[AR] IBOP mennen bij friese paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

IBOP mennen bij friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:28

Zoals het nu staat, moet(wil) ik deze zomer een friese merrie uitbrengen in de IBOP. Het probleem is dat ik haar al 2 keer eerder heb uitgebracht onder het zadel en haar gangen en dressuurervaring zijn gewoon veel te weinig om de nodige punten te behalen. :(
Ze is echter wel ervaren voor de kar en haar gangen zijn dan ook stukken beter.
Ik vind t dus een beter idee om haar in het mennen uit te brengen.
Nou kan ik wel een beetje mennen, maar verder niet veel ervaring. Ik heb 3 weken om haar klaar te krijgen.
Wie heeft ervaring met deze IBOP en kan mij vertellen of dit nou wel zo'n goed idee is??? :o :D
Misschien wel ff belangrijk om toe te voegen; Ze staat in amerika en ik heb maar 4 weken om daar heen te gaan, de laatste week is de keuring, dus meer dan 3 weken heb ik echt niet... Ook wordt ze de rest van het jaar helemaal niet getraind, maar dat is gebruikelijk daar en de jury's houden er rekening mee... de lat van de IBOP ligt daar dus ietsjes lager/anders, ook omdat ze niet veel ruiters/menners/trainers hebben daar.. ;)
Over het feit dat de IBOP daar wat anders is wil ik liever geen discussie

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:34

niemand? :?

friesiszwart

Re: IBOP mennen bij friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:34

Je zegt dat zij niet getraind is heeft zij wel de conditie om nu direct vol aan het werk te kunnen gaan?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:39

Ach zoveel stelt IBOP niet voor volgens mij. Is gewoon een dressuurproef maar dan aangespannen. Proef is wel te vinden met google.
Is het wel dezelfde jury dan als in Nederland? Gaat t om sterverklaring of om ander predikaat? Ik heb me er een beetje in verdiept maar helaas geen ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen helaas. Ik heb zelf een Friese ruin die ik op de stamboekkeuring ga voorstellen en daarom heb ik de keuringsbijlage even goed doorgelezen, misschien kun je anders een mailtje sturen naar t stamboek? Heb ik ook wel eens gedaan en ik kreeg op korte termijn reactie.
Succes in ieder geval!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:22

het is idd dezelfde jury als in ned... het gaat om en modelverklaring, ze is er al 2 keer eerder voor geweest en aan de hand haalt ze t wel. de beweging zit er dus wel in, maar onder t zadel gaat ze erg kort draven. ook omdat ze t niet gewend is...
ik heb de proef idd al gelezen, maar krijg niet echt een idee wat ze nou willen zien

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:24

friesiszwart schreef:
Je zegt dat zij niet getraind is heeft zij wel de conditie om nu direct vol aan het werk te kunnen gaan?

het is pas in september, maar ze heeft idd geen conditie. dat ga ik dus rustig opbouwen. ik doe dit de laatste jaren wel meer voor deze mensen en heb, tot zover ik weet, nog nooit een paard overtraind ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:15

Misschien hier ergens een paar keer gaan mennen met een ander paard en het proefje al een paar keer oefenen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 07:31

dat was ik idd van plan, voor zover dat lukt... er zijn niet veel menners hier in de omgeving.