[AR] Gracia en Zizora voor de tweede keer het bos in!! (tweespan)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gracia

Gracia en Zizora voor de tweede keer het bos in!! (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:15

Dit zijn mijn twee meiden, Gracia, gelderse merrie van 22 lentes jong en Zizora, tuiger van 7. En eindelijk lopen ze in het dubbelspan!
Zizora is met 3,5 beleerd maar na een vij heftig ongeluk heb ik haar niet meer in durven spannen. Sinds september zijn we weer bezig. Eerst enkelspan dressuurles, later tweespan en dan nu eindelijk weer de weg op, het bos in! Ik ben zo ontzettend trots op mijn meiden!!

Afbeelding
klaar voor vertrek

Afbeelding
En nee... allebei tegelijk onze oren naar voren doen kunnen we echt niet......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Onderweg.... langs de hei... richting de sterrenwacht...

Afbeelding
de Happy Family!

Afbeelding
glasbakken zijn stommmmmmmm

Afbeelding
hier rijden we het bruisende Dwingeloo binnen....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Gracia en Zizora voor de tweede keer het bos in!! (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:18

O, wat supergaaf zeg de meiden in het span!!
Ziet er goed uit en echt super dat Zizora het nu zo goed doet.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:32

Vanes wat onwijs gaaf zeg!! Je foto's zijn echt jaloers makend!! Top dat Ziz het weer zo goed doet voor de kar!
Dat je nog maar lang van je meiden mag genieten!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:39

Gaaf span joh

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:19

Mooi span, veel plezier met ze!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:47

Leuk span, lekker zo'n ritje door het bos!
Vind je oogkleppen wel te dicht op de ogen staan. En verder krijg ik ook de kriebels van een tweespan wat los staat, zonder iemand op de bok.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:55

Hoe bedoel je los staat zonder iemand op de bok??? Er staat toch een groom voor??

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:58

Ziet er super uit vanes!! Je zal wel trots zijn op je 2 toppers!

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:55

Wauw wat gaaf!!! jij hebt vast een geweldige 2e paasdag gehad! Trots op jullie alle 4 hoor!
Op de dames omdat ze zo braaf zijn, en jullie 2 omdat jullie het toch maar mooi flikken om ze voor de kar te spannen na alles wat er gebeurd is, het toch weer proberen! Geniet ervan Vanessa!!!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 03:15

Wow, wat onwijs gaaf zeg! Toch een droom die uitkomt nietwaar? Wist wel dat het op een dag helemaal goed zou komen. Geniet er lekker van, volgens mij doen ze dat zelf ook. Trouwe Graac en lieve Ziz! Echt toppeerdjes hoor.
_/-\o_

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:41

Super super super!!!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:56

Ik ben het wel eens met Jelleeee. Iemand op slippertjes/korte broek is geen broom imo. Tevens vind ik de oogkleppen echt te strak staan. verder wel een mooi span! En een heerlijke omgeving..

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 21:04

Heb in de menles nooit commentaar op de oogkleppen gehad. Maar goed. En dat mijn man op slippers loopt moet hij zelf weten. Dat gaat hij vanzelf een keer voelen. Eigenwijs als hij is. Hij groomt al jaren zo... In de zomer....
Maar waarom kan hij geen goede groom zijn? Vind ik iets te kort door de bocht. Sorry.
Laatst bijgewerkt door Gracia op 26-04-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:08

Ohh Vanes wat super gaaf dat je ze nu samen in het span hebt staan! En dat met Ziz! Super!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:14

Wat gaaf Vanes! Het is ook wel een mooi span zo hoor!

Je zult wel genoten hebben :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:15

Vanessa, wat gaaf! Hier heb je van gedroomd!

Mensen doe is lief! Sinds wanneer maakt kleding uit? Nog nooit een paard zien stoppen omdat iemand een rijbroek en jophurds aanhad.

Als ze willen gaan ze toch wel korte of lange broek, imo geen verschil!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:25

Kleding hoor je mij ook niet over, dat moet iedereen lekker zelf weten. Ik vind alleen dat je een tweespan nooit zonder iemand op de bok moet laten staan, omdat ALS ze er tussenuit knijpen, je vanaf de grond echt helemaal niks te vertellen hebt. En voordat mensen gaan roepen dat je vanaf de bok ook niets te vertellen hebt als ze ervandoor gaan.. je hebt dan altijd nog meer kans op ze terug te nemen. Vanaf de grond ben je 100% kansloos als er iets gebeurd. Maargoed daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld maar ik blijf bij mijn standpunt.

