Ik heb nu een set van Emiel Vroest te leen. Het betreft een katoenen redelijk versleten leadrope en en een touwhalster met een leertje op de neus. Doordat de leadrope al veel gebruikt is ligt deze lekker in de hand. Nu heb ik ook eentje te leen ook van Vroest die nog niet zo vaak is gebruikt. Deze is erg stroef.
Ik gebruik deze voor wat gehoorzaamheidtraining en stappen aan de hand ivm met blessure (merrie kan soms drammerig zijn)
Vraag is wat is beter een katoenen of eentje van kunststof/nylon (brand dit niet in je hand als deze erdoor wordt getrokken)
Ik twijfel tussen de volgende merken
Leadrope F.R.A. (katoen) equiplay (nylon) Parelli (die overigens moeilijk te bestellen is, welke materiaal is deze van) emiel vroest (katoen?)
Welke ligt het soepelste in de hand en werkt het best
Touwhalster
met of zonder lerenneus stuk dun of juist dikker touw
Ik heb equiplay en parelli, ben er erg tevreden over hoor, vooral leadrope van equiplay is heel fijn en soepel en inderdaad zacht in de hand
3uitenbeen
Geplaatst: 04-05-11 19:24
Tja, ieder zijn eigen voorkeuren. Die van F.R.A. kun je beiden bestellen op onderstaande website, de leadropes in diverse maten en blauw/wit of rood/wit en ook diverse trainingshalsters.
Ik ben heel tevreden over de materialen van deze site http://www.touwhalsters.com/ Ik werk dus ook met leadropes van nylon. Van deze site liggen ze bij mij lekker in de hand, zijn ze niet te licht maar ook niet te zwaar en bewegen ze goed.
Ik zou je zeker aanraden om verschillende touwen uit te proberen, de voorkeuren zijn toch heel persoonlijk.
Ik ben niet zo kapot van katoenen leadropes en vind die van Parelli en Equiplay (best en niet basic) fijn aanvoelen, maar ze moeten wel eerst wat km's gemaakt hebben voordat ze écht fijn worden. Alle touwen snijden in je hand als je er maar genoeg druk op zet en dat is nou net niet de bedoeling.
Idem voor de halsters, die van Parelli of Equiplay en ook die van FRA. Die laatste is vergelijkbaar met Parelli, tenminste die ik in mn handen heb gehad ik weet niet hoeveel soorten ze verkopen, die blauwe/rode/groene. Die van Voest vind ik te hard en te stug aanvoelen en de pasvorm is wat anders, de keelriem zit mij wat te laag. Maar ieder zn voorkeur en inderdaad uitproberen om het verschil te voelen.
Schangah
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-11 23:06
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ga denk ik dan voor de equiplay. Zit nog wel te denken welke sluiting. een bullsnap of het twistlock. Welke is beter?
een twistlock kan zand in gaan zitten waardoor hij slecht sluit of niet meer open wil maar heeft geen uitstekend puntje zoals de bullsnap. Voor de fases kun je beter een sluiting zonder uitsteeksels nemen want dat komt iets minder hard aan als je een keer door moet komen. Maar als je al een braaf paard hebt kun je wel een bullsnap nemen of een musketon.
Schangah
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-11 23:21
euhh dan wordt het een twistlock..... ze kan nogal drammen.
Tesssaaa
Geplaatst: 07-05-11 23:25
Met leadrope is niet zo probleem maar touwhalsters is een ramp het is of te klein te groot of er zit net iets niet lekker, ja kan hem zelf het best knopen dat heb ik ook gedaan, want bij me VZpaard is het FRA rampzalig al je het mij vraagt haar hoofd is trouwens wel vrij groot en voor me eigen pony heb ik hem zelf geknoopt en die zit gewoon goed
zelf knopen niet aan beginnen als je niet weet hoe, waarom niet gewoon een goed passend halster kopen? Die van Equiplay en Parelli hebben prima pasvorm. Die van FRA die ik heb gezien (en dat zijn niet degenen uit de link van Maroesjka dr onderschrift) hadden ook een goede pasvorm en waren van hetzelfde touw als de best quality van Equiplay. Die heb ik zien hangen bij Country Mill in Nijkerk.