Spelenderwijs leren werken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JMkaaay

Spelenderwijs leren werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:35

Hoi allemaal!

Ik verzorg een 3 jarig rijpaardje genaamd Dee-Jay. Het is een hengstje dat is geboren in Friesland en sinds 2 jaar in Teteringen staat. Nou had ik wat vraagjes over het beleren van een jong paard. Ik heb er weinig ervaring mee maar volgens mij gaat het me redelijk af; mensen in de omgeving zien verschil en zeggen dat hij sowieso al veel braver is. Hij leert ook vrij snel. Longeren had hij al geleerd van zijn eigenaar en hij reageert ook bijna perfect op stemhulpen.

Nou hebben zowel ik als de eigenaar weinig haast met het bit of het zadel, we willen eerst dat hij helemaal op zijn gemak is en onder controle is bij grondwerk. DJ kan nogal brutaal zijn en probeert nogal eens dominant te zijn. Inmiddels heb ik mezelf wel geleerd om vol vertrouwen met hem te werken en niet bang weg te springen als hij iets doet. Hij steigerde een tijd terug bijvoorbeeld als je gewoon ergens naartoe liep met hem. Er was niets te bespeuren van angst en ik betwijfelde dat er iets mis was met zijn rug aangezien we er nog nooit wat mee hadden gedaan en hij prima heen en weer kan rollen. Het was gewoon treiteren en omdat iedereen er bang van werd, werd hij ervoor beloond ook. Een tijd lang, nadat ik mijn moed had verzameld, heb ik lekker met hem gewandeld over het hele terrein van de manege. Zodra hij iets flikte haalde ik mijn zweep omhoog zodat hij gelijk weer op 4 benen stond. Slaan was eigenlijk niet nodig, afgezien van een tik als hij niet weg wilde bij merrie. Even tussen haakjes: ik ben geen fan van slaan, absoluut niet, maar voor mijn eigen veiligheid en die van anderen was het gewoon dom om zonder zweep alleen met DJ ergens te gaan lopen.

Tegenwoordig steigert hij helemaal niet meer, en ik heb ook geen zweep meer bij me. Wel leid ik hem aan een lange lijn zodat *als* hij iets flikt, ik lijn zat heb om even te laten vieren en vervolgens met een flinke ruk DJ weer naast me kan halen. Geeft me ook een zekerder gevoel dan zo'n halstertouw van 2 cm.

Nou, poe, heel verhaal, let's get to the point:

Nu DJ weer gewoon netjes naast me loopt (en met netjes bedoel ik ook echt dat hij met de neus achter mijn schouder loopt, halt houdt en ook achterwaarts gaat als ik het vraag) en aan de longe loopt, probeer ik wat creatiever te zijn. Tijdens die creatieve spelletjes ben ik uiteraard nog wel consequent. Het is niet dat hij bij losgooien wel ineens de andere kant op mag rennen en bij longeren absoluut niet bijvoorbeeld. Ik doe zelf een MBO paardenopleiding en ik heb pas geleden een schriktraining gehad (Monty Roberts style) van QSS horses en een freestyle demonstratie van Ninge Huijser. Nou had ik al veel lucht gekregen van de natuurlijke methodes via een vriendin van me die zich daar flink mee bezig houdt, en ik was niet weg te slaan bij de NH cirkels op Horse Event. Alles wat ik leer op school probeer ik eigenlijk gelijk uit met Dee-Jay. Join-up, freestyle longeren, mini-schriktraining met een paraplu.. maar eigenlijk vooral de basis over het correct drijven en blokkeren zodat ik een geschikte leider kan zijn in mijn kudde met Dee-Jay. Ik wil natuurlijk wel dat ik die dingen goed doe, dus ik bespreek regelmatig mijn vorderingen met de eigenaar van DJ of ik laat iemand die er meer van weet kijken.

Nu jullie meer weten over mij en Dee-Jay, is mijn vraag of jullie meer leuke manieren weten om hem creatief op te voeden en te beleren (let op: zonder bit. Hij heeft alleen nog een singeltje om gehad -wat hij overigens prima vond-, verder doe ik alles aan het halster). Ik zat zelf te denken aan lange lijnen of dubbele longe, maar ik weet niet of dat verstandig is aan het halster?

Gister heb ik hem trouwens door het water gelongeerd - ook dit vond hij geen probleem, heerlijk beest -.. kan dit slecht zijn voor hem? Het is stilstaand water, de oude longeercirkel stond onder water en nu vullen ze dat bij en hebben ze de hekken weggehaald. Kan ik dit vaker doen of is dat slecht voor zijn benen/hoeven? Het water komt ongeveer tot bijna halverwege zijn pijp. Ik laat hem er niet van drinken.

Echt SUPER bedankt voor het lezen, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Liefs Janneke

ponytricks

Re: Spelenderwijs leren werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:26

Zelf heb ik mijn rijpony's gekocht toen ze een half jaar en een jaar oud waren. Ben heel veel met ze
aan het werk gegaan voor wandelen, freestylen en Vd. Ze vonden dit super om te doen en bouwen daarmee veel vertrouwen in je op. Onze pony's hebben dan ook nooit moeilijk gedaan met het beleren...
Mocht er zo op, zonder een vreemde stap te zetten.. Ook longeren was geen probleem vanaf dag een...
Door VD motiveer je je pony om met je mee te denken en slimmer te worden.. Ook leer je je pony om spieren te gebruiken die je bij het rijden nooit zal gebruiken...
We hebben onze pony's bitloos beleerd en ook hier nooit enig probleem mee ondervonden... Als het vertrouwen goed zit zul je alles met je pony kunnen doen... Als ik je verhaal lees, dan zit dat vertrouwen volgens mij wel aardig goed...

Ik zou wel uitkijken met het longeren in dat water dat je pony niet in een van de oude gaten gaat staan... want dat is wel slecht natuurlijk... Verder lijkt het me geen probleem om hem daarin te longeren... Went hij ook meteen aan rennen in water... Alleen maar leuk voor als je een waterje tegenkomt op een buitenrit later..

oja dan nog trainen wij altijd met een touwhalter. Onze paarden hebben nog nooit een bit in gehad, omdat wij dit zelf niet als fijn ervaren voor de pony's