Hoe oud is je pony? Wat kan hij al?
Toen ik met mijn pony begon, heb ik een tweedehands tuig gekocht voor 150 euro. Achteraf gezien was het tuig eigenlijk niets waard, maar het was prima om te beleren. Moest er iets fout lopen, zou ik niet veel geld verliezen. Toen hij een jaartje voor de wagen beleerd was, heb ik een Zilco tuig gekocht.
Wat om te beginnen ZEER belangrijk is bij het mennen, is dat je pony perfect op de stem luistert. Dus ga hem lekker longeren en oefenen op de stemhulpen: vooral van draf, naar stap en uiteindelijk halt is zeer belangrijk. Als je pony heel goed op de stem luistert, heb je al een prima basis
Als je pony nog net te jong is om te longeren, kun je ook gewoon aan de hand gaan wandelen, zo heb ik het gedaan met mijn pony toen hij nog te jong was om te longeren. Je kunt ook achter je pony gaan lopen met een dubbele longe (of simpelweg 2 longes als je geen dubbele hebt, is wel meer geknoei maar het gaat), op die manier kun je je pony leren om voorop te lopen en te wennen aan het feit dat jij vlak achter hem loopt (niet te kort hé, zodat je geen mep krijgt als hij zou bokken). Dit is ook weer een manier om te oefenen op de stemhulpen.
Wat het tuig betreft, een tweedehands tuig is prima, zeker om te beginnen. Als je zelf geen ervaring hebt, kun je toch zelf al beginnen met het tuig aan te doen en hem te longeren, enkel schoftje en broek is voldoende, het borststuk is meestal het minst indrukwekkend voor een pony en je strengen zouden toch maar in de weg hangen. Dus met het schoftje en de broek aan kun je hem wat longeren (als hij daar oud genoeg voor is uiteraard). Als hij begint te slaan naar de broek, moet je hem gewoon laten door lopen. Je blijft net zo lang doorgaan tot hij niet meer bokt. Anders leert hij dat je de broek weghaalt als hij maar lekker lang en hoog bokt, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Als je pony dit allemaal prima onder de knie heeft, zal het beleren zelf veel sneller verlopen