[AR] Hoe liverpoolstang aan hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Hoe liverpoolstang aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:01

Aankomende zaterdag is er ringsteken bij ons in het dorp, nu doe ik al jaren mee, spande de pony in, en gaan met die banaan. Maar deze keer wordt mijn kar helemaal netjes gemaakt, opnieuw in de lak etc, dus heb ik het grandioze idee bedacht om mijn tuig te gaan poetsen. In de vet, en met schoenpoets weer netjes maken. Ik was zo enthousiast bezig om mijn tuig uit elkaar te halen, dat ik natuurlijk niet heb opgelet hoe het in elkaar zat.. :') Het hele tuig is inmiddels weer inelkaar, alles netjes op zn plek, maar toen.. Het hoofdstel! Of nouja, het bit eigenlijk. Ik heb een liverpoolstang met aan de ene kant een gladde kant, en de andere een geribbelde kant. Als ik de geribbelde kant naar voren laat wijzen zit de kinketting rechts. Ik dacht dat die ribbels naar achteren moeten wijzen (dus richting de keel van het paard), maar dan zit de kinketting verkeerd. Die kan ik natuurlijk verplaatsen, maar dan moet ik eerst even zeker weten of mijn denkwijze klopt. ;) En dan probleem 2, zoals ik het nu heb, zakt de neusriem naar beneden. Moet die neusriem ergens door de bakstukken heen? Of gewoon rechtstreeks boven het bit? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:26

Een foto van het geheel zou wel helpen, dan kan men ook duidelijker zien hoe je het nu precies hebt zitten. (met de neusriem)

Als je een liverpool hebt met een geribbelde kant en een gladde kant, kan je heel simpel zelf kiezen welke kant je op de tong wil hebben. Meestal, als je een nieuw bitje koopt, dan zitten de haakjes van de kinketting meestal zó vastgemaakt, dat je het bit met de geribbelde kant richting de tong moet doen. Wil je dat niet? Dan buig je de kinkettinghaakjes open, en verplaats je ze naar de andere kant, even omdraaien zodat de opening v/d haakjes dan niet aan de andere kant naar binnen staan, maar zoals het hoort, dus naar buiten. Kinketting er aan, en klaar :)
Of je de geribbelde kant of de gladde kant op de tong wil hebben, hangt af van de inwerking die je wil hebben. Hierover bestaan overigens diverse theorieen.... en daar is ook al meer discussie over geweest. Zie dit topic, met veel relevante info: (en een tekening die e.a. verduidelijkt)
[AR] zweep- en bitvraagje

Persoonlijk heb ik meestal de geribbelde kant naar voren wijzen, dus de gladde kant ligt dan op de tong. Dit omdat mijn shetmerrie in het verleden (en nog steeds af en toe, als ze erg heet en sterk is) het bit wel eens stevig wilde vastpakken en vastklemmen, eerder toen ik de ribbels naar achteren had liggen, heeft ze serieus haar tong wel eens verwond omdat ze het bit zó hard vastklemde, dat de ribbels helemaal in haar tong drukten, en daar dus ook een soort van 'gleuven' ontstonden.

En wat voor jou en je paard 'het beste' is, hangt helemaal af van hoe je paard er op reageert. Als jij met dit paard en dit bit altijd met de ribbels naar voren hebt gereden, dan kan je het bit gewoon weer op die manier vastmaken; als hij daar altijd goed op liep, zou ik het niet zomaar veranderen, helemaal niet voor een toch al vrij stressvol evenement als een ringstekerij. Er is hierin geen 'goed of fout'. ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:29

geribbelde kant naar voren.

Ilona__

Re: Hoe liverpoolstang aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:32

Hij reageert prima op het bit! Maar ik dacht dat het andersom 'hoorde' ;)
Bedankt voor je reactie, ik ga het linkje even doorlezen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:41

Ilona__ schreef:
Hij reageert prima op het bit! Maar ik dacht dat het andersom 'hoorde' ;)
Bedankt voor je reactie, ik ga het linkje even doorlezen.

Zoals gezegd, in dit opzicht 'hoort' er niets, is hetzelfde als dat men zou zeggen dat een paard aangespannen altijd een liverpool 'hoort' te hebben als bit, of dat oogkleppen ook altijd standaard 'horen'. Jou paard reageerde altijd goed op het bit, je post lezende reed je voorheen al met de ribbels naar voren, dus dan kan je dat gewoon zo houden.
Ik zou overigens voorzichtig zijn met schoenpoets op je tuig te gebruiken; daar heb je speciale producten voor. Of bedoel je enkel wat kale plekjes 'wegwerken'? Ik zou niet je hele tuig in de schoenpoets zetten, daar heb je leerzeep, leerolie, leervet, leercreme, etc. etc. voor.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:11

Ik heb de ribbeltje op zijn tong gedaan. Nu heb ik het idee dat dat voor idefix echt niet werkt want hij gooit de heletijd zijn tong over het bit heen! :(:) Nu kan dit ook komen doordat mijn bit iets te laag hing doordat ik nog er een beetje achter moet komen hoe hij mooi hangt, maar er zaten geen gaatjes dus eerst nog gaatjes erbij knippen. Maar zou dat komen door dat t bit te laag hangt of door de ribbels?? hiervoor liep hij op een gebroken bitje

