Leren hoe te longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Leren hoe te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:12

Hoi hoi :)

Ik heb mischien een beetje een stomme vraag, maar ben wel erg benieuwd naar jullie antwoorden. :D

Hoe en waar leer je hoe je moet longeren.
Ik neem voor het gemak even aan dat iedereen begint met lessen op een manege oid voordat ze uberhaupt aan een bijrijd paard of eigen paard denken. Nu leer je op een manege niet hoe je moet longeren. Maar waar kun je dit dan wel leren?
Ik neem tenminste niet aan dat je het gewoon maar gaat proberen en er het beste van hoopt ;)

AppelQueen

Re: Leren hoe te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:13

dressuur instructrices kunnen je hier vaak bij helpen, in een prive les. Ook zijn er cursussen voor :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:14

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit les gehad in longeren. Heel vroeger heb ik het waarschijnlijk gewoon is gedaan (ik weet het echt niet meer...) en ik heb vooral heel veel gekeken hoe andere het deden. Waarschijnlijk zou het voor mij wel goed zijn om is een les te volgen.

Dus ik zou zeggen, neem is les of vraag iemand die er ervaren in is om je is te helpen.

en ik heb voordat ik mijn aaaaaallereerste verzorgpony had niet gelest op een manege nee... Maar ook daarin zal ik wel een uitzondering in zijn :')

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:15

ja ik zou het inderdaad gewoon aan mijn instructrice kunnen vragen. Heb vaak genoeg priveles. Maar dat is dus niet gek?
Ik zal het haar eens vragen, vroeg het me ineens af vandaar mijn topic :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:16

tja gewoon proberen en goed op andere letten kan miscien ook, maari kzou veel te bang zijn iets verkeerd te doen ;)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:17

ik heb eerlijk gezegd ook geen les gehad en heb ook gewoon gekeken hoe andere het deden maar nu helpt mijn lesgever mij met longeren met passoa

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:19

Nog voor ik een eigen paardje had, verzorgde ik de paarden van iemand die op vakantie was. Eén van die paarden was zo moeilijk, dat ik er niet op kon. Toen heb ik iemand gevraagd om mij te helpen longeren. En verder gewoon heel veel kijken hoe andere mensen longeren, daar kun je ook al veel van leren.
Succes!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:21

Ik heb ook nooit les gehad, maar ik heb het o.a. geleerd op een ponykamp (de basis) en ik kijk ook veel naar anderen.
Als je het nog niet zo vaak hebt gezien en nog niet zelf hebt gedaan dan kun je het beter vragen aan je instructrice ;). Die kan je zeker helpen en dan moet je niet zelf liggen prutsen.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:25

Blabla1980 schreef:
ja ik zou het inderdaad gewoon aan mijn instructrice kunnen vragen. Heb vaak genoeg priveles. Maar dat is dus niet gek?
Ik zal het haar eens vragen, vroeg het me ineens af vandaar mijn topic :)

nee helemaal niet, longeren hoort bij de basis training, en je eigen instructrice kent jou en je paard. ik zou zeggen volgende les longeren :P

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:27

:) ik ga het vanavond gelijk vragen :)

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:19

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:47

Je moet het samen met iemand doen, hoeft niet persé een instructrise te zijn,
zoals die persoon maar kan longeren, die kan het je leren
zo moeilijk is het echt niet!

x

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:02

Ik moet het gewoon doen terwijl iemand me instructies gaf, wanneer ik te ver naar voren stond, tov de schouder en waneer ik me meer moest ontspannen in de hand [longeerde met hoofdstel].

