[AR] Verbogen lamoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Verbogen lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 22:12

Hallo,

Ik heb vorige week zondag mijn nieuwe (2e hands) wagen opgehaald en ben er direct mee aan de slag gegaan. Telkens als ik linksom ging hoorde ik alleen een irritante tik, het duurde even, maar we zijn er achter wat het is....

Mijn rechterkant van het lamoen rust netjes in het lichtoog. Echter de linkerkant staat iets omhoog, en tik dus tegen het ijzer van mijn lichtoog aan.
Erg irritant en pony vind het ook niet erg tof....

Lamoen eens op de grond gelegd en goed bekeken en ja hoor, hij is iets verbogen, de linkerkant is iets hoger als de rechterkant....

Maar kan ik dit zelf recht maken of kan ik dit beter door een wagenbouwer laten doen?

Omdat ik mijn wagen niet bij een wagenbouwer heb gekocht vraag ik mij af waar ik nu terecht kan. Ik heb een Dutch wagen, maar ben ik dan nog gebonden aan bepaalde wagenbouwers? Of zeggen jullie, dit kun je makkelijk zelf oplossen (al beetje geprobeerd maar lukte niet en wil mijn lamoen niet slopen)!
En welke wagenbouwer zit er in de buurt van zoetermeer/den haag welke dit eventueel voor me zou kunnen verhelpen?

Alvast bedankt voor het lezen....

L_Rivaldo

Re: Verbogen lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:30

Je kan hem toch loshalen en dan draaien of gewoon even wat wrikken? dat hebben wij ook gedaan ;) je zal hem echt niet zo snel kapot maken hoor ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:40

Je kunt bij een goede lasser de boel recht laten buigen.
Ik heb dit twee keer bij een lamoen laten doen en bij twee burries die niet 100% recht waren. Kostte bij mij per 'buiging' 2/3 tientjes. Heb ik laten doen bij Laska in Rotterdam, aan de Slotweg. Super service, aardige man :j
Als je toch al wilt mennen, kun je om het lamoenstuk dat scheef staat even tijdelijk een fietsbandje wurmen. Tikt het ook niet meer :j

PS even hele lamoen meenemen, kun je ter plekke kijken / controleren of het allemaal recht is.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 10:15

@ L_Rivaldo Dat lukt dus niet, hebben we al geprobeerd, voorzichtigjes welliswaar maar toch, kreeg er geen milimeter beweging in :(

@VanHuisUit, Kan ik daar zo langs komen of kan ik beter even bellen? En idd, had al bedacht dat het hele lamoen dan even mee gaat, kunnen we meteen kijken offie verder wel helemaal recht is e.d.

Vraag me toch af, hoe doet een lasser dat dan? Maakt die het warm om te verbuigen ofzo?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:00

Bij mij is het op loopafstand dus ik loop altijd even langs, maar goed ken die man ook, dus dat is nogal makkelijk.
Zou dus maar even bellen :j

Het is heel bijzonder hoe ze dat doen (vond ik dan :o ). Ze hebben een soort buig-katrollen en een soort bankschroef. Daar zetten ze het tussen en dan buigen ze het zo. Daar zit dus een enorme kracht op. Echt zelfs de burries van de tweewieler voor mijn paard bogen zo :7

Staat wel in de gouden gids / telefoonboek.
Succes ermee!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 12:08

Euhm, kom ik aan met me leken hoofd in mennen...Wat is het verschil tussen een lamoen en burries??

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:29

Lamoen heb je bij enkelspan, is in feite een geheel, tja, hoe leg ik dat uit, je hebt de u vorm zeg maar.
Burries zijn twee 'losse' delen, die je 'in' het frame van de tweewieler schuift, noemen ze soms ook wel berrie.

http://www.bokt.nl/wiki/Lamoen

zoonlief knutselend aan de burries
Afbeelding