[AR] Wel of geen tuig/schoft en borst onderlegger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

Wel of geen tuig/schoft en borst onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:24

Hoi allemaal,
Ik heb ff een vraag aan jullie, zouden jullie bij dit tuig (zie de links) een borst en of schoft onderlegger gebruiken??
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 037830/158 misschien zijn jullie meningen niet allemaal het zelfde over dit tuig, maar bij de ruitersportwinkel bij mij in de buurt, zeggen ze dat dit een goed tuig is (ze rijd er zelf ook mee)

Of deze:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... tstof-tuig Hier moet ik zelf nog wel ff over nadenken en kijken of andere dit tuig gebruiken en wat hun meningen hier over zijn :D

Dus de vraag is: zouden jullie hier een borst en of schoft onderlegger bij gebruiken.\

Bedankt alvast!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:56

Ik zou het hele tuig niet gebruiken. Ik heb het nog niet in mijn handen gehad, maar het ziet er niet sterk uit en erg oncomfortabel. Vooral dat hele nylon tuig, dat lijkt me te snijden en warm te worden in gebruik.
Het is niet geschikt voor wat wij met onze pony doen. Ze loopt minimaal 2 x per week in het tuig, dan vind ik comfort, naast veiligheid ook belangrijk.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:57

ik gebruik eigenlijk bij alle soorten tuigen een schoft/borste onderlegger, zodat ik niet elke dag hoef te poetsen als ik gereden heb, daarnaast ligt het tuig net wat beter!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:01

janouk schreef:
Ik zou het hele tuig niet gebruiken. Ik heb het nog niet in mijn handen gehad, maar het ziet er niet sterk uit en erg oncomfortabel. Vooral dat hele nylon tuig, dat lijkt me te snijden en warm te worden in gebruik.
Het is niet geschikt voor wat wij met onze pony doen. Ze loopt minimaal 2 x per week in het tuig, dan vind ik comfort, naast veiligheid ook belangrijk.

En welke bedoel je dan die Ooteman of van Agradi.
Het is niet de bedoeling dat ik het heel veel ga doen, ze heeft ook astma dus word het max 2 keer in de week half uur aan een uurtje... ;)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:02

sasika schreef:
ik gebruik eigenlijk bij alle soorten tuigen een schoft/borste onderlegger, zodat ik niet elke dag hoef te poetsen als ik gereden heb, daarnaast ligt het tuig net wat beter!

Dus dan gebruik een een onderlegger bij de borst en eentje bij de schoft?

Letsdunit

Re: Wel of geen tuig/schoft en borst onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:04

Ik zou het bij dit soort tuigen wel doen, voor die prijs zal de kwaliteit niet al te best zijn en zul je sneller schuurplekken etc krijgen op je paard. Daarbij tast het zweet ook het leer aan.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:05

Letsdunit schreef:
Ik zou het bij dit soort tuigen wel doen, voor die prijs zal de kwaliteit niet al te best zijn en zul je sneller schuurplekken etc krijgen op je paard. Daarbij tast het zweet ook het leer aan.

bij de ruiterwinkel zijden ze van wel, daarom vind ik het een beetje lastig, maar bedankt! :)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:06

Ik heb nu ook een leder 2e hands tuig gevonden, zouden jullie dan wel of geen onderleggers doen?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:07

Lijkt mij dat je hem beter kunt gebruiken het verdeelt de druk op de plekken waar het tuig zit en geeft dan minder schuurplekken etc.
Dus comfertabeler voor het paard...

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:09

kally schreef:
Lijkt mij dat je hem beter kunt gebruiken het verdeelt de druk op de plekken waar het tuig zit en geeft dan minder schuurplekken etc.
Dus comfertabeler voor het paard...

Bedankt! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:05

Ik zou die 2 tuigen helemaal niet aanschaffen, maar gewoon nog even doorsparen. Een tuig is een investering; er komen hier veel topics langs waarin dit soort tuigen worden besproken, en eigenlijk kan er dan altijd wel geconcludeerd worden dat er weinig tot geen tuigen in deze (zéeeer lage) prijsklasses zijn die comfortabel, veilig, sterk en degelijk zijn.

Beter kan je echt nog even doorsparen.

Een 2dehands leren tuigje is al een stuk beter, maar vrees dat, indien je zo weinig geld wil uitgeven voor een tuig, dan ook geen goed en fijn 2dehands tuigje hebt gekocht.
Als je een onderlegger bij een tuig moet gebruiken omdat het anders teveel zal schuren en niet goed zal liggen, dan is het tuig gewoon niet goed, klaar. Uitzonderingen daargelaten. Mijn shetmerrie heeft een héle gevoelige huid, schoftje en borst passen prima en zijn van soepel en goed leer, toch krijgt ze altijd schuurplekken, dus daarbij wordt het tuig wel aan alle kanten ingepakt met onderleggers. En dat zijn tuigen in de nieuwprijsklasses van 400 euro.

Maar dit soort tuigen, nee, dat zou ik nóoit op mijn pony's leggen, ook niet voor 1 á 2x per week een half uurtje. Je bent zo afhankelijk van je materiaal, van een goed tuig en veilige wagen. Het is gewoon heel erg vervelend als er tijdens het rijden iets kapot gaat aan je tuig of je wagen, daar kunnen grote ongelukken van gebeuren.
Mennen is nou eenmaal een dure hobby, en hier geld meestal wel vaak 'goedkoop = duurkoop'. Ik zou lekker nog even doorsparen!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:49

Ik heb 3 jaar met een goedkoop lederen tuig gement, maar 3 km per week maar en op een echt slakken tempo. Zonder onderleggers en nooit een schuurplek gehad.
Nu heb ik een nieuw ponyke waar ik heel intensief mee men (+- 3x per week en 10 km per keer, aan een hoog tempo)daar heb ik meteen een Webtech tuig bijgekocht. En daar heeft ze schuurplekken van. Dus nu heb ik een schoft en singel onderleggertje. Ik wil nu gaan rijden ZONDER schoft stuk maar om de een of andere reden 'druf' ik heb niet goed.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:16

ik gebruik altijd borstonderlegger en vaak ook schoftonderlegger. heb er trouwens nog twee voor schoft te koop van IR en VanRijs eigen merk, zie link in onderschrift

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:51

beide tuigen niet doen. Ik heb zo'n tuig gehad en toen is de gesp waarmee de streng aan de borst zit dus gewoon gebroken, zeer slechte kwaliteit, was toen zelfs pas de 5e keer dat ik het gebruikte. Een web tech tuig heb je voor een A/B pony al voor 300 nog iets euro excl leidsels en hoofdstel.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:48

Bij beide tuigen zou ik een onderlegger doen, voor drukverdeling en opvang van het zweet.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 19:11

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb inmiddels een leuk 2e hands leren tuig op het oog! :)
Dus waarschijnlijk word het die.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:37

Ik heb het eerste tuig gehad. Het is op zich een prima tuig hoor! Alleen als je gaatjes bij moet prikken heb je ee probleem. Het is natuurlijk nylon, dus dat gaten prikken gaat niet echt geweldig en word ook niet zo mooi. Maar verder echt een prima tuig om mee te beginnen! Ik had er geen onderleggers onder, was ook niet echt nodig hoor, vind het met alle tuigen persoonlijk prettiger met onderleggers dat wel.