hebt (eentje met een frame, net als een mentuig) maakt het niet uit of je met of zonder dekje longeert. Een dekje hoort, net als bij een goed passend zadel, alleen voor de bescherming van het leer te zijn... en dus niet tegen het schuren, want dan heb je dus geen goede longeersingel ;)

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:07

Ja ik denk ook als ik zo'n dubbele longe zou willen gebruiken heb ik wel echt les nodig, maar ik heb hem denk ik niet nodig.

En ik blijf denk ik wel een dekje onder het zadel gebruiken, gewoon voor de zekerheid.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:11

Gewoon in de weide, enkele longe, slof. Gewoonlijk niet zo lang, een minuutje of 5-10, zodat mevrouw de 3-jarige even kan loskomen.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:12

Mensen die met een bijzetteugel longeren: wat vinden jullie daar het voordeel van? Alleen maar benieuwd ;)
Ik zie het voordeel er namelijk niet zo van, omdat je er niet mee kunt inspelen op het paard, het geeft constant dezelfde druk. Plus, aanleuning komt vanuit een ondergebracht achterbeen, iets waarvoor de volte op zich al een goede oefening is. Maar ben benieuwd naar jullie mening.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:34

Op mijn werk meestal enkele longe, ong. 20 minuutjes, soms met elastiek..