Hoe rangorde probleem oplossen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Hoe rangorde probleem oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 11:53

Hoi Bokkers,

Ik verzorg een Fjord en samen hebben we een rangorde probleem. Laat ik het maar zo noemen. Hij staat duidelijk hoger dan mij in rang, heeft geen discipline voor me en is mij duidelijk de baas. Bij de eigenaresse doet hij dit niet namelijk, ook niet als zij er bij is als ik hem doe.
Dit uit zich in wegrennen, niet luisteren, met longeren niet naar me luisteren en me negeren als ik wat van hem 'vraag'.
Even kort door de bocht: Hij neemt me in de zeik.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik verzorg hem nu een maand of 5.

laura123456

Re: Hoe rangorde probleem oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:18

misschien , kan je al wat beginnen met grondwerk . Duidelijk laten zien dat je paard je moet respecteren
wees wel eerlijk maar consequent (;

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:29

Oke bedankt. Zijn er verder geen mensen met tips?? :\

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:32

Ik volg dit even, zit met hetzelfde probleem, alleen kan mijn ruin nogal agressief uit de hoek komen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:34

Ik zou toch even heel duidelijk maken dat hij moet doen wat je vraagt. gewoon vriendelijk, maar als hij niet luistert toch echt even flink op zijn donder geven. daar zit namelijk vaak het probleem: niet durven doorpakken.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:42

Nou op zich durf ik dat wel, maar hij blijft ook het doen..En ik vind het niet prettig om hem dan elke keer op zijn donder te moeten geven.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:23

Kan je wat verder uitleggen? Hoe reageer jij als hij niet naar je luisterd? en hoe verschilt dat van de eigenaresse?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:54

Frozenstar schreef:
En ik vind het niet prettig om hem dan elke keer op zijn donder te moeten geven.
Je geeft 'm niet op z'n donder, je zet 'm op z'n plek in de rangorde. Hij doet hetzelfde nu met jou, en dat wil je toch veranderen. Je hoeft ook niet boos tegen hem te doen, wel kalm blijven, maar wel heel duidelijk jouw grenzen aangeven. En soms moet je dus even terugbijten of trappen in de vorm van een ferme, duidelijke tik op borst, schouder, desnoods neus. Laat hem maar een stap achteruit doen voor jou, en niet andersom.

Edit: En ook kan het genoeg zijn om je lichaamstaal te gebruiken, maak je groot, doe je armen weid, maak indruk! De meeste paarden zijn heel gevoelig voor lichaamstaal.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:19

ZarcoTje schreef:
Ik volg dit even, zit met hetzelfde probleem, alleen kan mijn ruin nogal agressief uit de hoek komen.

Dit heeft mijn pony ook gedaan, agressief uit de hoek komen. (hij was toen een koppige twenter die boven mij wou staan) Er waren zelfs dagen bij dat ik blauwe plekken had van hem, hij steigerde namelijk nogal graag naar me. Wat doe je als een paard steigert? Je zet een stapje achteruit uit reflex, en dat is precies wat willen.
Ik weet nu niet of jouw ruin steigert, maar eender welk agressief gedrag hij vertoont: ga niet achteruit, zelfs niet achteruit leunen.
Neem een touw of zweepje mee, en als je merkt dat hij agressief gaat worden, zet een paar passen in zijn richting en geef hem een tik zodat hij achteruit gaat ipv jij. Bij sommige paarden is het voldoende om niets bij te hebben en gewoon zelfzeker op hem af te stappen, maar als hij echt agressief is, is het misschien veiliger als je iets vast hebt.