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:34

loveidefix schreef:
Ik heb de ribbeltje op zijn tong gedaan. Nu heb ik het idee dat dat voor idefix echt niet werkt want hij gooit de heletijd zijn tong over het bit heen! :(:) Nu kan dit ook komen doordat mijn bit iets te laag hing doordat ik nog er een beetje achter moet komen hoe hij mooi hangt, maar er zaten geen gaatjes dus eerst nog gaatjes erbij knippen. Maar zou dat komen door dat t bit te laag hangt of door de ribbels?? hiervoor liep hij op een gebroken bitje

Kan door vanalles en nog wat komen. Pijn, verzet, ongemak........
mijn shetmerrie heeft het ook heel lang gedaan, en doet het nu weer.
Kan ook heel goed komen omdat ze pijn hebben, vanwege bijv. flinke haken op de kiezen, of een ander probleem met het gebit in combinatie met het bit.
Als je igg pijn vanwege gebitsproblemen wil uitsluiten, moet je er gewoon even een tandarts naar laten kijken. Mijn merrie is laatst nog helemaal nagekeken, geen haken, helemaal niets, perfect gebit. terwijl ze nu sinds een paar weken óók weer flink vaak de tong over het bit gooit (ze heeft bijna een jaar stil gestaan wegens blessure, wordt nu weer rustig opgepakt).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:44

loveidefix schreef:

de new forest deed het ook bij ons.
na tandarts bezoek werd duidelijk dat haar tong wat dik was.
wij hebben een dunner bit gekocht en het probleem was direct verholpen. ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:17

Hij is laatst nog gecheckt dus aan zijn tandjes kan het niet liggen :o
Kan het ook zijn dat hij gewoon nog wat moet wennen?? Bij zijn gewone
gebroken bitje deed hij helemaal niets en liep hij goed op maar ik wou eens
een ander bitje proberen... maar als het zo door gaat pak ik mijn oude bitje er weer bij

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 02:10

het lag niet aan de tandjes,die waren dik in orde. ;)
de ruimte in haar mond was gewoon te klein voor een middelmatig/dik bit door haar tong.
het was dat de tandarts ons er op wees. :D

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 03:27

@ JoyCiej: we hebben eerst het hele tuig in de leercreme gezet, en toen in de schoenpoets. Het poetsen opzich was niet nodig, qua vetten. Het tuig is super soepel, maar helaas een tijdje in de kast gelegen waardoor het dof is geworden, en met de leercreme werd het niet optimaal zwart, zelfs niet na enkele keren. Toen hebben we op een klein stukje de schoenpoets geprobeerd, en dat werkt prima. Het lijkt mij inderdaad ook niet erg goed om het bij wijze van spreken wekelijks in de schoenpoets te zetten ;)
Het beslag, de leidselogen e.d. hebben we opgepoetst met fijn staalwol, werkt ook prima! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 03:44

Ilona__ schreef:
@ JoyCiej: we hebben eerst het hele tuig in de leercreme gezet, en toen in de schoenpoets. Het poetsen opzich was niet nodig, qua vetten. Het tuig is super soepel, maar helaas een tijdje in de kast gelegen waardoor het dof is geworden, en met de leercreme werd het niet optimaal zwart, zelfs niet na enkele keren. Toen hebben we op een klein stukje de schoenpoets geprobeerd, en dat werkt prima. Het lijkt mij inderdaad ook niet erg goed om het bij wijze van spreken wekelijks in de schoenpoets te zetten ;)
Het beslag, de leidselogen e.d. hebben we opgepoetst met fijn staalwol, werkt ook prima! :D

Dan had je misschien beter leerolie kunnen gebruiken, gewoon de zwart gekleurde, van Rapide bijv. Dat oliet, verzorgd en onderhoud, maar maakt ook weer mooi glanzend en zwart.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 03:47

Dat had misschien beter gekund inderdaad.. Maargoed, het kwaad is geschiedt. ;) Wat ben je nog laat wakker trouwens! ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 04:05

Ilona__ schreef:
Dat had misschien beter gekund inderdaad.. Maargoed, het kwaad is geschiedt. ;) Wat ben je nog laat wakker trouwens! ;)

kon niet slapen :o maar jij bent net zo goed nog erg laat wakker :P

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 23:06

Jep, mijn hond heeft puppies gekregen! 10 stuks, dus was de hele nacht bezig.. maar, da's niet echt van toepassing in dit topic ;)
Met de liverpoolstang is het trouwens opgelost, met de ribbels naar voren, en dan zit de kinketting ook goed.. Alleen nog even in verdiepen hoe het moet met de neusriem, komt wel goed. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:09

Idd, met de geribbelde kant naar achteren werkt een stang errggg scherp in, die kant moet je eigenlijk nooit willen gebruiken, de juiste manier (normale manier) is om de gladde kant op de tong te leggen en de geribbelde kant dus naar voren.