Maar een les of cursus zou geen overbodige luxe zijn, dan leer je het meestal wel goed.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:26

Ik heb er nooit les in gehad. Toen ik mijn paard had gekocht kwam hij op een pensionstal te staan en daar heb ik een paar vriendinnen ontmoet. Ik hielp wel eens mee met longeren en zo heb ik het geleerd, gewoon door het kijken. Maar het is niet zo moeilijk hoor, tenminste als je paard een beetje meewerkt haha.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:34

er zijn ook boeken waar info instaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:39

piezze schreef:
er zijn ook boeken waar info instaat

Het is beter om het in de praktijk te leren,veel ervaring opdoen in de praktijk is veel beter dan alleen maar in boeken lezen :))

Ik vind het helemaal geen rare vraag,ik vind het wel heel goed van TS dat ze dit gaat vragen!
Er zijn toch behoorlijk wat mensen die longeren zonder dat ze het eigenlijk echt kunnen.
Ik heb zelf een aantal keer "les" gehad van de moeder van een vriendin,zij fokt(e) ijslanders en was dierenartse,die heeft me alles geleerd,en ik merk wel dat ik daar heel veel profijt van heb (gehad). :D

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 01:41

Ik zou inderdaad les nemen bij iemand die het echt kan. Longeren is niet zo maar rondjes lopen. Ik zie zo veel meisjes bij mij op stal die maar met een zweep staan te zwaaien en hun ponys/paarden alleen maar laten galoperen. Je werkt samen met je paard. Ik kon het ook niet en sinds ik priveles heb gehad van mijn instructrice heb ik echt veel geleerd. Een aanrader dus :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 01:43

Ik heb het mezelf geleerd door vooral uit te proberen , goed te kijken naar ervaren mensen en dat dan thuis met je paard rustig gaan na proberen te doen.
Maar eigenlijk heb ik me er nooit om drukgemaakt.
Ik deed ''maar wat'' en zo leer je het wel.

Kan nu heel bokt over me heen krijgen , prima , maar ik doe het op mijn manier en dat blijf ik doen.
Het werkt goed ,want zonder bijzzet troep kan ik mijn paard bij longeren netjes rond sturen in de ring en is de communicatie goed dus bokkers die het hier niet mee eens zijn ,kom maar op :+ iig lukt het mij wel op mijn manier

xijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:47

Hoe oud kun je t beste beginnen met de oefeningen van een ijslander.
Ik heb nu een ijslander van 3 en ja af en toen doe ik van die oefeningen met hem .
tis een heel mak beest heel enthoushiast , en ook niet snel bang maar wel speels . <3

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:44

Elin_ schreef:
Ik heb het mezelf geleerd door vooral uit te proberen , goed te kijken naar ervaren mensen en dat dan thuis met je paard rustig gaan na proberen te doen.
Maar eigenlijk heb ik me er nooit om drukgemaakt.
Ik deed ''maar wat'' en zo leer je het wel.

Kan nu heel bokt over me heen krijgen , prima , maar ik doe het op mijn manier en dat blijf ik doen.
Het werkt goed ,want zonder bijzzet troep kan ik mijn paard bij longeren netjes rond sturen in de ring en is de communicatie goed dus bokkers die het hier niet mee eens zijn ,kom maar op :+ iig lukt het mij wel op mijn manier

Ik doe precies hetzelfde, heb er ook nooit les in gehad. Ik heb wel veel gekeken naar mensen die al heel lang rijden, daar steek je ook wel iets van op. Ik gebruik wel bijzet trouwens. En als ik bijvoorbeeld op woensdag een half uur longeer en op donderdag ga rijden is hij echt super soepel en los, dus ik denk dat ik toch wel iets goed doe! :)

rockforty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:49

Ik ben er ook zo een die het zichzelf geleerd heeft. Veel kijken naar anderen en af en toe eens vragen om hulp. Maar net als met rijden: de één doet het zus en de ander doet het zo. Wat mij niet past gebruik ik niet en wat mijn paard of ik prettig vinden doe ik wel. En de ene keer gaan we serieus aan het werk en de andere keer is het gewoon een beetje spelen. Leggen jullie wel eens balkjes of een hindernisje in de longeerton?

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:01

Nee, ik heb er nog nooit balkjes of hindernisjes neergelegd. Heb er ook nog nooit aan gedacht eigenlijk!

ohyesirene92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:15

Heb ook nooit les gehad. Toen ik het voor het eerste deed stond m'n moeder er bij en heeft ze tips gegeven, omdat ik zelf ook erg onzeker was of ik misschien iets fout zou doen. Maar het is inderdaad gewoon een beetje proberen denk ik.. Rustig beginnen en kijken hoe het voelt en gaat. Misschien is er iemand op je stal ofzo die je kan helpen daarmee?