@ Frozenstar: voor jou zal dit bovenstaande stukje niet helpen, zeker niet als je verzorgpaard wegrent. Ik heb ook zo een verzorgpaard (haflinger), en hij geniet er echt van om mensen in de zeik te nemen. Zelfs als je een ander paard uit de weide wilt hebben, vliegt hij naar dat paard toe en zorgt hij ervoor dat ook dat paard wegrent.
Zoals hier al gezegd is, raad ik je aan om grondwerk te gaan doen met hem. Je hoeft er geen circuspaard van te maken als je dat niet wilt, gewoon simpele dingetjes: jou volgen, halt houden als jij stopt, met je mee rennen, achteruit gaan als jij achteruit gaat, voetje optillen als je zijn been aanraakt, ... Bij zulke koppige paardjes is het ook zeer belangrijk om goed te belonen.

Als je hem niet te pakken krijgt in de weide, ga in het midden op je achterwerk zitten(of op je hurken) en ga wat met de grassprietjes spelen. Kijk hem nooit recht aan, maar hou hem vanuit je ooghoeken in de gaten. Het kan lang duren, de eerste keer zelfs heel lang, maar ooit wordt hij nieuwsgierig. Als hij uiteindelijk bij je is, geef je hem een snoepje en ga je gewoon weer weg. Zo merkt hij dat hij niet altijd aan het werk moet als jij die wei komt binnen gewandeld. Bij de eigenaresse zal hij niet wegrennen, omdat die voor eten zorgt (veronderstel ik).

Ik geef MarChak ook gelijk wat betreft dat op zijn donder geven. Hij doet hetzelfde met jou, dus jij mag dat ook zeker doen. Ga hem wel niet straffen als hij van je wegrent, want als je de mogelijkheid hebt om hem te straffen, wil dat zeggen dat hij bij je is, en dan ga je hem straffen omdat hij bij je is gekomen...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:30

Het klinkt natuurlijk erg cru, maar sommige mensen hebben het gewoon niet in zich. Die krijgen eigenlijk nooit overwicht op een paard. Een paard/pony voelt dat meteen. Ze zijn niet gek.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:40

@ Johanna59: dat klopt uiteraard. En paarden zijn inderdaad niet gek, alles behalve zelfs!
Als je mijn pony zag, hij probeerde boven mij te komen, hij weigerde om op te geven, maar het is hem uiteindelijk toch niet gelukt. Hij heeft me aardig getest, maar nu krijg ik wel alles van hem gedaan. Hij luistert perfect naar me en hij vertrouwt me helemaal.

Maar die mensen die het gewoon niet in zich hebben, kunnen wel bijleren en erop oefenen. Als die mensen zouden denken "pff ik kan toch nooit het 'alfadier' zijn, het heeft geen zin om te proberen", kan je beter uit de buurt blijven van paarden (en honden), want dan gaan ze je ook behandelen als een mindere en paarden deinzen niet terug om rake klappen te geven. Iedereen kan bijleren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:45

Het heeft ruim een jaar geduurd voordat ik overweg kon met wat toen mijn verzorgpaard was en wat nu mijn paard is :D

Inderdaad eens verdiepen in wat grondwerk, maar ook hoe paarden communiceren met elkaar en hoe zij met elkaar omgaan. Consequent zijn en doorzetten. Waarschijnlijk heb jij onbewust nu al een bepaalde verwachting als je naar hem toe gaat: hij zal toch wel weer negeren. Als je onbewust met die houding al met hem aan het werk gaat dan zal hij je niet respecteren. Je moet je bewust worden van welke lichaamstaal jij naar hem uitstraalt, bewust en onbewust.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:48

Bij longeren komt het bijna altijd door je eigen lichaamshouding. Misschien kan de eigenaresse je daar een keer bij helpen? Zij herkent misschien wel de dingen die misgaan, maar weet ook wat er dan vooraf niet goed is gegaan en wat je anders moet doen. :)

Soms hoef je niet te corrigeren in de zin van afstraffen. Bijv. als je aan de hand merkt dat hij je eigenlijk aan het voorbij lopen is: Doen alsof je ineens iets heel engs ziet en heel duidelijk remmen (Voeten heel hard naast elkaar neerzetten, schouders omhoog en naar achter, alsof je terugdeinst voor iets). Daarna uitgebreid belonen. :D

Werkt meestal alleen als hij je nog niet echt voorbij is, maar je wel weet dat hij met zijn schouder voorbij die van jou gaat als je vaart mindert. :P

Wat ik zelf prettig vind, maar weet niet of het ook beter doorkomt; knijpen ipv slaan. Stukje vel pakken en afhankelijk van de reactie nog een stukje draaien. :') Een tikje geven ben ik niet altijd zo handig in, volgens mij is het voor mij vaak vervelender dan voor het paard.