Oogkleppen ook, staan imo veel te dicht op de ogen. Vooral op de tweede foto.. staan helemaal tegen de ogen aan. En dat is NIET de bedoeling en dat weet ook eigenlijk iedere menner wel..

Verder wil ik zeker je topic niet verzieken want het is verder een erg leuk span. Dit is ook zeker niet aanvallend bedoelt, dus ik hoop dat je er iets mee doet.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:40

Die oogkleppen daar kan ik idd wel wat mee.
Ik heb "vroeger" op een stalhouderij leren mennen, en daar ging het inspannen en wachten altijd op deze manier. Dus vandaar dat ik dit bij mijn eigen span oom zo doe.
Bovendien is les 1 geweest "wachten" zolang ze een hoofstel inhebben staan mijn paarden stil.
Natuurlijk kunnen ze altijd schrikken, het blijven vluchtdieren. Maar een hoef verzetten om te klooien zullen ze niet doen...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:48

Oke hihi ik heb het juist op de andere manier geleerd, nooit zonder iemand op de bok laten staan dus :D
Fijn dat je iig met de oogkleppen wel iets kunt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:30

Jelleee schreef:
Oke hihi ik heb het juist op de andere manier geleerd, nooit zonder iemand op de bok laten staan dus :D
Fijn dat je iig met de oogkleppen wel iets kunt.

Toch blijf ik dat soort lastig vinden, er is altijd wel een moment dat er geen menner op de bok kan zitten.
ik vind dat het prima kan.
Met de menlessen heb ik dat ook zo geleerd.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:09

VHU jij kunt het beter uitleggen dan ik haha :D

Bij mij gaat het als volgt (heb het nu even over enkelspan, maar tweespan gaat hetzelfde): pony gaat aan de muur met een halsband en een ketting. Tuig gaat erop, incl hoofdstel en opgestoken leidsels. Kar erachter. Ik neem plaats op de bok, maak leidsels op maat + zweep in de hand. Geef groom een seintje dat de halsband los kan, en daarna gaat groom achterop staan en vertrekken we.
Met uitspannen, gaat de groom eraf, maakt halsband vast en DAN ga ik pas van de wagen af. Dus het kan wel, en ik doe het ook zo, moet trouwens ook gewoon van mn instructeur.

[edit] Nou, het berichtje van VHU is verwijderd (?) maar ik laat mijne even staan, voor de uitleg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:32

Mijn laptopje had kuren :+
Wil het nog wel een keertje plaatsen hoor.
Ten eerste vind ik het een stoer span 8-) en geweldig dat jullie zo lekker hebben gemend!

En dan had ik nog zoiets geschreven....

Het is vrijwel onmogelijk nooit een keer zonder persoon op de bok te zijn met een tweespan (of enkelspan) maar tijdens een rust zorg je er altijd voor dat de koetsier op de bok blijft, met leidsels in de hand, pinkriempje om pink. Het is nooit zo (in principe) dat een span alleen met een groom ervoor stilstaat. Wat Jelleee zegt, je houdt er simpelweg niets aan. Het is denk ik een prima gewoonte om dat dan ook altijd zo te doen dan sluipt er ook niet zoiets in van zie je wel, kan wel.
Met enkelspan doe je dat in principe ook. Altijd koetsier op de bok.
Vaak wordt gedacht dat je een enkelspan wel kunt houden, nou geloof me, ook daar hou je als ze willen als groom helemaal niets aan, maar als je er als koetsier in ieder geval op zit, heb je inderdaad meer kans.
Met aftuigen stapt eerst de groom eraf, die gaat voor het paard staan. Dan de koetsiers. Die steekt het leidsel op en maakt het paard zo vlot mogelijk los van de koets. That's it.

Laat ik het zo zeggen, zo heb ik het dus geleerd :7
Maar dus wel met losstaand paard en groom ervoor als je op de bok gaat. Niet met een paard dat vaststaat terwijl ik op de bok klim.