Clickertraining - belonen - voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elmars_Floor

Clickertraining - belonen - voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 23:12

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag, ik wil in het najaar als mijn hengst (dan 3,5jr) terug is van de zomerweide, beginnen met clicker training/ VHD.
Maar... nu lees ik overal, dat bij het belonen ook voeren komt (snoep, brok etc.)
Ik wil mijn hengst absoluut NIET uit de hand voeren! (heb ook geen last van een happende hengst!) Zijn er hier dus andere mogelijkheden voor?

Alvast bedankt!
Francien :)

Anoniem

Re: Clickertraining - belonen - voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:17

Dat is een goede ...
Ik gooi bij die van mij het soms voor hem op de grond .. weet niet waarom, dat is zo gegroeid denk ik :+ Maar ik doe dat niet omdat ik hem niet uit de hand wil voeren ofzo ... Ik zou eigenlijk niet zo direct een andere optie weten, maar ik zal er eens over denken ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:04

Tsja, dan zou je het in een bak moeten voeren..
Waarom wil je hem niet uit de hand voeren? Je krijgt echt geen happerige paarden als jij gewoon consequent en duidelijk bent. :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:26

Wanneer je optijd clickt en optijd beloont zonder verders buiten de training om uit de hand te voeren en zonder aanleiding wat lekkers te geven hoef je niet bang te zijn voor een happerige hengst. Alles draait om timing, de link tussen de oefening - de click en de hand met voer moet vers blijven, zodat de hengst de link niet automatisch verbreekt en het 'oefening - click - wachten - hand = VOER!' word :)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 13:33

Mijn vriendin heeft jaren lang op een grote bekende springstal gewerkt waar de paarden ook niet uit de hand gevoert worden, ze het kennen het niet. Ze staan je met grote ogen en neusgaten je aan te kijken en nemen het alleen aan als je lang aandringt. Heerlijk vond ze dat geen happende paarden, geen bedelende paarden, geen paarden die helemaal hyper woorden zodra ze een zakje of brok horen!

Mijn merrie heb ik daarin ook al een beetje "verpest" zodra er maar een zakje is staat ze al te kijken en te bedelen, zodra ik met mijn hand naar mijn zak ga om iets te pakken draait zij direct haar hoofd om en kijkt ze met grote ogen me aan ETEN?!?!. Niet erg... geen problemen veder maar maar omdat hengsten toch al happerig zijn en mijn lieve man het niet doet wil ik dit ook niet gaan stimuleren.

Nu klopt het natuurlijk wel wat jullie zeggen, dit hoort bij de oefening en enkel bij de oefening. Er zullen genoeg hengsten zijn die aan VHD-clickertraining doen en ook beloning-voer krijgen en waar het wel goed mee gaat. Maar als er een andere optie was had ik graag die gevolgd..

Anders zou ik er toch aan moeten geloven ben ik bang...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:08

Je zou natuurlijk ook een klein emmertje met wat lekkers met je mee kunnen nemen en je paard bij beloning wat uit de emmer laten eten? :) Ik weet het zo ook niet... Ik train mijn shetlanderhengstje van 4 ook gewoon met voer uit de hand, hij weet heel goed dat hij pas wat krijgt wanneer de oefeningen OP COMMANDO word uitgevoerd :)

Ik begrijp je oplettendheid hoor, als je nog een groen paard hebt kun je nog mooi alle kanten op en heb je nog geen bedelaar :D

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:45

H_Nalanta schreef:
Tsja, dan zou je het in een bak moeten voeren..
Waarom wil je hem niet uit de hand voeren? Je krijgt echt geen happerige paarden als jij gewoon consequent en duidelijk bent. :)

ja, ja, in theorie klopt dit, maar dit "gewoon"consequent zijn, gaat bij sommigen nog weleens niet helemaal goed.
Dacht zelf dat ik wel consequent was, maar heb nu toch een happerige ruin eraan over gehouden, erg irritant!
Ik beloon nu met rust, druk loslaten, met mijn stem en/of even een aai/beetje kroelen, als we helemaal klaar zijn nog een wortel (niet uit de hand gevoerd), hiermee kan ik hem prima van alles leren, heb er geen voer voor nodig.
Dus een click en daarna mag mijn paard even stilstaan, laat ik de druk los en krijgt hij een krabbel, dit doe ik dus ipv de voerbeloningen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 01:47

Ik heb een bedelend paard geweten dat pas met clickeren respectvol leerde omgaan met voer in je hand, zo kan het ook. Afspraken, duidelijkheid, daar draait het om. Het paard reageert instinctief, en jij leert hem dat het zo niet werkt :) Als je het boek van teblick leest bvb over voer en hoe ermee omgaan, snap je al heel wat meer!

Al moet werken met voer (net zoals opstappen en rijden en alles) altijd een doordachte keuze zijn. Ik voer alleen uit de hand bijna als er ook eerst geclickt is, en anders nooit, creëert ook duidelijkheid!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:59

poes schreef:
Ik heb een bedelend paard geweten dat pas met clickeren respectvol leerde omgaan met voer in je hand, zo kan het ook. Afspraken, duidelijkheid, daar draait het om. Het paard reageert instinctief, en jij leert hem dat het zo niet werkt :) Als je het boek van teblick leest bvb over voer en hoe ermee omgaan, snap je al heel wat meer!

Al moet werken met voer (net zoals opstappen en rijden en alles) altijd een doordachte keuze zijn. Ik voer alleen uit de hand bijna als er ook eerst geclickt is, en anders nooit, creëert ook duidelijkheid!

Heb ik ook gedaan, eerst commando opvolgen en de gevraagde oefening uitvoeren, dan een click en dan pas voerbeloning geven.
En toch is 'ie gaan happen...
Met mijn merrie doe ik wel clickertraining (als ik VHD oefen), die kan er wel mee goed me omgaan.
Ik moet zeggen dat mijn ruin ook niet echt bedelt of mijn zakken nazoekt o.i.d., dat heeft hij wel netjes geleerd, maar het voeren heeft bij hem dus wel dit happen veroorzaakt, dus ik denk dat je zeker met een hengst wel zal moeten uitkijken, want als ze eenmaal aan het happen zijn, is het moeilijk af te leren, dan wordt het al snel een gewoonte.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:45

En daar ben ik helaas bang voor! misschien doet ie het ook niet? Maar hij is nu een groen en niet happend paard. Ben bang dat ik hem toch misschien verpest!
Hebben misschien meer mensen voornamelijk met hengsten ervaring met beloning/ wel of niet happen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:58

Mss es proberen om een oefenint te maken rond voer in de hand en niet happen? en daarvoor belonen?