Bedenk dat elke keer dat je niet tijdig/voldoende een grens aangeeft je dat daarna sowieso ooit nog opnieuw moet doen. Je moet echt niet bang zijn om te corrigeren als dat nodig is. Corrigeren hoeft niet per se in de vorm van slaan te zijn of wat dan ook. Misschien ben je de volgende keer voor jou idee voortdurend aan het corrigeren, maar als je eenmaal echt consequent bent en je paard heeft dat door is dat ook bijna niet meer nodig. :)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:54

Een voorbeeld: halster los om zijn hoofd te poetsen, achteruit lopen. Hem naar voren willen halen, niet luisteren en verder naar achteren lopen en dan het op een sprint zetten.
Nog een voorbeeld: staldeur open: er uit rennen terwijl ik al met zware stem hem gewaarschuwd hem als hij een stap zette naar buiten toe.

Of als hij in zijn stal moet soms naar binnen rennen en me klem zetten tussen hem en de deur.

Eigenaresse is er bij geweest, dan deed hij niks. Ja op een gegeven moment zei ze ook dat hij me in de zeik aan het nemen was met longeren..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:03

Ik zou toch wel heeel erg boos worden als hij/zij deze bovenste dingen deed bij mij!
Verder gewoon rustig vragen, steeds 'bozer' worden. En wat gekopfleur zzegt DOORPAKKEN!! Niet bang zijn en DOEN!! Veel succses!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:24

Jouw paard is recreatie voor jou, maar ben jij ook recreatie voor hem?

Respect is iets wat je moet verdienen. neit alleen door je paard streng op zijn plek te zetten, maar vooral ook door te begrijpen wat ZIJN ideeën zijn, en hoe je daar een goede middenweg in kan vinden.
Je wint het écht niet, als je paard wegrent omdat jij iets wil wat hij niet wil.
Alle misdragingen die ik hier in dit topic tegenkom, zijn uitingen van paarden die het NIET naar hun zin hebben. Die blijkbaar een reden hebben om hun mens te negeren, plat te drukken, etc.

Ja, met streng optreden kún je bij sommige paarden heel wat respect winnen en je probleem tijdelijk oplossen. Maar zelfs áls je het gevecht wint, win je dan ook de vriendschap met je paard?
Is het niet zo dat we eigenlijk willen dat het paard bereidwillig is vanuit een "will to please" en niet vanuit een angst voor straf of een "het heeft toch geen zin om tegen te stribbelen"?

Ik beschrijf hier geen zoetsappig NH-verhaaltje. Maar wil even aangeven dat je probleem verder gaat dan alleen het zichtbare gedrag (wegrennen, niet luisteren). Ik denk dat je oplossing vooral ligt in het beter begrijpen van jou paard zijn point of view.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:27

als ik mijn paard zijn halster los maak om zijn hoofd te poetsen gaat hij ook aan de wandel, dit vind ik ook vrij logisch. Halster los is namelijk voor de meeste paarden dat ze hun eigen dingen mogen gaan doen. Dit is eventueel op te lossen door (zoals ik het doe tenminste) het halster los maken en aan zijn nek vast te maken. Zo heb je het hoofd vrij maar word hij wel tegen gehouden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:43

Je zal dit toch met grondwerk op moeten lossen. Wil je er les in? Ik ken een gediplomeerde instructrice in RIdderkerk die les geeft in grondwerk ( o.a. ook de academische rijkunt). Zij heeft mij ook heel bewust gemaakt van mijn houding. Je leert er zo veel van!