ZarcoTje schreef:Ik volg dit even, zit met hetzelfde probleem, alleen kan mijn ruin nogal agressief uit de hoek komen.
Dit heeft mijn pony ook gedaan, agressief uit de hoek komen. (hij was toen een koppige twenter die boven mij wou staan) Er waren zelfs dagen bij dat ik blauwe plekken had van hem, hij steigerde namelijk nogal graag naar me. Wat doe je als een paard steigert? Je zet een stapje achteruit uit reflex, en dat is precies wat willen.
Ik weet nu niet of jouw ruin steigert, maar eender welk agressief gedrag hij vertoont: ga niet achteruit, zelfs niet achteruit leunen.
Neem een touw of zweepje mee, en als je merkt dat hij agressief gaat worden, zet een paar passen in zijn richting en geef hem een tik zodat hij achteruit gaat ipv jij. Bij sommige paarden is het voldoende om niets bij te hebben en gewoon zelfzeker op hem af te stappen, maar als hij echt agressief is, is het misschien veiliger als je iets vast hebt.
@ Frozenstar: voor jou zal dit bovenstaande stukje niet helpen, zeker niet als je verzorgpaard wegrent. Ik heb ook zo een verzorgpaard (haflinger), en hij geniet er echt van om mensen in de zeik te nemen. Zelfs als je een ander paard uit de weide wilt hebben, vliegt hij naar dat paard toe en zorgt hij ervoor dat ook dat paard wegrent.
Zoals hier al gezegd is, raad ik je aan om grondwerk te gaan doen met hem. Je hoeft er geen circuspaard van te maken als je dat niet wilt, gewoon simpele dingetjes: jou volgen, halt houden als jij stopt, met je mee rennen, achteruit gaan als jij achteruit gaat, voetje optillen als je zijn been aanraakt, ... Bij zulke koppige paardjes is het ook zeer belangrijk om goed te belonen.
Als je hem niet te pakken krijgt in de weide, ga in het midden op je achterwerk zitten(of op je hurken) en ga wat met de grassprietjes spelen. Kijk hem nooit recht aan, maar hou hem vanuit je ooghoeken in de gaten. Het kan lang duren, de eerste keer zelfs heel lang, maar ooit wordt hij nieuwsgierig. Als hij uiteindelijk bij je is, geef je hem een snoepje en ga je gewoon weer weg. Zo merkt hij dat hij niet altijd aan het werk moet als jij die wei komt binnen gewandeld. Bij de eigenaresse zal hij niet wegrennen, omdat die voor eten zorgt (veronderstel ik).
Ik geef MarChak ook gelijk wat betreft dat op zijn donder geven. Hij doet hetzelfde met jou, dus jij mag dat ook zeker doen. Ga hem wel niet straffen als hij van je wegrent, want als je de mogelijkheid hebt om hem te straffen, wil dat zeggen dat hij bij je is, en dan ga je hem straffen omdat hij bij je is gekomen...